Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Relacje z budowy tych jednostek
rekmak
Posty: 48
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: rekmak »

Do mojego holownika pełnomorskiego (800mm) zrobiłem napęd na bezszczotkowym Pelikan C3548/06 kV 790 (przewinięty w gwiazdę) https://www.youtube.com/watch?v=Ql8-nHenlo0
Awatar użytkownika
futaba
Posty: 99
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: futaba »

Jeśli chcesz pływać rekreacyjnie to zdecydowanie polecam bezszczotkę, bo ma zdecydowanie większą sprawność i resurs prawie nieskończoność, a regulator dwukierunkowy można kupić za grosze. Jak planujesz jakieś starty w zawodach to raczej szczotka i bardzo dobry regulator.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Awatar użytkownika
Jarek
Posty: 536
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: Jarek »

Nie za bardzo Grzegorz rozumiem Twoją opinię. Dlaczego szczotka jest lepsza do startów w zawodach ? Jeżeli chodzi o moc to przecież bezszczotkowe silniki są dużo sprawniejsze niż te stare. Jak jest z poborem prądu ? Te szczotkowce posiadam. Mam również do nich regulator. Jaki byś mi polecił akumulator do tych silników ze zdjęć powyżej ? Nie wiem czy LiPol by nie spuchł przy poborze prądu ? Właśnie jak to obliczyć ? Nie mam zielonego pojęcia.

Tymczasem do motorówki dorobiłem koła ratunkowe:

Materiał to balsa 8mm. Taśmy odblaskowe pochodzą ze starej kamizelki safety.
Materiał to balsa 8mm. Taśmy odblaskowe pochodzą ze starej kamizelki safety.
Awatar użytkownika
Jacek.
Posty: 34
Rejestracja: 27 lis 2016, 13:39

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: Jacek. »

Myślę ze nie ma co obliczać jak masz silnik na 7,2 V stosujesz 2 cele LI-Po a jak 11v to trzy cele jedynie możesz zwiększyć pojemność przez danie większej pojemności prądu baterii .Aby sie wszystko kręciło po to masz regulator obrotów który nie pozwoli przeforsowaniu .Bedę zawsze za bezszczotką która jest o wiele wydajniejsza jedynie problem z wolnymi obrotami ale to można wyeliminować kupując odpowiednio programowany regulator .
rekmak
Posty: 48
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: rekmak »

Wszystko zależy od tego jak szybko i jak długo chcesz pływać modelem. Jeżeli masz lipol 2200mAh i pobór prądu przez silniki 5A to 2,2 Ah przez 5A da 0,44 godz.x60 =26,4 min. Wolniejsze pływanie wydłuża czas. Czas zależy też od ustawienia na regulatorze min. dopuszczalnego spadku napięcia. Następuje odcięcie prądu i po ponownym uruchomieniu silnika powoli dopływa się do brzegu. Można dokupić miernik napięcia wpinany do wtyczki balansera lipola, który pokazuje napięcie na poszczególnych celach i można ustawić min napięcie na którym wydaje głośny sygnał dźwiękowy i płynie się do brzegu. Wymienia się pakiet na nowy lub ładuje i pływa dalej.
Na dobór silnika wpływa wiele różnych czynników.
Z tą małą prędkością bywa różnie. Na bezszczotkowych uzyskuję mniejsze obroty niż na szczotkowych. Na wcześniejszym poście, film pokazuje jakie małe obroty uzyskałem na bezszczotce.
Awatar użytkownika
Jarek
Posty: 536
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: Jarek »

Ale jak ocenić ile amper będzie pobierał silnik na pełnym obciążeniu. Jaki LiPol dobrać (25C, czy 30C ?)? Nie chciałbym, aby spuchł po pierwszym biegu.
rekmak
Posty: 48
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: rekmak »

Akumulator nie spuchnie. Da tyle prądu ile może. Jak na 20C nie ma werwy to 30C da radę.
Przygotuj do podłączenia akumulator, amperomierz i silniki. Amperomierz w obwód i uruchom silnik. Zobaczysz pobór prądu na biegu jałowym. Potem palcami hamuj na osi. Przy mocniejszym hamowaniu lepiej mieć coś na palcach bo parzy. Obserwować wskazania przyrządu. W ten sposób określić można moc silnika. Oczywiście tego największego zakresu obciążenia nie może być. Będzie jak zielsko wkręci się w śrubę. Przy wysokich obrotach silnika wskazana jest przekładnia zmniejszająca obroty.
Średnica i skok śruby ma wpływ na dobór silnika. W silnikach bezszczotkowych masz duży wybór pod względem mocy W i obrotów wynikających z obliczeń na 1 V tj. kV Od kV600 do kilku tysięcy. W praktyce jest mniej.
Nie mam doświadczenia w szybkich tak dużych modelach ale miałem duży nadmiar mocy w podobnej wielkości modelu Pilot 66 na silniku od dziecięcego samochodzika. Zmieniłem na silnik od kompresorka i nie pływam na pełnej mocy.
Awatar użytkownika
futaba
Posty: 99
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: futaba »

Co do małych obrotów to tu jest filmik do zobaczenia: https://youtu.be/5vUINdu8Wxs
Silnik jak na zdjęciu Speed 500E 12V, zasilany napięciem nominalnym, czyli 12V, regulator - tania chińszczyzna za 19$ (z przesyłką :) ), regulator jest dodatkowo fabrycznie wodoodporny i naprawdę szczerze go polecam - Hobbywing Quickrun 1060, 60A, zasilanie 2-3S Lipo lub 5-9 NiCD/NiMH, ma wbudowany SBEC 6V/3A więc do modeli pływających redukcyjnych świat i ludzie. Lepszego nie znalazłem, a już na pewno nie w tej cenie.
A co do zawodów, to jest podczas pływania punkt, który nazywa się dokowanie i proszę mi wierzyć, że nie łatwo jest wykonać ten manewr prawidłowo mając do dyspozycji słabą regulację wolnych obrotów napędu. Oczywiście im większy i cięższy model, tym jego dynamika w doku mniejsza, więc nie ma potrzeby walczyć z super wolnymi obrotami śrub, ale w takich modelach jak Twój Szkwał bardzo wolne obroty śruby to podstawa.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Awatar użytkownika
futaba
Posty: 99
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: futaba »

W temacie akumulatorów to trzeba mocno dzielić to co jest napisane na naklejce. Startuje zawodniczo ślizgami elektrycznymi. W 2012 roku dostałem od zawodnika chińskiego jego zapasowy akumulator, już po zawodach oczywiście i największe było moje zdziwienie jak przeczytałem napisy na nim - okazało się, że był to akumulator robiony specjalnie dla chińskiej kadry na Mistrzostwa Świata a jego "trwardość" prądowa wynosiła "tylko" 12C, ale osiągami dorównywały mu dopiero akumulatory, które miały na naklejkach 65C i więcej :mrgreen: Jedyny parametr, którym można się sugerować to masa akumulatora - przy tym samym napięciu i pojemności, lepszy i trwalszy będzie akumulator cięższy.
A do modelu redukcyjnego 20C to naprawdę bardzo dużo. Jak chcesz kupić dobry i trwały akumulator Lipo to kup jakąś sprawdzoną markę (Gens Ace, Kokam, SLS itp.), nie rozładowuj go zbyt głęboko, najlepiej, żeby po pływaniu zostawało w nim tak ze 20-30% energii, nie ładuj zaraz po pływaniu tylko daj mu godzinę-dwie na oddech, przechowuj naładowany do 50% (w ładowarkach masz taki tryb Storage) i jak dłużej go nie używasz (tygodnie, miesiące) to trzymaj go w chłodnym miejscu (ja trzymam swoje akumulatory w lodówce). Tak eksploatowanym akumulatorem nacieszysz się kilka dobrych lat.
Szacowanie zużycia prądu jest dość trudne, bo masz dużo zmiennych parametrów, to o czym pisze rekmak, z przytrzymywaniem kręcącego się wału to bajki dla przedszkolaków. Zrób sobie jakiś dłuższy wał, załóż na niego swoją śrubę, podłącz silnik, podłącz napięcie, wsadź śrubę do wody (np. w wannie) i dostaniesz mniej więcej pobór prądu w modelu. Ja tak robię i jakoś te moje napędy działają. Jeden z moich modeli pływa regularnie co roku na kilku zawodach już od 21 lat i nie mam z nim żadnych problemów, po 15 latach wymieniłem tylko silnik na nowy, choć jak się okazało po rozebraniu stary też był w całkiem niezłym stanie :D
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
rekmak
Posty: 48
Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53

Re: Motorówka Straży Granicznej S-12 "Szkwał"

Post autor: rekmak »

Z tymi palcami to nie bajka. To jest pierwsza segregacja silników a kolega ma pełną szufladę różnych silników. Nawet bez amperomierza. Sebka robił próbę w wannie to żona wyzywała bo całą łazienkę zachlapał. Minimum to Speed lub Permax 600. Poszukaj relację w budowy kutra typu Dark, problemy z napędem. http://marek.aplus.pl/forum/viewtopic.p ... &start=240
ODPOWIEDZ