jest najmłodszym polskim Żaglowcem. Został zbudowany w latach 1990-92 w Gdyńskiej stoczni "Dora", na zlecenie Fundacji "Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami". Pomysłodawcą i prezesem tej organizacji był Kapitan Krzysztof Baranowski, a jego bliskim współpracownikiem oraz zastępcą Kapitan Ziemowit Barański.
Wizja
Kapitana Baranowskiego była ambitna i nowatorska. Cel: stworzyć Żaglowiec dla "Szkół pod Żaglami", który by był nowoczesny i przystosowany do prowadzenia lekcji (jak w normalnej szkole na lądzie).
STS Fryderyk Chopin

Pomysł wybudowania jednostki z ożaglowaniem typu bryg powstał na przełomie lat 1988/89, podczas rejsu "Międzynarodowej Szkoły pod Żaglami" na słynnym polskim Żaglowcu szkoleniowym STS "Pogoria".Projektant "Chopina", Zygmunt Choreń (autor jednostek klasy Pogoria i Dar Młodzieży) pracował razem z Krzysztofem Baranowskim. Twórcy stawiali sobie wysokie wymagania, statek musiał być szybki, oryginalny, piękny, no i przede wszystkim doskonale przystosowany do nauki i szkolenia młodzieży. Żaglowiec zwodowano już w listopadzie 1990, a przez półtora roku trwały prace wykończeniowe. Fundacja otrzymywała dary od firm, które popierały ideę "Szkoły pod Żaglami". Z tych właśnie darów powstał cały Żaglowiec! 29 lutego 1992 odbyło się pierwsze uroczyste podniesienie bandery.

Ze swoimi dwoma masztami urejonymi jest jednym z największych brygów na świecie (55,47 m). Posiada na każdym maszcie aż 6 rei (co jest bardzo rzadko spotykane), ma prawdopodobnie najdłuższy (w stosunku do kadłuba) bukszpryt na świecie oraz rozwija bardzo duże prędkości (jest w stanie pływać pod żaglami nawet 16 węzłów).

Pierwsza załoga brygu była oczywiście młodzież, która już jesienią 1991 roku była w Gdyni i pomagała przy pracach wykończeniowych. 4 marca Żaglowiec wyruszył w swój pierwszy rejs, oczywiście z 5 miesięczną "Szkołą pod Żaglami". Kapitanem był Ziemowit Barański.

Jeszcze w 1992 roku Żaglowiec wziął udział w regatach Columbus (odbyły się z okazji 500 lecia odkrycia Ameryki). W I etapie Żaglowiec był prowadzony przez Kapitana Krzysztofa Baranowskiego i zajął 3 miejsce w klasie A - największych Żaglowców. Podczas II etapu Kapitanem był Ziemowit Barański - "Chopin" uplasował się na 5 miejscu.

Przez kilka pierwszych lat wszystko układało się w miarę szczęśliwie. Fundacja "Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami" realizowała swoją misję - statek pływał z młodzieżą na początek w semestrach 5 miesięcznych, później trochę krótszych. Niestety z czasem zaczynało brakować chętnych mogących sobie pozwolić na, w końcu drogą, „Szkołę pod Żaglami”.

No i stało się. W połowie 1996 roku zabrakło funduszy i nie dało się dokonać koniecznych remontów. "Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami" była zmuszona oddać statek Kredyt Bankowi, w zamian za niespłacony kredyt...

W tym czasie snuto wiele planów. Chęć przejęcia jednostki wyrażało m.in. miasto Szczecin. Zorganizowano nawet publiczną zbiórkę pieniędzy Niestety w listopadzie 1997 radni Miasta Szczecina podjęli uchwałę, w której zrezygnowali z inwestycji w Żaglowiec.

W końcu Kredyt Bank postanowił utworzyć Armatorski Dom Bankowy, który miał stać się armatorem brygu. „Chopin” został gruntownie przebudowany i miał się stać Żaglowcem turystycznym.

Na szczęście nie do końca tak się stało, gdyż jako pierwsza wyczarterowała go "Chrześcijańska Szkoła pod Żaglami". We wrześniu 1998 roku ruszył rejs dookoła Ameryki Południowej z 30 uczniów liceum na pokładzie. Odbyły się, jak za czasów Fundacji, dwa semestry. Kapitanem, przez całe 10 miesięcy, był Ziemowit Barański (Wyprawa ta została uhonorowana tytułem "Rejsu Roku 1999".). Opłynięcie przylądka Horn miało miejsce 22 stycznia 1999 r.

Jednak już w 2000 roku, z powodu dużych strat jakie przynosił Żaglowiec, Kredyt Bank postanowił sprzedać statek. Po miesiącu negocjacji nowy armatorem Żaglowca została Europejska Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Warszawie.

Nowy armator zdecydował, że głównym celem brygu, musi być szkolenie młodzieży... czyli kółko się zamknęło - "Chopin" wrócił do realizacji swojego pierwotnego zadania, wzmocniony o stabilnego armatora i rzeszę żeglarzy gotowych stawić się w każdej chwili na burcie statku.

Pod koniec września 2001 r. Fryderyk Chopin", pod dowództwem Kapitana Ziemowita Barańskiego, wyruszył w pierwszą, po ponad dwóch latach przerwy, "Szkołę pod Żaglami".

20 listopada 2002 roku w hiszpańskim porcie Kartagina uczniowie i załoga kolejnego semestru „Szkoły pod Żaglami” założyli Bractwo Brygowe, które postawiło sobie za cel organizację funduszy na remonty, promowanie ‘Chopina’ oraz pomoc w organizacji „Szkół pod Żaglami”.

Mateusz Potempski

autor jest Sternikiem Manewrowym Bractwa Brygowego

 

 

Zapisy na rejsy stażowo-szkoleniowe oraz „Szkołę pod Żaglami”: Ania Bąkowska, tel. 619 90 11, 0-605896605

Więcej informacji: www.BractwoBrygowe.org.pl

 

 

 

Dane Techniczne:
-Rok budowy: 1992
-Konstruktor: Zbigniew Choreń
-Budowniczy: Stocznia "Dora", Gdańsk
-Armator: EWSPA w Warszawie
-Port macierzysty: Szczecin (Polska)
-Materiał konstrukcyjny: stal
-Tonaż: 306 BRT
-Wyporność: 400 ton,
-Długość: 55,47 m
-Długość kadłuba: 46,5 m
-Szerokość max: 8,71 m
-Wysokość masztów od pokładu: 36,2 m
Zanurzenie max: 4,2 m
-Silnik: 538 kM 'Scania"
-Załoga max: 50 osób
-Powierzchnia ożaglowania typu bryg: 1 200 m2


Zapraszam też do Galerii gdzie można podziwiać szczegóły Fryderyka Chopina


 

Informacje o statku zostały nadesłane przez Matusza Potempskiego który czynnie współuczestniczy w propagowaniu samego statku i Bractwa Brygowego. Zapraszam też na oficjalną stronę Bractwta Brygowego gdzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat tego pięknego zaglowca i samego Bractwa: