Zeszyt 1




- Wręga 1
- Wręga 2
- Dziobowa część podłużnicy (stępka, falszkil wg innych kolekcji)
- Ozdoba rufy (dość ciężki odlew)
- Kotwica 70 mm (odlew)
- Butelka kleju









Jak widać w instrukcji, można patynować (postarzać) detale ;-)
http://santisimatrinidad....c.php?p=910#910





http://www.forum-auto.com.../sujet13431.htm

_________________

Zeszyt 2




- Wręga 3
- Wręga 4
- Działo trzeciej baterii (40 mm) (odlew)
- Laweta działa 3ciej baterii
(odlew)
- Kartusz balkonu na rufie (odlew)








Patynowanie





http://www.forum-auto.com...70.htm#t3901766


wersja malowana

____________________________________________


Zeszyt 3




- Wręga 5
- Pokład dolny (Lower Deck) "B"
- Latarnia (odlew)
- Ornament pawęży (odlew)



W zeszycie:
    Richelieu i Colbert
    Ożywienie francuskiej marynarki wojennej
    Bogactwo Francji, kraju najbardziej zaludnionych w Europie w XVII wieku, opierała się głównie na rolnictwie. Jednak rozwój infrastruktury morskiej zaczął wkrótce przynosić owoce






http://staticclub.caradis..._135409-big.jpg
http://staticclub.caradis...7068092-img.jpg

http://www.forum-auto.com...40.htm#t3919868

_________________

Zeszyt 4




- Wręga 6
- Druga część podłużnicy (stępki, falszkilu)
- Dwa wzmocnienia podłużnicy


_________________________________

Zeszyt 5




- Wręga 7
- Pokład dolny (Lower Deck) "D"
- Działo trzeciej baterii (40 mm) - odlew
- Laweta działa 3ciej baterii
(odlew)

W zeszycie:
    Fregaty i korwety
    Walka o dominację na morzach
    W połowie XVII wieku, pierwsze fregaty zostały przypisane do badań, nadzoru bazy wroga i innych podobnych zadań. Mniejsze korwety, na przemian były jako statki handlowe i okręty wojenne.
_________________

Zeszyt 6




- wręga 8,
- trzecia część podłużnicy,
- wzmocnienia podłużnicy.



_________________________________________________________________________________

Zeszyt 7




Wręga nr 9
Wręga nr 10
Ornament (szafran) do ozdoby steru

W zeszycie:
    Żegluga parowa: rewolucja
    Ostatnie bitwy morskie z udziałem żaglowców miały miejsce podczas wojen napoleońskich i wojny anglo-amerykańskiej w 1812 roku. Nadejście żeglugi parowej w 1830 rozpoczął okres, kiedy napęd żaglami został stopniowo zastępowany przez dużo bardziej wydajne systemy napędu mechanicznego.
_________________

Zeszyt 8




- Wzmocnienia podłużnicy
- Rufowa część podłużnicy « F »
- Działo czwartej baterii (35 mm)
- Laweta działa 4tej baterii

W zeszycie:
    "Napoleon", duma floty francuskiej
    Po powrocie do idei z 1841 roku Nicolas-Hippolyte Labrousse ( wiceadmirał i inżynier marynarki ), w 1847 roku Henri Dupuy de Lome wznawia plany kadłuba okrętu napędzanego silnikiem parowym - 900 koni mechanicznych, zdolnym osiągnąć prędkość 11 węzłów. Uzbrojony w 90 dział różnych kalibrów, okręt reprezentował szczyt technologii swego czasu. Baptisé Vingt-Quatre Février, a następnie Président i wreszcie Napoleon był pierwszym śrubowym okrętem wojennym na świecie (budowę rozpoczęto w 1850 r.).

http://ecole.nav.traditio...sse_nicolas.htm


Napoleon, 1852

_________________

Zeszyt 9




- Wręga nr 11,
- Pokład « G »,
- Działo czwartej baterii (35 mm)
- Laweta działa 4tej baterii

W zeszycie:
    Bitwa u przylądka Béveziers
    Wielka wiktoria Francuzów
    Dyscyplina i taktyczna przewaga była u początków zwycięstwa hrabiego de Tourville w bitwie u przylądka Béveziers (ang. Cape Beachy Head) 10 lipca 1690, który na czele floty francuskiej stawił opór, przeważającej liczebnie połączonej floty angielsko-holenderskiej. To zwycięstwo pozwoliło Francuzom objąć tymczasową kontrolę nad kanałem La Manche, kluczowym dla handlu morskiego w tamtym czasie.

Owrężenie po 9 numerach:


http://www.forum-auto.com...45.htm#t3995342
_________________

Zeszyt 10




Wręga nr 12
Łącznik poziomy wręg 13 « H »
Wręga nr 14
Ozdoby

W zeszycie:
    Indiaman
    uzbrojony statek handlowy
    Indiamany nie były okrętami wojennymi jak galeony, ale mogły się bronić. Te trzymasztowce z żaglami rejowymi i pojemnością prawie tysiąca ton, służyły do transportu towarów i pasażerów z Europy do dowolnego portu na świecie. Nie potrzebowały eskorty dzięki wielkim działom i wytrzymałej konstrukcji.


http://www.forum-auto.com...80.htm#t4003248
_________________


Zeszyt 11






Pokładniki wręg 4 - 10
Laweta działa 4-tej baterii
Działo 4-tej baterii (35 mm)

W zeszycie:
    Bitwa pod Akcjum:
    porażka Antoniusza í Cleopatry
    Flota Oktawiana, pod wodzą Agryppy, stoczyła bitwę w Zatoce Ambracian naprzeciwko cypla Akcjum z flotą Kleopatry pod wodzą Marka Antoniusza. Bitwa zakończyła się całkowitym zwycięstwem Oktawiana i ucieczką Kleopatry i Antoniusza.
_________________

Zeszyt 12






Pokład w luku ( I )
Wręga nr 13
Główny pokład dziobowy ( J )
Laweta działa 4-tej baterii
Działo 4-tej baterii (35 mm)

Owrężenie po 12 numerach


http://www.forum-auto.com...80.htm#t4003248

W zeszycie:
    Niepokonana Armada
    i upadek imperium hiszpańskiego
    Niepowodzenie wyprawy wielkiej floty hiszpańskiej zwanej "Niepokonaną Armadą" była zwieńczeniem morskich starć, które spustoszyły Europę w XVI wieku podczas wojen religijnych. Król hiszpański Filip II, ignorując względy strategiczne i polityczne, podjął decyzję o inwazji na Anglię z powodów osobistych i religijnych.


XVI-wieczny obraz przedstawiający bitwę pomiędzy Wielką Armadą a okrętami angielskimi, autor nieznany
http://commons.wikimedia....ible_Armada.jpg

Niepokonana Armada - Niezwyciężona Armada - Wielka Armada - Armada Hiszpańska flota hiszpańska zebrana do inwazji na Anglię w 1588 roku. Sztorm pokrzyżował plany Hiszpanów rozpraszając armadę i czyniąc ogromne straty wśród hiszpańskich jednostek.

"Klęska Wielkiej Armady spowodowała utratę hiszpańskiej dominacji na morzu na rzecz Anglików" – to największy mit dotyczący nieudanej wyprawy Armady. Nie ma on absolutnie nic wspólnego z rzeczywistością. Po bitwie Hiszpania pozostawała nadal największą europejską potęgą, posiadającą (po objęciu portugalskiego tronu przez Filipa II) rozciągające się na pięciu kontynentach bogate imperium kolonialne, nad którym nie zachodzi słońce, a Anglia – ubogim krajem, którego królowa nadal czerpała zyski z korsarskich wyczynów swoich podwładnych, aby polepszyć swoją sytuację finansową. Najważniejszym aspektem klęski Wielkiej Armady była utrata prestiżu niepokonanego dotychczas mocarstwa morskiego.
Poważnym skutkiem wyprawy Armady była zmiana taktyki bitew morskich wszystkich europejskich flot.
Nie da się ukryć, że klęska Wielkiej Armady umożliwiła budowę angielskiego i holenderskiego imperium kolonialnego, które zapewne nie powstałyby, gdyby Armada zwyciężyła.
Klęska umocniła również pozycję protestantów na północy Europy, choć nie położyła kresu wojnom religijnym.
Wojna angielsko-hiszpańska zakończyła się w 1604 roku, po zawarciu pokoju londyńskiego.

Kres hiszpańskiej potędze morskiej położyła dopiero w 1639 roku bitwa na płyciźnie Downs, po której nie byli oni w stanie szybko odbudować swojej floty. Upadek militarny i polityczny Hiszpanii podsumowują bitwa pod Rocroi w 1643 oraz pokój pirenejski w 1659 roku.

info z zasobów Wikipedii
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_Armada


_________________

Zeszyt 13




Główny pokład ( K )
Pokład bukszprytowy, dziobówki (L)
Elementy wypełnienia dziobu.



W zeszycie:
    Bitwa z 13 Prairial - Bitwa pod Ushant (Ouessant), 1794
    misja zakończona
    Bitwa pod Ushant została stoczona 1 czerwca 1794 roku pomiędzy Angielską Royal Navy a rewolucyjną Francją, w historiografii angielskiej jest nazywana trzecią bitwą pod Ushant lub Wspaniały pierwszy czerwca. Adm. Richard Howe odniósł zdecydowane zwycięstwo taktyczne, ale Villaret de Joyeuse uratował konwój ze zbożem, co pozwoliło na ulżenie głodującej Francji.


"Wspaniały pierwszy czerwca", Philippe-Jacques de Loutherbourg, 1795

Zacieśniająca się blokada morska wybrzeży francuskich prowadzonych przez flotę brytyjską poważnie pogarszała sytuację ekonomiczną Republiki Francuskiej. W 1793 premier William Pitt Młodszy ogłosił, że żywność także podlega konfiskacie, jako materiał wojenny. Groziło to załamaniem się ruchu rewolucyjnego, który miał swą bazę w uzależnionych od importu żywności miastach. Dla ratowania sytuacji Francuzi zgromadzili wielki konwój ze 117 jednostek, które wyładowano zbożem w portach amerykańskich. Bezpośrednią ochroną konwoju była eskadra adm. Pierre'a van Stabela (2 liniowce, 4 fregaty).

Brytyjczycy, dowodzeni przez adm. Richarda Howe'a mieli za zadanie przechwycić konwój francuski, a równocześnie osłonić własny, zmierzający do portów brytyjskich z Indii Zachodnich.

Dla wzmocnienia ochrony konwoju, Francuzi wysłali z Rochefort eskadrę wadm. Josepha-Marie Nielly'ego (5 okrętów), która miała go eskortować do chwili spotkania sił głównych. Brytyjczycy z kolei skierowali na poszukiwanie konwoju 6 liniowców wiceadmirała George'a Montagu.

Eskadra Nielly'ego 10 maja rozproszyła angielski konwój z Nowej Fundlandii, paląc 30 statków i zdobywając fregatę "Castor". 16 maja główne siły francuskie, dowodzone przez adm. Louisa Thomasa Villaret de Joyeuse'a wypłynęły z Brestu, po drodze nakazując dołączenie eskadrze Nielly'ego. Flota francuska cierpiała z powodu złego wyćwiczenia załóg, a przede wszystkim z braku kadr oficerskich. Większość oficerów królewskiej marynarki francuskiej pochodziła z arystokracji i została skazana na śmierć lub więzienie, ewentualnie wygnana przez rewolucjonistów.

19 maja pod Brest przybył Howe z 26 liniowcami i zorientowawszy się, że Francuzi już wypłynęli, ruszył za nimi w pościg. 25 maja zniszczył dwa francuskie patrolowce, a 28 maja jego siły przednie ciężko uszkodziły wielki liniowiec Révolutionnaire, który zdołał jednak wycofać się do Brestu.

BITWA

29 maja Howe ścigał wycofujących się w kierunku baz Francuzów;
przewlekłe walki trwały cały dzień, bez rozstrzygnięcia, choć dwa następne francuskie okręty musiały, uszkodzone, wycofać się.
30 maja sztorm zapobiegł działaniom. Howe nakazał swoim kapitanom działać zdecydowanie, nie przestrzegać dokładnie zaleceń taktyki liniowej, lecz podejść jak najbliżej okrętów nieprzyjaciela (do których właśnie dołączyły siły Nielly'ego).

1 czerwca licząca 25 okrętów flota brytyjska, znajdująca się na nawietrznej, ruszyła na liczącą 26 okrętów flotę francuską. Villaret de Joyeuse usiłował w nocy zwiększyć dystans między flotami, ale mu się to nie powiodło.
Brytyjskie liniowce nie manewrowały eskadrami, lecz każdy indywidualnie podszedł do linii francuskiej i otworzył ogień mierząc w kadłuby przeciwnika (a nie, jak zazwyczaj, w takielunek, by go unieruchomić). Bitwa stała się chaotyczna i zajadła, poszczególne okręty toczyły indywidualne pojedynki.

Po południu z ciężko uszkodzonych 11 francuskich liniowców, 6 zdobyli Anglicy, a 5 uratował, dzięki energicznym działaniom, de Joyeuse (choć okręt jego otrzymał 500 trafień i stracił 300 ludzi).
Brytyjczycy musieli odesłać kilka najciężej uszkodzonych liniowców do portu. Francuzom udało uniknąć się eskadry Montagu i 11 czerwca weszli do Brestu. 13 czerwca dotarł tam konwój ze zbożem.

z zasobów Wikipedii
http://en.wikipedia.org/w...s_First_of_June

_________________

Zeszyt 14






- Główny pokład ( M )
- Listewki poszycia pokładu (0,6 x 5 x 250 mm)
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3ciej baterii.

W zeszycie:
    Bitwa jutlandzka
    (w historiografii niemieckiej zwana bitwą na Skagerraku, niem. Skagerrakschlacht).
    Największa bitwa morska pierwszej wojny światowej (i jedyne w tym konflikcie starcie flot liniowych), stoczona 31 maja i 1 czerwca 1916 pomiędzy zespołami flot: brytyjskiej Royal Navy i niemieckiej Kaiserliche Marine, na Morzu Północnym w pobliżu Półwyspu Jutlandzkiego i Skagerraku. Wielka Brytania straciła wiele okrętówów, ale Reinhard Scheer niemiecki admirał nie zdołał zniszczyć angielskiej floty.

W bitwie jutlandzkiej uczestniczyło po obu stronach 250 okrętów różnych klas, na których pokładach znajdowało się około 105 000 osób. Brytyjska Grand Fleet, dowodzona przez admirała Johna Jellicoe wraz z Flotą Krążowników Liniowych wiceadmirała Davida Beatty'ego dysponowała 151 jednostkami, niemiecka Hochseeflotte wiceadmirała Reinharda Scheera miała ich w składzie 99. Również przewaga w artylerii była po stronie Brytyjczyków.

W bitwie zatonęło 14 okrętów brytyjskich i 11 niemieckich, zginęło ponad 8500 marynarzy obu flot. Obie strony ogłosiły swoje zwycięstwo, chociaż żadna nie osiągnęła zakładanych przed bitwą celów. Taktyczny sukces odnieśli Niemcy, tracąc mniej jednostek i mając znacząco mniejsze straty ludzkie. Jednak Royal Navy zachowała swe panowanie na okalających Europę morzach i pełną zdolność do utrzymywania blokady ekonomicznej Niemiec. Kaiserliche Marine zaniechała wkrótce akcji wielkich jednostek nawodnych, koncentrując się na wymierzonej przeciwko brytyjskim szlakom handlowym nieograniczonej wojnie podwodnej.

Więcej na Wikipedii
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_jutlandzka
_________________

Zeszyt 15






- Górny pokład rufowy ( N )
- Listewki poszycia pokładu (0,6 x 5 x 250 mm)
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3ciej baterii.


http://www.forum-auto.com...15.htm#t4033898

W zeszycie:
    Bitwa pod Trafalgar,
    ostatnie zwycięstwo Nelsona
    21 października 1805, flota admirała Nelsona odniosła spektakularne zwycięstwo nad flotą francusko-hiszpańską Napoléona u wybrzeży przylądka Trafalgar (południe Hiszpani).


Zainteresowanym tematem polecam
» Bitwa pod Trafalgar
http://santisimatrinidad....php?p=1161#1161

_________________

Zeszyt 16






- Podpory pokładu rufówki (O)
- Ścianka grodzi rufówki (P )
- Listewki poszycia pokładu (0,6 x 5 x 250 mm)
- Działo trzeciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3ciej baterii.

W zeszycie:
    Lépanto,
    wielkie zwycięstwo chrześcijaństwa
    Flota Świętej Ligi, składająca się głównie z hiszpańskich i weneckich okrętów, starła się w bitwie pod Lepanto, 07 października 1571, odnosząc decydujące zwycięstwo, które zakończyło ekspansję Imperium Osmańskiego w basenie Morza Śródziemnego i położyło kres jego morskiej hegemonii.


http://www.forum-auto.com...15.htm#t4038761


http://modelisme-naval-bo...e-magoo24#95207
_________________

Zeszyt 17




- Listewki poszycia (5 x 0,6 x 250 mm)
- Węzłówki, podpory i wzmocnienia
- Ścianka grodzi śródokręcia (Q)
- Ścianka grodzi dziobu (R )
- Listewki poszycia grodzi z sapelli ( paski 0,6 x 5 x 250 mm)

W zeszycie:
    Śruba okrętowa:
    wielki postęp technologiczny
    Doświadczenia szweda Johna Ericssona nad możliwością zamiany kół napędowych, wykazały, że śruby są o wiele bardziej skuteczne jako środek napędowy. USS Princeton - korweta (mały okręt uzbrojony tylko w 20 dział), był pierwszym okrętem napędzanym śrubą. Ten nowy system napędowy stanowił przełom, który zdegradował tradycyjne żeglarstwo. Metalowe kadłuby i inne nowinki postępu technologicznego zrewolucjonizowały również taktyczne zasady wojny morskiej.
_________________

Zeszyt 18






- Pokład rufówki ( S)
- Listwy poszycia z orzecha ( 2 x 3 x 250 mm )
- Listwy poszycia z orzecha ( 2 x 4 x 250 mm)
- Łukowa listwa nadburcia grodzi (T)
- Kotwica 51 mm

W zeszycie:
    Wikingowie
    plaga Europy
    Przez prawie trzy wieki, Wikingowie najazdami szerzyli terror w Europie. Od zamarzniętych krain Północy, ci skandynawscy piraci dotarli do południowych, słonecznych krain, Andaluzji, Włoch i Bizancjum. Chrystianizacja ludów nordyckich zakończyła łupieżczą ekspansję.
_________________

Zeszyt 19




- Listwy nadburcia dziobu (A1)
- Gwoździe
- Kotwica 51 mm.



http://modelisme-naval-bo...72-altaya#95714

W zeszycie:
    Era « bordées »
    Artyleria, decydująca broń
    Między XVI a XIX wiekiem uzbrojenie marynarki składa się głównie z dział różnego kalibru w rzędach wzdłuż burt, ładowanych odprzodowo. Zainstalowane na prymitywnych wózkach lufy w otworach burtowych miały bardzo ograniczone pole rażenia. Zatem większą efektywność otrzymano prawie równoczesną salwą.
_________________

Zeszyt 20




- Listwy nadburcia śródokręcia (A2)
- Działo 3 baterii (40 mm)
- Laweta 3 baterii

W zeszycie:
    Antyczne okręty wojenne
    Egipt i Fenicja
    W starożytnych Mykenach, Egipcie i Fenicji, a później w innych krajach, głównym napędem były wiosła, kwadratowy żagiel był napędem pomocniczym.
_________________


Temat rozpoczęty przez Karrex, w dniu 17 stycznia 05:55 PM

Zeszyt 21




- Listwa nadburcia rufy (A3)
- Działo 3-ciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3-ciej baterii
- Zaślepki ambrazur


http://www.forum-auto.com...50.htm#t4064754

W zeszycie:
    Narodziny łodzi podwodnej
    Nowa forma wojny
    Postępy w napędzie jednostek pływających pod koniec XIX wieku, narodziły maszyny parowe, a później silniki spalinowe. Montaż tych ostatnich silników na łodzi podwodnej jeszcze nie świadczył o dużym zainteresowaniu, co nastąpiło wraz z pojawieniem się silnika elektrycznego i zaawansowanych akumulatorów.
_________________

Zeszyt 22




- Listwa nadburcia rufy bakburty (A3)
- Działo 3-ciej baterii (40 mm)
- Laweta działa 3-ciej baterii
- Pojemniki na kule

W zeszycie:
    Okręty wojenne ( XVII i XVIII w. )
    Taktyka klasyfikacji

    W XVII wieku, dzięki postępowi w technologii w budownictwie okrętowym, mocarstwa europejskie były w stanie rozpocząć budowę dużych okrętów wojennych wielodziałowych. Ponadto postęp w metodach budowlanych doprowadził do klasyfikacji okrętów wojennych.
_________________

Zeszyt 23

21-07-2015



Listwy burtowe drugiej baterii (A4)
Zaślepki ambrazur
Pojemniki z amunicją

W zeszycie:
    Korsarze, bukanierzy i piraci
    Partyzantka morska
    Nieregularne działania morskie były praktykowane od czasów starożytnych. Ich mniej lub bardziej tajna natura zawsze zależała od tego, czy miały przyznaną ochronę przez rządy państw, których interesom służyły.

Zobacz
» Gildia piratów
http://santisimatrinidad....opic.php?t=1271
_________________

Zeszyt 24

28-07-2015



- Listwy burtowe drugiej baterii (A5)
- Zaślepki ambrazur
- Pojemniki na kule


http://modelisme-naval-bo...72-altaya#97689

W zeszycie:
    Bitwa pod Cuszimą
    Trafalgar na Dalekim Wschodzie

    Ten słynny epizod z wojny rosyjsko-japońskiej (27 maja 1905) był pierwszą wielką bitwą morską, gdzie były użyte pancerniki. Japońskie zwycięstwo zmieniło równowagę globalną i pozwoliło Japoni osiągnąć rangę mocarstwa morskiego w XX wieku.
_________________

Zeszyt 25

11-08-2015



- Listwy burtowe drugiej baterii (A6)
- Zaślepki ambrazur
- Gwoździe








W zeszycie:
    Rewolucja morska
    świt nowej ery

    Pojawienie się broni palnej (m.in. dział) na żaglowcach - prawie tak samo ważna innowacja technologiczna w historii jak wynalezienie koła - pozwoliło europejczykom przebyć oceany w celu ustalenia nowych dróg handlowych z najbardziej odległymi lądami.
_________________