Do czasów pojawienia się w Gdańsku karaki "Peter van Rosseel" budowano głównie kogi i holki, które posiadały ograniczenia konstrukcyjne, wynikające z zakładkowego poszywania kadłuba. Z podziwem szkutnicy gdańscy patrzyli na nowy typ statku, który imponował swoimi rozmiarami w stosunku nawet do największych holków. Najprawdopodobniej posiadał 52 metrowy kadłub o szerokości 12 metrów, i zanurzeniu 5 metrów. Ładowność statku wynosiła prawdopodobnie 500 łasztów, zaś powierzchnia żagli rozmieszczonych na trzech masztach wynosiła ok. 760 m kwadratowych. Nowa technologia poszywania na styk, czyli karawelowego, nie była znana w naszych rejonach. Wspomniany wcześniej statek zbudowany najprawdopodobniej przez bretońskich szkutników jako jeden z pierwszych tak dużych statków i ok. 1462 r. przypłynął z dużym ładunkiem soli. Wpływając na gdańską redę uległ awarii, która okazała się bardzo kosztowna w naprawie. W wyniku tego armatora statku nie było stać na przeprowadzenie remontu statku. Statek został przekazany Gdańszczanom. Zaczęto mu się przyglądać bardzo uważnie i w 1470 roku przeprowadzono jego remont, w celu wykorzystania go jako statku kaperskiego podczas toczącej się wojny Hanzy z Anglią. Gdańsk wtedy był jej członkiem. Nowy, wyrestaurowany statek otrzymał nazwę " Peter von Danzig" i pod dowództwem Paula Beneke z 350 do 400 osobową załogą został wykorzystany w walkach. Stał się bardzo groźną jednostką, znaną w wielu miejscach północnej Europy. Do sukcesów "Piotra z Gdańska" z tego okresu zalicza się zdobycie angielskiego statku "Święty Tomasz" u wybrzeży Flandrii, a na jego pokładzie poza ładunkiem wartym ok. 60 000 funtów, obraz "Sąd Ostateczny" który dziś znajduje się w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku. W 1475 roku najprawdopodobniej uległ natępnej awarii i w francuskim porcie Brouge został rozebrany, a następnie zrekonstruowany ponownie w gdańskim porcie. W wyniku tej operacji szkutnicy gdańscy mogli się zapoznać dogłębnie z budową karawelową poszycia. Od tej pory zaczęto buwodać statki zgodnie z tą technologią.

Osobą która próbowała rekonstruować ten statek jest Otto Lienaur i na wzór jego rekonstrukcji został wykonany model tego statku znajdujący się Centalnym Muzeum Morskim w Gdańsku. Zrekonstruowano go na podstawie zapisków z kronik XV-wiecznego gdańskiego kronikarza Caspara Weinreicha, listów Bernta Pawesta oraz dokumentu zastawnego z 19 maja 1464 r.

Zapraszam też do Galerii, gdzie znajdują się zdjęcia modelu.


Na podstawie: "Dawne Żaglowce" Przemysława Smolarka; "Pogrom krzyżackiej armady" Eugeniusza Koczorowskiego