Gala Banderowa jest to przyozdobienie okrętu ze względu na uroczystości wojskowe bądź państwowe. Pod hasłem Gali Banderowej kryją się dwa pojęcia: Wielka Gala Banderowa i Mała Gala Banderowa.
– podwiesza się banderę na drzewcu rufowym i proporzec na drzewcu dziobowym, oraz banderę na głównym maszcie i flagi międzynarodowego kodu sygnałowego spięte ze sobą w kolejności jak poniżej, od dziobu przez maszty do rufy:
Jeżeli, ze względu na długość okrętu jeden komplet flag nie wystarcza, podczepia się drugi komplet zgodnie z opisaną powyżej kolejnością.
– podwiesza się banderę na drzewcu rufowym i proporzec na drzewcu dziobowym oraz banderę na głównym maszcie. Mała Gala Banderowa podnoszona jest tak jak i Wielka Gala Banderowa, przy uroczystych okazjach, ale wtedy, gdy okręt jest w ruchu, silny wiatr bądź inne okoliczności nie pozwalają na podniesienie Wielkiej Gali Banderowej.
Galę Banderową podnosi się w dniu święta o godzinie ósmej rano, a opuszcza się o zachodzie słońca. Wraz z opuszczeniem Gali Banderowej zapala się Galę Świetlną, którą gasi się o północy dnia świątecznego. Gala Świetlna, jest to szereg żarówek umieszczonych w miejscu flag Wielkiej Gali Banderowej.
W czasie, gdy podniesiona jest Gala Banderowa, nie opuszcza się bandery do połowy masztu na znak żałoby. W takiej sytuacji żałobę odkłada się do dnia następnego.
Proporzec Marynarki Wojennej na dziobie
Znakiem dowódcy okrętu jest długa, wąska, biało-czerwona wstęga podciągana na topie głównego masztu okrętu.
Pochodzenie znaku dowódcy okrętu sięga czasów, kiedy na morzach i oceanach królowały okręty żaglowe. W celu łatwiejszego dowodzenia okrętem o napędzie żaglowym, na masztach poniżej bander lub na nokach reji zawieszano długie, jednobarwne wąskie flagi, które ułatwiały kierowanie okrętu względem wiatru. Z czasem flagi zaczęły przybierać barwy narodowe, a także symbole narodowe. W miarę rozwoju takielunku, technik żeglowania i w konsekwencji ewolucji technicznej przejścia z okrętów o napędzie wiatrowym do okrętów o napędzie mechanicznym zaprzestano podwieszania flag wiatrowych oprócz jednej noszącej miano Znaku Dowódcy.
Polskie ustawodawstwo zatwierdziło Znak Dowódcy Okrętu w 1919 roku w postaci dwubarwnej biało-czerwonej wstęgi z krzyżem kawalerskim. Znak Dowódcy Okrętu podnoszony jest na okrętach polskiej MW dowodzonych przez oficerów lub chorążych marynarki.