8fad28402a331b27fe368717

LWÓW

Wszelkie strony, na których jest coś o Lwowie, również był poruszany temat Lwowa.

https://umg.edu.pl/armator/lwow

https://pl.wikipedia.org/wiki/STS_Lw%C3%B3w


 Z dziennika marynarza – na pokładzie Lwowa z Gdańska do Rio de Janeiro i z powrotem
książka Tadeusza Dębickiego, ucznia Wyższej Szkoły Morskiej w Tczewie.
Opisuje rejs żaglowca Lwów z Gdańska do Brazylii w 1923 oraz drogę powrotną. Książka wydana w 1925 (Warszawa, Gebethner i Wolff), wznowiona w 1934 (tamże).


https://pl.wikipedia.org/wiki/Z_dziennika_marynarza_%E2%80%93_na_pok%C5%82adzie_Lwowa_z_Gda%C5%84ska_do_Rio_de_Janeiro_i_z_powrotem

http://www.zaglowce.ow.pl/polskie/lwow/index.html - zdjęcia

https://dawnytczew.pl/forum/viewtopic.php?t=1380 - zdjęcia

https://zagle.se.pl/zeglarstwo/jachty-niezwykle-lwow-polski-temeraire-aa-2k8B-mKn4-DvpK.html

http://smw.ocalicodzapomn...kategoria=Varia

 

NAC - Narodowe Archiwum Cyfrowe

https://audiovis.nac.gov.pl/search/08cbf52284116c77fc31283c60002758:1/ 

nowy adres:

https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/wyszukiwarka  kilka zaledwie zdjęć i jedno błędnie przypisane, przedstawiające zupełnie inną jednostkę:

 

Statek szkolny "Lwów" w porcie morskim w Gdyni
 

https://www.szukajwarchiw...13#opis_obiektu

tytuł: Widok z góry na pokład statku szkolnego "Lwów" stojący przy nabrzeżu Pilotowym. Widoczny jeden ze statków pasażerskich żeglugi przybrzeżnej.
Datowanie 1929 r.


Nie jest to zdjęcie ani ŻAGLOWCA LWÓW, bo widok na ten obszar LWOWA jest zupełnie inny

 

ani parowca (chłodniowca) Lwów, który to został w 1931 r. dopiero zamówiony, a w 1932 wszedł w skład floty Polbritu i został zatopiony w czasie zmasowanego nalotu niemieckich bombowców w 1943 r. na zajęty przez aliantów włoski port w Bari, zatłoczony po brzegi statkami i lekkomyślnie pozostawiony bez osłony lotniczej.

_________________


Temat projektu LWÓW był poruszany jakiś czas temu na Kodze, w temacie zapytania o plany wydawnicze MO.

http://www.koga.net.pl/fo...hp?p=8205#p8205
http://www.koga.net.pl/fo...hp?p=8266#p8266


Oraz w temacie Emila -
» Lwów - nieznany
http://www.koga.net.pl/fo...hp?p=9364#p9364


 
Natomiast nr 1 jest dla mnie temat kol. p11c na portalu FOW
 » Statek Szkolny LWÓW
http://fow.pl/forum/viewtopic.php?p=133611#p133611


z mnóstwem interesujących informacji. POLECAM.
 
________________________________________________________________________
 
Mamy wreszcie nowy model w barwach "pierwotnych" ;)
Towarzystwo Przyjaciół MM/CMM/NMM w Gdańsku, darczyńca z Łodzi.
 
 
długość: 800 mm,
szerokość: 210 mm,
wysokość: 505 mm
 



_________________
Pozdrawiam
Karol
Odpowiedzi
Karrex
Karrex

Dostałem zapytanie od kolegi, który na Konradusie kwestionuje błędność opisu zdjęcia z NAC:

Odnośnie zdjęcia z NAC jeśli to nie Ż STS Lwów to w takim razie Twoim zdaniem kol. Karrex co za inna jednostka ?

Odniosę się w tym wątku. Niestety nie znam odpowiedzi na to pytanie i nie zamierzam szukać co to za jednostka, bo mnie to w ogóle nie interesuje.

Jeżeli na zdjęciu widzę zebrę, a podpis głosi że to lew, to bez względu na zacność publikatora, będzie to dla mnie zebra, a nie lew - tak więc ja nie wykluczam błędu archiwisty czy donatora, który błędnie podpisał zdjęcie. 

W zasadzie wszystko co widzę na zdjęciu świadczy o tym, że nie jest to żaden żaglowiec, a na pewno nie STS LWÓW. Wystarczy przeanalizować detale i szczegóły.

Przede wszystkim omasztowanie na LWOWIE było "normalne" dla trójmasztowych żaglowców, tak w 29, 30 i chyba nawet jeszcze w 1931 roku - pojedyncza kolumna z marsem, wantami i reją, stenga ze stenwantami i dwoma rejami, bramstenga z bramstenwantami i dwoma rejami (LWÓW do końca nosił na foku pięć żagli rejowych, które wraz z innym wyposażeniem zostały przekazane w 1930 r. na Dar Pomorza).
Na zdjęciu widzimy potrójną kolumnę, charakterystyczną dla innych jednostek (raczej nie świadczy o tym, że to trójmasztowiec) i nie widziałem takich na żadnym żaglowcu, a wierzcie mi byłem na pokładach prawie wszystkich żaglowców cztero i trzymasztowych, biorących udziały w Zlotach i cumujących w Gdyni od 2003 roku, więc pytam gdzie podziały się wanty czy choćby reje.
Gdzie jest bukszpryt? Powinien być widoczny jak na zdjęciu poniżej.


widać też dzwon na dziobówce na niskim relingu


Dzwon jak widać był zawieszony na dziobówce, na "łukowatym stelażu", tymczasem na spornym zdjęciu widzę wysoki reling, a dzwon jest na jeszcze wyższym maszcie:



To może być słabo dostrzegalny detal, więc zwracam uwagę na kodflag. Na żaglowcach jest zawieszany na topach masztów (ilustruje to ostatnie zdjęcie w tym poście) - idzie od topu bukszprytu do topu foka i dalej wznosi się do topu grota, a na zdjęciu kodflag idzie od dziobu (nie ma bukszprytu)



do topu masztu i opada ku nadbudówce.



Nie przymierzając jak np. na ss "Kościuszko" (późniejsza "Gdynia").


Już same te fakty powinny potwierdzić błędność opisu zdjęcia, ale idźmy dalej. Za fokmasztem na LWOWIE umiejscowiona jest nadbudówka z pomostami (i z podporami dochodzącymi do burt) na których spoczywały "szalupy".



Gdzie one są na spornym zdjęciu? Na zdjęciu powyżej widzimy "kłodę" przy burcie, a na wątpliwym sporo ławek, przydatnych na pokładzie "pasażera" (którym był przykładowy "Kościuszko")



Jednostka na zdjęciu jest moim zdaniem optycznie znacznie szersza od LWOWA (porównać sobie można ze zdjęciami z załogą LWOWA) i znów bardziej pasowałaby do np. ss "Kościuszko".
Duża ilość niskich i wysokich nawiewników oraz bomy/żurawie (po dwa na kolumnie masztu) charakterystyczne dla innego typu statków, których na LWOWIE, jak również na innych żaglowcach nie uświadczysz.

Jedyne co to zdjęcie ma wspólnego z LWOWEM to otwory w nadburciu, choć samo nadburcie jest znacznie wyższe niż na LWOWIE





i "młodzież w mundurkach marynarskich" ;)



Dla mnie to za mało, aby uznać prawdziwość opisu zdjęcia w NAC, zwłaszcza, że w necie można znaleźć zdjęcia LWOWA datowane na 1929 r. jak np. to z wizyty w Sztokholmie i jak widać, żadnych "przebudów" zmieniających w statek na wątpliwym zdjęciu nie widać.


na zdjęciu doskonale widać jak wieszany był/jest kodflag (flagi  międzynarodowego kodu sygnałowego) w tzw. wielkiej gali banderowej, przy czym końce spiętych w łańcuch flaglinek zanurzone są w wodzie (przed dziobem i za rufą), co symbolizować ma opasanie całej kuli ziemskiej, wraz ze statkiem

 Szkoda mi było czasu, a jak zwykle dałem się wciągnąć :P

Pozdrawiam

Karol

4 miesięcy temu
loader
loader
Attachment