Najstarszym zachowanym statkiem egipskim, jest statek znaleziony w grobowcu faraona Cheposa. Znajdował się tam w ok. 1000 oddzielnych elementach i został zestawiany przez specjalistów w całość. Choć dzieje żaglowców egipskich są dużo starsze i sięgają okresu ok. 3300 r.p.n.e., i są znane z płaskorzeźb, jakie zostały odkryte w grobowcu innego faraona, zwanego Sahure. Na podstawie tych danych ustalono, że statki te były zbudowane z krótkich, dwumetrowych sykomorowych lub akantowych bali o grubości ok. 9 cm. Taki wybór drewna był podyktowany dostępnością materiałów. Statek był płaskodenny, pozbawiony stępki i wręg, nie posiadał pokładu, w zamian zamontowane były na nim ławki dla żeglarzy. Poszczególne deski poszycia, układane na styk, łączone były ze sobą za pomocą drewnianych kołków i wiazane za pomocą lin, układane jak cegły przy budowie domu. Aby dodatkowo wzmocnić sztywność statku, oba podniesione końce związane były grubą liną, która przechodziła przez kilka podpórek ułożonych wzdłuż sałego statku. Pełniła ona podobną rolę, jak lina naciągowa w pile ciesielskiej i zastępowała stępkę. Dodatkowo, oprócz wsponianej liny, dziób i rufa obwziązywane były dodatkowymi linami, których zadaniem było również zwiększenie sztywności kadłuba. Statki te były wyposażone w żagiel przymocowany do dwóch, nie refowanych rei oraz maszt w postaci litery A poprzecznie montowany na przegubach do pokładu. Ponieważ w Egipcie wiatr wiał tylko w jednym kierunku, płynąc pod wiatr, załoga składała maszt osadzając go na konstrukcji osadzonej na rufie w kształcie litery H. W tym układzie przechodzono na napęd wiosłowy, 3 pary wioseł w części rufowej słuzyły dodatkowo do sterowania statkiem.

Zapraszam też na stronę gdzie można zobaczyć jak wyglądał statek Cheopsa:

http://www.abc.se/~m10354/mar/cheops3.htm 


Na podstawie: "Żaglowce" Stefana Gulasa; "Mikroflota" Stanisława Katzera