[R+G] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Bardzo dziękuję Tomaszu, na pewno skorzystam przy wiązaniu talii.
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Dalej brniemy w wyposażenie pokładu.
Wyciągarka śródokręcia
Dysponujemy kilkoma fotografiami tego elementu z pokładu „Lwowa”. Dwie pierwsze to stopklatki z filmu „Zew morza” (1927 r.)
Wyciągarka kotwic na pokładzie dziobówki. Pierwsza fotka jest ujęciem ze „Lwowa” (w kierunku dziobu), druga jest analogicznym urządzeniem z innego statku (widok w kier. rufy)
Radosnych Świąt i udanego 2024 roczku.
Wyciągarka śródokręcia
Dysponujemy kilkoma fotografiami tego elementu z pokładu „Lwowa”. Dwie pierwsze to stopklatki z filmu „Zew morza” (1927 r.)
Wyciągarka kotwic na pokładzie dziobówki. Pierwsza fotka jest ujęciem ze „Lwowa” (w kierunku dziobu), druga jest analogicznym urządzeniem z innego statku (widok w kier. rufy)
Radosnych Świąt i udanego 2024 roczku.
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Artur świetna robota, jestem pod wrażeniem, jedyne do czego bym się przyczepił to gretingi - mają za duże oczka, to jednak greting i proporcje oczka do listwy to 1:1.
Powodzenia w nowym 2024 roku.
Pozdrawiam z Gdyni
Karol
Powodzenia w nowym 2024 roku.
Pozdrawiam z Gdyni
Karol
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Witam Was po sporej przerwie.
Z tzw. lenistwa nie pokazywałem efektów prac, a uzbierało się tego sporo. Faktycznie mam na ukończeniu wyposażenie pokładu oraz olinowanie i ożaglowanie „LWOWA”. Obiecuję, że się zbiorę i zapodam.
Tymczasem mam pewien dylemat i poproszę Was o pomoc w rozwikłaniu temaciku.
Chodzi o olinowanie bezanżagla.
Tradycyjnie podam wpierw fotografie oryginału z pytaniem
A następnie fotografie niemal bliźniaczej, pływającej wciąż jednostki „Star of India”.
Moje dylematy dotyczą następujących kwestii:
1. Na fotografiach „Star of India” nie mogę dostrzec ani pikfału ani gardafału.
2. Czy pięta gafla była zamocowana „na stałe” do masztu za pomocą okucia (np. goose neck)?
3. Na zdjęciach „Star of India” i „Lwowa” nok bomu i gafla połączone są „stałymi” linami bez bloków?
Powyższe wątpliwości i pytania odnoszę do olinowania Daru Młodzieży oraz informacji z rewelacyjnej książki Tomasza Maracewicza „Na skrzydłach wiatru. Żaglowce bez tajemnic”. Poniżej fotografie z tej publikacji z opisem klasycznego takielunku bezanżagla.
Z tzw. lenistwa nie pokazywałem efektów prac, a uzbierało się tego sporo. Faktycznie mam na ukończeniu wyposażenie pokładu oraz olinowanie i ożaglowanie „LWOWA”. Obiecuję, że się zbiorę i zapodam.
Tymczasem mam pewien dylemat i poproszę Was o pomoc w rozwikłaniu temaciku.
Chodzi o olinowanie bezanżagla.
Tradycyjnie podam wpierw fotografie oryginału z pytaniem
A następnie fotografie niemal bliźniaczej, pływającej wciąż jednostki „Star of India”.
Moje dylematy dotyczą następujących kwestii:
1. Na fotografiach „Star of India” nie mogę dostrzec ani pikfału ani gardafału.
2. Czy pięta gafla była zamocowana „na stałe” do masztu za pomocą okucia (np. goose neck)?
3. Na zdjęciach „Star of India” i „Lwowa” nok bomu i gafla połączone są „stałymi” linami bez bloków?
Powyższe wątpliwości i pytania odnoszę do olinowania Daru Młodzieży oraz informacji z rewelacyjnej książki Tomasza Maracewicza „Na skrzydłach wiatru. Żaglowce bez tajemnic”. Poniżej fotografie z tej publikacji z opisem klasycznego takielunku bezanżagla.
- TomekA
- Posty: 463
- Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Ta lina ktora zaznaczyles, w zargonie anglosaskim nazywa sie chyba Star of India mizzen spanker gaff topping lift.
Poszukaj w Google pod tym haslem - moze bedziesz mial szczescie i znajdziesz tam informacje, ktora szukasz.
Ja napredce znalazlem takie dwie ilustracje na ten temat.
Poszukaj w Google pod tym haslem - moze bedziesz mial szczescie i znajdziesz tam informacje, ktora szukasz.
Ja napredce znalazlem takie dwie ilustracje na ten temat.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 cze 2020, 16:26
- Lokalizacja: {"name":"Polska Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Witam. Może się przyda - fotka gafla Daru Pomorza, w końcu oba są prawie z tego samego okresu. Wg mnie tam wszędzie są bloki, pikfał to jedna lina stałym końcem mocowana do masztu, dalej 2 bloki na gaflu i 2 na maszcie i po maszcie w dół do nagielbanku oczywiście przez blok zwrotny w pokładzie. Pozdrawiam
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Dziękuję za Wasze podpowiedzi, na pewno wybiorę jedną z opcji. Założyłem, że gdy nie mam dokumentacji ze „Lwowa”, będę jednak stosował analogie ze „Star of India” lub planów olinowania Daru Młodzieży.
Zanim „przytroczę” bezanżagiel, poproszę Was o pomoc w wyjaśnieniu olinowania bezansztaksla.
To co rozpędu wysmażyłem, zupełnie mi nie pasuje.
Na zdjęciach zaznaczyłem problematyczne kwestie.
Zatem pytania:
1) Czy bezansztaksel miał tylko jeden szot (lub sztender i szot z talią?), który przekładano z burty na burtę przy zwrocie? Nie było zatem dwóch szotów: nawietrznego i zawietrznego?
2) Czy zawiązać niederholer (kontrafał), który pełnił jednocześnie rolę gejtawy?
Zanim „przytroczę” bezanżagiel, poproszę Was o pomoc w wyjaśnieniu olinowania bezansztaksla.
To co rozpędu wysmażyłem, zupełnie mi nie pasuje.
Na zdjęciach zaznaczyłem problematyczne kwestie.
Zatem pytania:
1) Czy bezansztaksel miał tylko jeden szot (lub sztender i szot z talią?), który przekładano z burty na burtę przy zwrocie? Nie było zatem dwóch szotów: nawietrznego i zawietrznego?
2) Czy zawiązać niederholer (kontrafał), który pełnił jednocześnie rolę gejtawy?
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 cze 2020, 16:26
- Lokalizacja: {"name":"Polska Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
Witam
Elementy takielunku krojcsztaksla które kolega pokazał na fotkach dokładnie widać na fragmencie planu francuskiego barku Belem z 1896r który zamieszczam poniżej - lina nr 678 - szot wg wykazu jest pojedyńcza (bez sztendra i talii) i obkładana na pinie zlokalizowanym w osi statku (krojcsztaksel może mieć pojedyńczy szot jeżeli nie ma pod nim już żadnego sztagu przez który trzeba by go przekładać przy zwrocie). Natomiast lina nr 682 to niderholer - biegnie do rogu halsowego i dalej wzdłuż sztagu do rogu fałowego.
Ale ta lina to także może być gejtawa - jej przebieg -patrz ilustracja z "Poradnika obsługi ożaglowania Daru Młodzieży.
Pozdrawiam
Elementy takielunku krojcsztaksla które kolega pokazał na fotkach dokładnie widać na fragmencie planu francuskiego barku Belem z 1896r który zamieszczam poniżej - lina nr 678 - szot wg wykazu jest pojedyńcza (bez sztendra i talii) i obkładana na pinie zlokalizowanym w osi statku (krojcsztaksel może mieć pojedyńczy szot jeżeli nie ma pod nim już żadnego sztagu przez który trzeba by go przekładać przy zwrocie). Natomiast lina nr 682 to niderholer - biegnie do rogu halsowego i dalej wzdłuż sztagu do rogu fałowego.
Ale ta lina to także może być gejtawa - jej przebieg -patrz ilustracja z "Poradnika obsługi ożaglowania Daru Młodzieży.
Pozdrawiam
- Art-UR
- Posty: 29
- Rejestracja: 25 wrz 2015, 20:24
Re: [R] STS "LWÓW" - żaglowiec szkolny 1:100 - inwencja własna - luźny związek z Małym Modelarzem 4-5-6/2016
JAC64, dziękuję za informacje, mam jedną wątpliwość w sprawie mocowania szotu krojcsztaksla. Piszesz, że wg planów "Belema" jest on obkładany na pinie zlokalizowanym w osi statku, podczas gdy na zamieszczonych przeze mnie zdjęciach "Star of India" wyraźnie widać obłożenie go kołkownicy jednej z burt. Byłby więc on przekładany na drugą burtę przy zwrocie?
Przy okazji zapytam, czy mógłbyś zerknąć na plany barku "Belem" odnośnie mocowania bezanżagla (por. mój poprzedni wpis z ilustracjami). Gdzie takie palny można dostać?
Przy okazji zapytam, czy mógłbyś zerknąć na plany barku "Belem" odnośnie mocowania bezanżagla (por. mój poprzedni wpis z ilustracjami). Gdzie takie palny można dostać?