'Biała fregata', od 70 lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej.
Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę 'Prinzess Eitel Friedrich'.Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii. Po klęsce Niemiec w I wojnie
Światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nowa nazwę 'Colbert' i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny 'Richelieu' (plan ten nie doczekał się realizacji).

W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.
W roku 1929 niszczejący z wolna statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów.

Statek miał zastąpić wysłużony już bark szkolny 'Lwów'. W grudniu tegoż roku, już jako 'Pomorze', statek opuścił St. Nazaire pod dowództwem Konstantego Maciejewicza i dotarł do duńskiej stoczni w Nakskov, gdzie poddano go gruntownemu remontowi, a i pewnej przebudowie.

Statek otrzymał wówczas kolejną nazwę - 'Dar Pomorza', dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. 'Dar Pomorza' po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę.

Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po 'Lwowie') 'kolebką nawigatorów'.

W pierwszą podróż szkolną pod polską banderą wyszedł 'Dar Pomorza' 20 lipca 1930 r. pod dowództwem kpt. n. w. Konstantego Maciejewicza. W czasie tego rejsu opłynął Wyspy Brytyjskie i zawinął do norweskiego Bergen. Do Gdyni wrócił 30 września 1930 r.

Później, w ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej, odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m. in. przejście przez równik (22. XI. 1931 ), podróż dookoła Świata w latach 1934-1935, opłynięcie 'groźnego Przylądka Horn' (2. 11. 1937). W czasie II wojny Światowej internowany przez Szwedów, od 1. 1X. 1939 do 21. X. 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24. X. 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył 'Cutty Sark Trophy'. Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt n. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano 'Dar Pomorza' ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, 'Darze Młodzieży', zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

DANE TECHNICZNE:

długość max. - 93 m
długość kadłuba - 80,3 m
wysokość max. - 41,4 m
szerokość - 12,6 m
zanurzenie - 5,7 m
tonaż - 1561 BRT
wyporność - 2500
powierzchnia żagli - 2100 m2
silnik - 430 KM, MAN, Diesel
rok budowy - 1909
załoga - 189 osób
materiał konstr. - stal
armator - Muzeum Morskie w Gdańsku


 Zapraszam też do Galerii gdzie można zobaczyć Dar Pomorza w szczegółach

 

Materiał na podstawie strony Centralnego Muzeum Morskiego.