Wielu modelarzy staje przed problemem - jaki wybrać klej do swojego nowego modelu? To pytanie doskwiera i tym początkującym i tym zaawansowanym modelarzom. Ten artykuł nie jest złotym środkiem, a raczej zbiorem doswiadczeń i przemyśleń, jakie mi się nasunęły podczas budowy modeli żaglowców.

Każdy z nas posiada własne doświadczenie z klejami jakie stosuje we własnej praktyce modelarskiej. Chciałbym podzielić się spostrzeżeniami ze swojej praktyki modelarza.
Wszyscy na pewno wiedzą że jak mówi stare przysłowie stolarzy „ najlepiej trzyma jak kleju nie ma”  czyli jak najdokładniejsze spasowanie elementów do klejenia, o tym chyba wszyscy wiemy .
Najczęściej stosowanymi klejami są kleje typu Wikol które występują najczęściej w dwu rodzajach jako do drewna i introligatorskie .
Wszystkie kleje typu Wikol takie jak Tytan ; Ponal Ekspres ; Pattex Ekspres występują jako gęsta ciecz w kolorze białym i są klejami szybko schnącymi a po wyschnięciu są  bezbarwne. Niektóre kleje tego typu przebarwiają drewno zwłaszcza gatunki twarde jak dąb czy buk oraz wiele gatunków drzew egzotycznych   w miejscach klejenia co jest efektem bardzo nie pożądanym w naszym przypadku . Są to kleje elastyczne i ciężko się szlifują . Kleje introligatorskie pomimo swej nazwy Wikol do naszych celów moim zdaniem się nie nadają ze względu na swoją elastyczność i są dość gumowate.
Odstępstwem od tej reguły jest klej Rakol który występuje w postaci lekko żółtawej i w odróżnieniu nie przebarwia drewna i jest łatwy w szlifowaniu .
Swoimi właściwościami klejącymi nie ustępuje klejom Tytan ; Ponal Ekspres ; Pattex Ekspres. Stosowałem go do oklejania pierwszej i drugiej warstwy podczas oklejania  swoich modeli Alert i Helena . Doskonale się sprawdził przy sklejaniu Abahi na pierwsze pokrycie jak i forniry Mahoń i Teak na drugie pokrycie. Kleje te nie nadają się do klejenia dużych powieszeni ponieważ zbyt szybko wysychają. Z tym problemem spotkałem się podczas sklejania elementów wręg modelu którego robię metodą Harolda M. Hahna Wszystkie wymienione kleje wymagają podczas klejenia docisku elementów klejonych.
Do klejenia elementów wręg użyłem kleju Icema r 145/31  firmy H.B Fuller z Austrii . Klej ten jest dostępny w hurtowniach dla stolarzy w opakowaniach 1 KG. Jest to klej o barwie i gęstości miodu spadziowego schnie stosunkowo wolno ok. 60 i podczas wysychania zachowuje się jak pianka do montażu okien czyli puchnie wypełniając wszystkie szczeliny. Klej ten wydaję się idealny również do sklejania konstrukcji szkieletu modelu . Idealnie się szlifuje i nie przebarwia drewna co jest niezbyt istotne kiedy sklejamy szkielet czy elementy wręg jak w moim przypadku .
Paru kolegów stosuje Budapren do przyklejania forniru na druga warstwę , ja tej metody nie stosuję ze względu na dość toksyczny skład tego kleju. Używam jeszcze klejów epoksydowych i cyjano – akrylowych ale to są już sporadyczne przypadki i na ten temat to już innym razem.

Teraz pozdrawiam,

Mierk Rybus