Zeszyt 51


16-02-2016



- Listwy poszycia sapelli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Listwy na stopnie schodni (1 ✕ 4 ✕ 100 mm)
- Policzki schodni
- Support latéral droit de la figure de proue

W zeszycie:
    Bitwa na Morzu Koralowym
    Strategiczne zwycięstwo Stanów Zjednoczonych

    Konfrontacja między japońską flotą pod dowództwem admirała Shigeyoshi Inoue i amerykańską flotą, pod dowództwem admirała Franka J. Fletchera, stoczona w dniach 4–8 maja 1942 r., była jedną z najważniejszych bitew II WŚ na Pacyfiku. Była to pierwsza bitwa, w której starły się ze sobą lotniskowce, jak również pierwsza, w której okręty obu zmagających się stron nie znajdowały się w swoim polu widzenia.

» Bitwa na Morzu Koralowym
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_na_Morzu_Koralowym


Zeszyt 52

23-02-2016



- Listwy poszycia z sapelle (0,6✕ 5✕ 250 mm)
- Listwa z orzecha (3 ✕ 3 ✕ 250 mm)
- Listwy z orzecha (2 ✕ 3 ✕ 250 mm)
- Listwa z orzecha (4 ✕ 4 ✕ 250 mm)
- Greting luku (1) - odlew

W zeszycie:
    Samozatopienie floty niemieckiej w Scapa Flow
    Ostatni epizod I WŚ

    Akcja zatopienia własnych okrętów, podjęta 21 czerwca 1919 roku przez oficerów i marynarzy niemieckiej Hochseeflotte na rozkaz swojego dowódcy, admirała Ludwiga von Reutera. Samozatopienie floty miało na celu zapobieżenie przejęciu internowanych na kotwicowisku w Scapa Flow jednostek przez zwycięskie państwa Ententy.

» Samozatopienie floty niemieckiej w Scapa Flow
https://pl.wikipedia.org/wiki/Samozatopienie_floty_niemieckiej_w_Scapa_Flow


Zeszyt 53

01-03-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Greting (2) - odlew
- Podstawa lewej ozdoby (odlew)

W zeszycie:
    Bitwa morska pod Gibraltarem
    Dwa obozy, dwie wersje
    25 kwietnia 1607, w trakcie wojny osiemdziesięcioletniej, holenderska flota dowodzona przez admirała Jacoba van Heemskerk'a, zaskoczyła hiszpańską eskadrę zakotwiczoną w Zatoce Gibraltarskiej i dowodzoną przez admirała Don Juan Alvarez de Ávila. Walka, która trwała cztery godziny, jest uważana przez historyków jako holenderskie zwycięstwo, mimo śmierci holenderskiego admirała. Natomiast Hiszpanie twierdzą, że ich straty były niskie.


Bitwa morska w Zatoce Gibraltarskiej – starcie zbrojne, które miało miejsce dnia 25 kwietnia 1607 r. w trakcie wojny osiemdziesięcioletniej. Stronami konfliktu były z jednej strony Republika Zjednoczonych Niderlandów, a z drugiej Hiszpania. Bitwa zakończyła się całkowitym zniszczeniem floty hiszpańskiej zakotwiczonej w Zatoce.

Flota niderlandzka składała się z 21 mniejszych okrętów oraz 4 frachtowców. Całością dowodził admirał Jacob van Heemskerk. Okrętem flagowym Holendrów był Aelous. Inne ważniejsze jednostki to "De Tijger" (Tygrys), "De Zeehond" (Lew Morski)), "Griffin", "De Roode Leeuw" (Czerwony Lew), "De Gouden Leeuw" (Złoty Lew), "De Zwarte Beer" (Czarny Niedźwiedź) i "De Ochtendster" (Gwiazda Poranna).

Hiszpanie dysponowali 21 okrętami wśród nich dziesięcioma większymi galeonami, dowodzonymi przez Juana Alvareza de Avilę. Okrętem flagowym był "San Augustin". Inne ważniejsze jednostki to "Nuestra Señora de la Vega" (Dama z Vegi) i "Madre de Dios" (Matka Boga).

Van Heemskerk nakazał kilku swoim okrętom ustawić się u wlotu do Zatoki, chcąc uniemożliwić ucieczkę flocie przeciwnika. Atak holenderski wymierzony został w okręt flagowy Avilli. W trakcie walki zginął admirał Van Heemskerk, któremu kula armatnia wystrzelona z hiszpańskiego galeonu urwała nogę. Po śmierci swojego dowódcy Holendrzy zwiększyli liczbę atakujących okrętów zapalając kilka hiszpańskich jednostek. Jeden z większych okrętów hiszpańskich eksplodował po trafieniu przez Holendrów w ładownię prochową. Holendrom udało się także na moment sczepić z flagowym okrętem hiszpańskim, po krótkiej walce atakujący oderwali się od niego, niszcząc go ogniem z dział podobnie jak pozostałe jednostki.

Po zniszczeniu floty hiszpańskiej Holendrzy wysłali łodzie z żołnierzami, którzy zabijali pływających w wodzie Hiszpanów. Holendrzy stracili w walce 100 ludzi, w tym admirała Van Heemskerk, 60 ludzi było rannych. Hiszpanie stracili całą flotę czyli 21 okrętów, oraz 4 000 ludzi w tym Alvareza.


Bitwa morska pod Gibraltarem - Hendrick Cornelisz Vroom. Rijksmuseum, Amsterdam.

Info z wikipedii
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_morska_pod_Gibraltarem


Zeszyt 54

8.03.2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Okrągłe okno (odlew)
- Greting (3)

W zeszycie:
    Pierwsza bitwa morska pod Kopenhagą
    Honorowa porażka
    2 kwietnia 1801 roku brytyjska flota dowodzona przez admirała Hyde'a Parkera zaatakowała zakotwiczoną niedaleko Kopenhagi flotę duńsko-norweską, mimo faktu, że Dania oficjalnie nie była w stanie wojny z Wielką Brytanią. Wiceadmirał Horatio Nelson wykazał się wówczas słynną niesubordynacją, gdyż zamiast wykonać rozkaz nakazujący odwrót poprowadził okręty brytyjskie do ataku, niszcząc wiele duńskich i norweskich jednostek, za co po powrocie otrzymał tytuł wicehrabiego.

Więcej na Wikipedii
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_morska_pod_Kopenhag%C4%85_%281801%29


Zeszyt 55

15.03.2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Okrągłe okno (odlew)
- Greting (4)

W zeszycie:
    Odrodzenie okrętów podwodnych
    Pierwszy podwodny pocisk balistyczny
    W czerwcu 1948 roku, okręt podwodny USS CUSK dokonał wystrzelenia niemieckiej rakiety V1. Po raz pierwszy z okrętu podwodnego użyto takiej broni. Po dziesięciu latach rozwoju okręty podwodne zostały uzbrojone w pociski przeciwlotnicze, które stały się powszechne od 1960 roku.


Zeszyt 56

23.03.2016



- Greting (5)
- Ścianki skrzyni
- Kraty i zawiasy skrzyni

W zeszycie:
    Bitwa pod Sluys
    Pierwsza poważna bitwa morska pomiędzy Francją i Anglią
    Bitwa morska pomiędzy flotą angielską i francuską, stoczona 24 czerwca 1340 roku. Bitwa odbyła się na wysokości miasta Sluys (współcześnie Sluis) w zachodniej Flandrii. Bitwa ta była pierwszą bitwą morską wojny stuletniej. Bitwa zakończyła się miażdżącym zwycięstwem floty angielskiej, dowodzonej przez króla Edwarda III, który kilka lat później także wygrał bitwy lądowe pod Crecy i Poitiers.

Zobacz na Wikipedii
» Bitwa pod Sluys
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Sluys




Zeszyt 57

30.03.2016



- Greting (6)
- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Okrągłe ramy okien (odlewy 2 szt.)

W zeszycie:
    "Drewniana Noga"
    Najbardziej znany holenderski pirat z Karaibów
    Po klęsce hiszpańskiej floty w 1628 roku w Zatoce Matanzas podczas tzw. Wojny Osiemdziesiątletniej sprzymieżone floty holenderska, angielska i francuska przejęły dominację nad Karaibami. Następnie korsarze i piraci działali na wodach Kuby, w tym Cornelis Corneliszoon Jol, najsłynniejszy z piratów, obarczony pseudonimem "drewniana noga."



"Przed bitwą na płyciźnie Downs" Reinier Nooms, ok. 1639
Cornelis Jol dowodził eskadrą siedmiu statków w tej bitwie morskiej.

Zobacz » Cornelis Jol
https://en.wikipedia.org/wiki/Cornelis_Jol


Zeszyt 58

06-04-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Gretingi (1)
- Okrągłe ramy okien (odlewy 2 szt.)

W zeszycie:
    Miny
    Początek
    W XIX wieku, w wielu krajach realizowano testy "broni okrętów podwodnych" przeciw zanurzonym okrętom wroga. Rozwój torpedy przerwał testowanie tych urządzeń, ale kontynuowano próby z bronią statyczną. Wreszcie, dzięki pomysłowości rosyjskiego admirała Makarowa, wykorzystano miny (wytykowe i holowane), zwłaszcza podczas wojny rosyjsko-tureckiej w 1877-1878 oraz wojny rosyjsko-japońskiej w latach 1904-1905.



Zeszyt 59

13-04-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Gretingi (2)
- Okrągła ozdoba (po prawej)

W zeszycie:
    Okręty podwodne
    Niemcy (1925-1939)
    Traktat wersalski zabraniał Niemcom posiadania okrętów podwodnych, ale w 1925 roku Niemcy opracowali tajny plan budowy. Plan był taki, aby powierzyć budowę okrętów podwodnych stoczniom w Holandii, Hiszpanii i Finlandii, które następnie będą dostarczane do innych krajów, takich jak Turcja. W ten sposób powstała przerażająca flota okrętów podwodnych, które prawie wygrały bitwę o Atlantyk podczas II wojny światowej.



Zeszyt 60

20-04-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Gretingi (3)
- Okrągłe ramy okien (odlewy 2 szt.)
- Okrągła ozdoba (po lewej)

W zeszycie:
    Atak na Tarent
    Dobrze wykonany manewr
    Operacja Judgement – atak brytyjskich samolotów torpedowych na bazę włoskiej marynarki wojennej w Tarencie. Był częścią większej operacji Royal Navy, mającej na celu odzyskanie przez Wielką Brytanię lokalnej przewagi w basenie Morza Śródziemnego. W wyniku nalotu włoska Regia Marina utraciła jeden pancernik, uszkodzeniom uległy dwa inne oraz krążownik ciężki i niszczyciel. Był to pierwszy w historii udany atak samolotów torpedowych startujących z lotniskowca na okręty stacjonujące w dobrze chronionej bazie.



Zeszyt 61

27-04-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Okrągłe ramy okien (odlewy 2 szt.)
- Ozdoba kosza galionu (po prawej)

W zeszycie:
    Bitwa pod Coronelem
    Katastrofą dla Royal Navy
    Bitwa morska pod Coronelem stoczona podczas I wojny światowej, 1 listopada 1914 roku pomiędzy okrętami brytyjskimi dowodzonymi przez admirała Christophera Cradocka i niemiecką eskadrą wiceadmirała Maximiliana von Spee u wybrzeży Chile. Była to szczególnie upokarzająca porażka Royal Navy od czasu Cartageny w Indiach w 1741 roku.

Zobacz więcej na Wikipedii
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Coronelem

I z Wikipedii
    Atak Anglików na Cartagenę – starcie zbrojne, które miało miejsce w roku 1741 w trakcie wojny angielsko-hiszpańskiej (1739–1748).

    Pod koniec roku 1740 flota angielska licząca 115 okrętów i 12 000 żołnierzy i 15 000 marynarzy pod dowództwem admirała Edwarda Vernona popłynęła ku brzegom Ameryki Południowej, gdzie zamierzała zaatakować bogate hiszpańskie miasto Cartagenę bronioną przez 300 dział i 4000 żołnierzy hiszpańskich pod wodzą Sebastiana de Eslavy. Dnia 4 marca 1741 Anglicy rozpoczęli atak, zdobywając fort Boca Chica po trwających dwa tygodnie walkach. Następnie rozpoczęto ostrzał miasta. Dwukrotne próby szturmu fortu San Lazaro zakończyły się jednak niepowodzeniem i wysokimi stratami wśród Anglików. W wyniku przedłużającego się oblężenia, siły angielskie stopniały do 3200 ludzi. W tej sytuacji Vernon zarządził odwrót floty na Jamajkę.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Atak_Anglik%C3%B3w_na_Cartagen%C4%99


Zeszyt 62

04-05-2016



- Listwy poszycia z sapeli (0,6 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Okrągłe ramy okien (odlewy 2 szt.)
- Ozdoba kosza galionu (po lewej)

W zeszycie:
    Rajd na Zeebrugge
    Pyrrusowe zwycięstwo
    Przez wiele miesięcy, brytyjska marynarka przygotowywała w wielkiej tajemnicy blokadę belgijskiego portu Zeebrugge. 23 kwietnia 1918 eskadra brytyjskiej marynarki wojennej pod dowództwem R.J. Brownlow Keyesa dokonała udanego rajdu, niszcząc port w Zeebrugge, w którym stacjonowała flotylla niemieckich okrętów podwodnych. Ta operacja, osiągnęła swój cel tylko częściowo, ponosząc znaczne straty, co nie przeszkodziło brytyjskiej propagandzie, aby przedstawić ją jako wielkie zwycięstwo


Zeszyt 63

11-05-2016



- Ster, stewa rufowa i stewa dziobowa
- Laweta trzeciej baterii
- Lufa działa trzeciej baterii (40 mm)

W zeszycie:
    Oblężenie Cartageny (Indie)
    Daremna i upokarzająca praca
    Oblężenie Cartageny, miało miejsce między 13 marca a 20 maja 1741, miało decydujący wpływ na wynik wojny o ucho Jenkinsa - przez Hiszpanów zwana Guerra del Asiento - między Hiszpanią i Wielką Brytanią (1739/48). Zwycięstwo sił Filipa V, dowodzonej przez admirała Blas de Lezo, dowiodło supremacji militarnej Hiszpanii w Ameryce aż do XIX wieku.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Atak_Anglik%C3%B3w_na_Cartagen%C4%99


Zeszyt 64

18-05-2016



- Płytka z elementami kilu
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3-ciej baterii

W zeszycie:
    Bitwa o Falklandy
    Rewanż Royal Navy na południowym Atlantyku
    Po upokarzającej porażce 1 listopada 1914 gdzie niemiecka Wschodnioazjatycka Eskadra Krążowników admirała hrabiego Maximiliana von Spee rozgromiła zespół brytyjskich krążowników w bitwie pod Coronelem u wybrzeży Chile, Royal Navy wysłała dużą flotę w celu zniszczenia eskadry hrabiego von Spee, który postanowił wykorzystać Falklandy (Malwiny po francusku). 08 grudnia 1914, flocie brytyjskiej zakotwiczonej w Port Stanley udaje się zniszczyć niemiecką eskadrę. Ten wyczyn - w którym admirał von Spee został zabity - wpłynął na przebieg wojny morskiej na Atlantyku na korzyść aliantów


Zeszyt 65

25-05-2016



- Listewki z orzecha (2 ✕ 3 ✕ 250 mm)
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3-ciej baterii

W zeszycie:
    Zatonięcie RMS Lusitania
    Wielka tragedia morska
    RMS Lusitania zatonął u wybrzeży Irlandii 7 maja 1915 roku, po storpedowaniu przez niemiecki okręt podwodny U-20. Była to jedna z największych klęsk poniesionych przez cywilny statek pasażerski w czasie I wojny światowej. Prasa międzynarodowa jednogłośnie uznała ten atak jako przestępstwo, ale prezydent USA Woodrow Wilson odmówił przystąpienia do wojny w jego kraju. W styczniu 1917 roku niemiecki rząd ogłosił, że przeprowadzi nową kampanię podwodnych ataków masowych. To spowodowało, że USA postanowiło włączyć się do wojny.




RMS (ang. Royal Mail Steamer) Lusitania – parowiec transatlantycki, zbudowany w stoczni Wallsend w Newcastle i zwodowany 7 czerwca 1906. Wraz z bliźniaczą „Mauretanią” był to w swoim czasie największy, najszybszy i do momentu zbudowania „Olympica” i „Titanica” najbardziej luksusowy statek świata. Obie jednostki zostały zaprojektowane przy współpracy specjalistów z Admiralicji i cechowały się unikalnym napędem parowym oraz specjalnie zaprojektowaną konstrukcją kadłuba. Choć „Mauretania” była szybsza od „Lusitanii”, większym uznaniem pasażerów cieszyła się ta ostatnia, przede wszystkim ze względu na lepsze i bogatsze wyposażenie. Jego siostrzane statki to RMS „Mauretania” i RMS „Aquitania”.

Błękitna Wstęga Atlantyku

• Październik 1906 podczas podróży do Southampton przy prędkości 23,61 węzła.
• Październik 1907 podczas podróży do Nowego Jorku przy prędkości 23,99 węzła.
• Lipiec 1908 podczas podróży do Nowego Jorku przy prędkości 25,01 węzła.
• Lipiec 1909 podczas podróży do Nowego Jorku przy prędkości 25,85 węzła.

„Lusitania” zatonęła podczas I wojny światowej dnia 7 maja 1915 po storpedowaniu przez niemiecki okręt podwodny U-20 w jej 202. rejsie przez Atlantyk. Kapitan okrętu podwodnego Walther Schwieger twierdził później, że wystrzelił tylko jedną torpedę. Jednak statek typu „Lusitanii” był odporny na trafienie pojedynczą torpedą, zarówno z powodu swojej wielkości, jak i stosowania grodzi wodoszczelnych (pomimo uszkodzeń „Lusitania” nadal płynęła z prędkością przekraczającą 18 węzłów).



Ostatecznie statek poszedł na dno z powodu drugiego wybuchu, którego źródło i przyczyny nie są do końca wyjaśnione. Wśród nich wymienia się:

wybuch pyłu węglowego;
wybuch amunicji i materiałów wybuchowych przewożonych w ładowni – wbrew zakazom "Lusitania" przewoziła tego typu ładunek;
wybuch pyłu aluminiowego (46 ton), przewożonego dla Arsenału Woolwich;
wybuch kotłów parowych po zalaniu ich wodą.

Zatonięcie „Lusitanii” pociągnęło za sobą śmierć 1198 pasażerów. Ocalały 764 osoby. Ta największa od czasu „Titanica” katastrofa, odegrała ważną rolę we włączeniu się USA do I wojny światowej.

Zasoby Wikipedii
https://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Lusitania


Zeszyt 66

01-06-2016



- Listewki z orzecha (2 ✕ 3 ✕ 250 mm)
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3-ciej baterii


W zeszycie:
    Bitwa morska pod Portland
    Pierwsza wojna angielsko-holenderska
    Jest zwana także bitwą trzydniową ponieważ miała miejsce w dniach od 10 do 12 marca 1653 (28 lutego – 2 marca według kalendarza juliańskiego) podczas wojny angielsko-holenderskiej (1652–1654).

    Flota angielska dowodzona przez Roberta Blake'a została zaatakowana przez flotę holenderską dowodzoną przez admirała-porucznika M. Trompa eskortującego statki handlowe przez kanał La Manche. Bitwa, stoczona pomiędzy wysepką Portland a przylądkiem Gris Nez, nie rozstrzygnęła, która ze stron będzie panować na kanale La Manche. Dopiero bitwa w zatoce Gabbard pozwoliła Anglikom zablokować holenderskie wybrzeże aż do bitwy pod Scheveningen, w której zginął od kuli muszkietowej słynny admirał Maarten Tromp.
    Była to ostatnia bitwa, w której angielskie siły morskie były dowodzone przez generała na morzu*, ponieważ ten stopień został zastąpiony w 1660 roku przez tytuł admirała.


________________
*) jak pamiętamy z historii po rewolucji Cromwellowskiej, "...Lord Protektor nie miał zbytniego zaufania do wyższych oficerów marynarki ex-królewskiej, a tytuły admirała kojarzyły mu się raczej z monarchią. Wysyłał więc na morze swoich generałów armii, a ci często woleli już uzyskane stopnie lądowe od okrętowych..."

» Ewolucja stopni admiralskich w Royal Navy
http://santisimatrinidad....php?p=2340#2340


Zobacz też:
Bitwa morska pod Portland
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_morska_pod_Portland


Zeszyt 67

08-06-2016



- Listewki z orzecha (2 ✕ 4 ✕ 250 mm)
- Dekoracja du taille-mer (odlew)



W zeszycie:
    Atomowe okręty podwodne, ostateczna broń
    Marzenie Juliusza Verna
    Kiedy atomowy okręt podwodny USS Nautilus wypłynął, 17 stycznia 1955 o godzinie 11, kapitan lampą sygnałową nadał historyczny sygnał: „UNDERWAY ON NUCLEAR POWER” (W drodze na napędzie jądrowym). To był początek nowej ery okrętów podwodnych, które wkrótce zostały uzbrojone w pociski masowego rażenia.


Zobacz więcej
» USS Nautilus (SSN-571)
https://pl.wikipedia.org/wiki/USS_Nautilus_(SSN-571)


Zeszyt 68

15-06-2016



- Wsporniki kołkownic
- Listewki z orzecha (2 ✕ 4 ✕ 250 mm)
- Centralna dekoracja pawęży (odlew)

W zeszycie:
    Bitwa pod Lissą
    Pierwsza bitwa z udziałem pancerników parowych
    20 lipca 1866, podczas trzeciej włoskiej wojny o niepodległość, starły się floty austriacka i włoska koło wyspy Lissa (Vis) na Morzu Adriatyckim. Austriacy dysponując nieco słabszymi siłami, osiągnęli niewątpliwe zwycięstwo, zatapiając przy tym 2 włoskie okręty pancerne. Po stronie austriackiej niezdolny do walki był 1 okręt liniowy. Porażka Włochów była w znacznej części wynikiem błędów dowodzącego flotą włoską adm. Carlo di Persano. Była to pierwsza bitwa morska, w której uczestniczyły okręty parowe.




Zobacz więcej
» Bitwa pod Lissą
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Liss%C4%85


Zeszyt 69

22-06-2016



- Listewki z orzecha (2 ✕ 2 ✕ 250 mm)
- Listewki z orzecha (2 ✕ 7 ✕ 250 mm)
- Duże bulaje (odlewy) 4 szt.

W zeszycie:
    Operacje morskie na Adriatyku
    Bitwa w Cieśninie Otranto
    Bitwa morska I wojny światowej między Państwami Centralnymi a państwami Ententy mająca miejsce 15 maja 1917 w Cieśninie Otranto.


Zobacz więcej
» Bitwa w cieśninie Otranto
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_w_cie%C5%9Bninie_Otranto


Zeszyt 70

29-06-2016



- Płytka z elementami (łuki dziobu, węzłówki)
- Listewki z orzecha (3 ✕ 3 ✕ 250 mm)
- Listewki z orzecha (2 ✕ 7 ✕ 250 mm)
- Duże bulaje (odlewy) 4 szt.

W zeszycie:
    U-boot w 1944 roku
    Ostatnia nadzieja Niemców
    W 1944 roku admirał Doenitz pokładał wielkie nadzieje w niemieckich naukowcach i inżynierach pracujących nad doskonaleniem okrętów podwodnych, których zdolność operacyjna ciągle spadała - dzięki postępom w technologii angloamerykańskiej. Jednak nie uzyskano pożądanych wyników.


Zeszyt 71

6-07-2016



- Listewki z orzecha (2 ✕ 5 ✕ 250 mm)
- Element balkonu
- Elementy balustrady balkonu
- Duże bulaje (odlewy) 2 szt.



W zeszycie:
    Bitwa koło Wysp Egadzkich
    Koniec pierwszej wojny punickiej
    W marcu 241 p.n.e. flota kartagińska pojawiła się w pobliżu Hiery (Iera Nesos) w archipelagu Wysp Egadzkich. Hannon, dowódca floty zamierzał dopłynąć do Sycylii, gdzie miała być przekazana żywność dla armii Hamilkara, a następnie wzmocnić się doświadczonym wojskiem i wydać Rzymianom bitwę. Przewidział to jednak Gajusz Katullus Lutacjusz, który 10 marca 241 p.n.e. wyruszył naprzeciw flocie kartagińskiej. W pobliżu wyspy Eguza (Aegusa) doszło do spotkania obu flot. Bitwa zakończyła się klęską Kartagińczyków. Klęska na morzu uniemożliwiła zaopatrzenie armii kartagińskiej na Sycylii, co wpłynęło na wynik wojny. W tym samym roku obie strony zawarły porozumienie pokojowe, na mocy którego Kartagina zrzekła się Sycylii.


Zeszyt 72

13-07-2016




- Okna z górnego balkonu (odlew)
- Elementy zakończeń balustrad (odlewy) 2 szt.


W zeszycie:
    Korsarze podczas wojny secesyjnej
    Konfederacja korsarzy
    Podczas wojny secesyjnej w USA (1861-1865), cała amerykańska przedwojenna flota wojenna i większość floty handlowej znalazła się pod kontrolą Unii (stanów północnych). Północ ponadto zastosowała blokadę morską portów Południa (Plan Anaconda). Wskutek tej dysproporcji, jedyną możliwością Konfederacji na morzu było prowadzenie wojny rajderskiej – zwalczanie handlu morskiego Unii. Ponadto, władze Konfederacji werbowały kaprów. Celem kampanii było nękanie statków handlowych i zmuszenie floty Unii, aby przeciwdziałać temu zagrożeniu rozpraszać swoje siły. W związku z tym zdolność do blokowania południowych portów była osłabiona.


Zeszyt 73

20-07-2016



- Podstawa dolnego balkonu galerii rufowej
- Balustrady dolnego balkonu
- Elementy zakończeń balustrad (odlewy) 2 szt.

W zeszycie:
    Bitwy morskie w Brazylii
    Torpeda, decydującą bronią
    Gdy marszałek Deodoro da Fonseca w 1891 roku nakazał rozwiązanie Kongresu Narodowego Brazylii, doszło do buntu marynarki wojennej. Doświadczenie zdobyte podczas tego buntu, zwłaszcza w odniesieniu do torpedy byłoby bardzo przydatne dla innych marynarek wojennych świata.


Zeszyt 74

27-07-2016



- Ramiak górnego balkonu galerii rufowej
- Elementy zakończeń balustrad (odlewy) 2 szt.
- Elementy zakończeń balustrad rufówki 2 szt.

W zeszycie:
    Kampania Tunezyjska
    (1942-1943)
    Seria operacji w okresie od listopada 1942 do maja 1943 roku przeciwko handlowi państw osi do Tunezji i Libii zakończonych powodzeniem, głównie ze względu na interwencję potężnych anglo-amerykańskich sił powietrznych, również strategicznych i politycznych zmianach w stosunkach między Włochami a Niemcami.


Zeszyt 75

3-08-2016



- Ramiak dolnego balkonu galerii rufowej
- Ornamenty balustrad "A" (odlewy) 4 szt.



http://www.leradoubdupona...lle-par-michaud

W zeszycie:
    Peter Wallace
    Pirat, którego nazwiskiem nazwano kraj
    Na terenie starożytnego imperium Majów, nie było żadnych metali szlachetnych do grabieży. Jego jedynym bogactwem były drzewa, które były pożądane przez różnych awanturników, bukanierów. Szkot Peter Wallace był prekursorem długiej linii bukanierów, który rozpoczął lukratywny proceder grabieży hiszpańskich zasobów Yucatanu. Pod koniec XVII wieku, odkrycie kopalni złota i srebra w rejonie przyciąga coraz większą liczbę piratów. Wallace narzucił swoją dominację i według legendy, dał swoje nazwisko na to terytorium, które stało się kolonią brytyjską w XIX w.


Zeszyt 76

10-08-2016



- Dziobnica i wzmocnienia
- Ornamenty balustrad "B" (odlewy).


http://www.leradoubdupona...lle-par-michaud


http://santisimatrinidad....p?p=13631#13631

W zeszycie:
    Raid na Morzu Północnym
    Angielskie wybrzeża pod niemieckim ogniem
    Kiedy niemiecka flota została częściowo unieruchomiona po zwycięstwie admirała Beatty w bitwie pod Helgoland, admirał Franz von Hipper zdecydował w grudniu 1914 roku, aby rozpocząć ostrzał angielskich miast Scarborough, Hartlepool i Whitby, na wybrzeżu morza Północnego. Ostrzał przeprowadzony przez szwadron pięciu krążowników, lekkich krążowników i niszczycieli spowodował ofiary wśród ludności cywilnej.


Zeszyt 77

17-08-2016



- Listwy z orzecha 2 ✕ 3 ✕ 250 mm
- Krzywulce i węzłówki dziobnicy
- Duże bulaje (odlewy) 3 szt.

W zeszycie:
    Sowieckie kutry rakietowe
    rewolucja na morzu
    Brak osłony powietrznej dla dużych okrętów floty ZSRR zmusił radzieckie władze wojskowe, aby wprowadzić pomiędzy 1959 a 1966 program budowy małych kutrów bardzo szybkich i uzbrojonych w rakiety. Projekt ten doszedł do skutku wraz z rozwojem rewolucyjnych kutrów rakietowych klas Komar i Osa.


Zeszyt 78

24-08-2016



- Wręgi i elementy dziobnicy
- Duże bulaje (odlewy) 5 szt.

W zeszycie:
    Zatopienie włoskiego pancernika Roma
    9 września 1943 roku ważąca 1400 kg bomba trafiła w śródokręcie pancernika "Roma", dumy i chluby włoskiej marynarki wojennej. Niemieccy lotnicy mieli nie dopuścić, by okręt wpadł w ręce aliantów. Dopięli swego. "Roma" poszła na dno w niespełna dwadzieścia minut po trafieniu.

    "Roma", włoski pancernik klasy Littorio, wodowany w czerwcu 1940 roku. Prace wykończeniowe na pancerniku trwały do 14 czerwca 1942 roku i w tym dniu wszedł on do służby w Regia Marina. We wrześniu 1943 roku pokonane przez aliantów Włochy zobowiązały się przekazać Sprzymierzonym najlepsze jednostki swojej floty. Statki wyruszyły więc w kierunku Malty, a ich zespołem dowodził admirał Bergamini, który za okręt flagowy wybrał imponujący pancernik "Roma". Rejs zakłócił jednak nalot niemieckiej Luftwaffe, w trakcie którego bombardowaną "Romę" dosłownie rozerwała gigantyczna eksplozja. Zginęło 1326 osób z załogi, w tym Bergamini i cały jego sztab. Pancernik wszedł do historii jako pierwszy okręt zatopiony przez bomby sterowane radiem.


Zeszyt 79

31-08-2016



- Burta kosza galionu
- Duże bulaje (odlewy) 4 szt.

W zeszycie:
    Le Surcouf
    unikatowy krążownik podwodny
    Surcouf (NN 3), nazwany na cześć zmarłego w 1827 roku słynnego francuskiego korsarza Roberta Surcoufa był eksperymentalnym krążownikiem podwodnym (jedyna jednostka swego typu) opracowanym w okresie międzywojennym. Po wejściu do służby w 1934 roku był największym okrętem podwodnym świata (do czasu wejścia do służby japońskiego okrętu I-400 klasy Sen Toku). Podczas II wojny światowej, zatonął w tajemniczych okolicznościach, na północ od Kanału Panamskiego.


zobacz też:
Surcouf (1934)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Surcouf_(1934)


Zeszyt 80

7-09-2016



- Burta kosza galionu
- Lipowe listwy poszycia (1 ✕ 4 ✕ 250 mm)
- Dekoracja dolnego balkonu z lewej strony « A ».



W zeszycie:
    Pierwsze operacje wojenne na Morzu Czarnym
    Turcja i Niemcy przeciwko Rosji
    W październiku 1914 roku, bez wypowiedzenia wojny, flota turecka i niemiecka ostrzelała rosyjskie statki i czarnomorskie porty Sewastopol, Odessę i Noworosyjsk. Flota rosyjska, mimo pewnych strat, przeszła do ofensywy i narzuciła agresorom swoją wyższość.