Brak przesłanych plików.
STS Lwów – 3-masztowy bark, pierwszy oceaniczny żaglowiec szkolny pod polską banderą, pierwsza polska „kolebka nawigatorów”.
Od 1883 r. pod włoskim armatorem pływał jako "Lucco".
W 1915 r. stał się własnością holenderskiego armatora, który kupił uszkodzoną w wyniku sztormu jednostkę i przetaklował ją na bark o nazwie „Nest” (w książce FLOTA SPOD BIAŁO-CZERWONEJ Jan Piwowoński napisał, że z fregaty na bark został zmieniony po kupnie przez rząd polski).
23 maja 1923 r. Lwów wypłynął z gdańskiego Nowego Portu w pierwszy oceaniczny rejs szkoleniowy do portu Santos w Brazylii.
21 lipca przekroczył zwrotnik Raka, a 13 sierpnia 1923 r. również jako pierwszy polski statek przekroczył równik (na pokładzie odbył się uświęcony trzechwiekową tradycją chrzest morski, pierwszy w historii chrzest równikowy na polskim statku).
Moja wizja dziewiczego rejsu LWOWA do Brazylii na tle RIO DE JANEIRO.
7 września zawinął do Rio de Janeiro, a następnie do Santos i Paranagui.
13 listopada w drodze powrotnej ponownie przeciął równik - wszyscy "ochrzczeni" otrzymali piękne pamiątkowe dyplomy, podpisane przez monarchę Neptuna i jego ministra Trytona.
Na początku roku 1924 - 11 stycznia - Lwów zakończył w Cherbourgu swój siedmioipółmiesięczny pierwszy oceaniczny rejs pod polską banderą i przeszedł na przegląd i konserwację do stoczni remontowej. Część załogi i uczniowie wrócili do Polski drogą lądową. Komendantem żaglowca był Tadeusz Ziółkowski, oficerem nawigacyjnym Mamert Stankiewicz, starszym oficerem Konstanty Maciejewicz, radiotelegrafistą Alojzy Kwiatkowski, żaglomistrzem Jan "Waju" Leszczyński - wszyscy legendarne postacie morskiej Polski.
Lwów w holenderskiej fabryce silników Kromhout Motoren Fabriek w Amsterdamie
"Lwów" był pierwotnie malowany na czarno z białym pasem bateryjnym i imitacjami ambrazur. W 1924 r., po brazylijskiej podróży (w Cherbourgu), został przemalowany na biało.
Żaglowiec pływał do 1929 r. szkoląc brać marynarską. Kapitanem "Lwowa" był m.in. sławny z książki Znaczy Kapitan – kpt. Mamert Stankiewicz.
Jako pierwsza jednostka pod polską banderą "Lwów" w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc furorę wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia.
"Lwów" zwrócony został Marynarce Wojennej i wykorzystywany był jeszcze jako hulk (1931 r.) na Oksywiu – najpierw jako pływające koszary dla załóg okrętów podwodnych, potem magazyn, wreszcie w 1933 r. jako krypa węglowa.
Głosy nielicznych, aby ten zasłużony i owiany legendą statek zabetonować i przerobić na pomnik, bądź muzeum, nie znalazły dostatecznego poparcia. "Lwów" po niemal siedemdziesięciu latach morskiej kariery został 28 września 1937 r. skreślony z listy marynarki wojennej i w 1938 r. przekazany na złom (cicho i bez rozgłosu pocięto go na Oksywiu w czasie okupacji). Ocalał tylko przez pewien czas ustawiony tam jego maszt - jako jedyna pamiątka po pierwszym polskim oceanicznym statku oraz kilka bloków, które pierwotnie trafiły na Dar Pomorza - jeden z tych bloków jest obecnie w Sali Tradycji UM w Gdyni.
DANE TECHNICZNE
długość max. - 85,1 m
dł. kadłuba - 79 m (wl) Piwowoński 64,8 m (pp)
wysokość max. - 33,5 m
szerokość - 11,4 m
zanurzenie - 6,9 m (Piw. 6,3 m)
tonaż - 1293 BRT
powierzchnia żagli - 1500 m2
załoga - 35 osób zał. stałej + 140 uczniów
rok budowy - 1868
typ - fregata, przetaklowany na bark trzymasztowy
stocznia - G.R. Cloover and Co., Birkenhead (W.Brytania)
materiał konstr. - stal
____________________________
https://pl.wikipedia.org/wiki/STS_Lw%C3%B3w
https://umg.edu.pl/armator/lwow
http://www.zaglowce.ow.pl/polskie/lwow/index.html
https://dawnytczew.pl/forum/viewtopic.php?t=1380
Pozdrawiam
Karol