Szalupy na Santisima Trinidad




W tytule napisałem szalupy, gdyż takie określenie funkcjonuje w ogólnie przyjętej nomenklaturze (zakodowane głównie jako szalupy ratunkowe), ponadto takiego określenia użył wydawca. Po zapoznaniu się z artykułami pana Krzysztofa Gerlacha, wiemy, że każda z łodzi okrętowych miała inną nazwę i różne przeznaczenia (choć i do ratowania życia również, ale nie głównie).

W zestawie OcCre i kolekcji DeAgostini są dwie łodzie, większa i mniejsza usytuowane (jedna w drugiej) w luku na śródokręciu




Plan na stronie http://santisima-trinidad.astillero.net/ przedstawia też tylko dwie łodzie i tu poznajemy ich nazwy:
LANCHA (11,4 ½ pies de burgos [? coś za mało]*)

i BOTE (8 pies de burgos [?]*)

po ok. 10 ławek (20 wioślarzy).
W zestawach OcCre i kolekcji DeA zostało to zredukowane do 6 ławek (12 wioślarzy) i dwóch wioseł na łódź (o żurawiku nie wspomnę ;-) ).

Spróbować należy rozwikłać co kryje się pod nazwami LANCHA i BOTE (czyli jakie było ich przeznaczenie) i czy oprócz nich były jeszcze inne łodzie.

W książce dostępnej w necie
EL SANTISIMA TRINIDAD. UN GIGANTE DE LOS MARES. REGRESA A LA HABANA
The Santisima Trinidad. A Giant of the Seas. Returns to Havana
na stronie 52 jest mowa o 3 łodziach:

Cytat:
...
Contaba con tres embarcaciones menores: una lancha y dos botes
que se estivaban en el combés. La lancha, de más de 11 m de eslora,
se utilizaba para barquear personal, suspender anclas, ayudar en
las maniobras del barco, hacer víveres y aguada, y también para
montarle un cañón de a 24. Los dos botes, de unos 10 m de eslora,
más ligeros que la lancha, eran utilizados como sus auxiliares o
sustitutos según los casos.
...

Cytat:
...
The Santísima Trinidad carried three minor boats aboard: a middle-size boat and two more boats that were carried in the waist.
The middle-size boat was more than 11 m long and it was used to trans- port personnel, to set anchors,
to help with the ship’s maneuvers, to supply the ship with food and water, and it was also used to carry a 24 pound gun.
The other two boats were about 10 m long and they were lighter than the middle-size boat.
They were used as support craft or replacements according to the circumstances.
...

Na Kodze kolega przetłumaczył:
Cytat:
...
Santísima Trinidad przewoziła na pokładzie trzy mniejsze łodzie: średniej wielkości łódź i jeszcze dwie, które były przewożone na śródokręciu.
Średniej wielkości była ponad 11m długa i służyła do transportu personelu, do ustawiania kotwicy, do pomocy przy manewrowaniu okrętem, do zaopatrzenia w jedzenie i wodę, była również używana do transportu 24 funtowych dział.
Pozostałe dwie łodzie miały około 10 m długości i były lżejsze niż średniej wielkości łódź.
Były one wykorzystywane jako jednostki wsparcia lub wymiany w zależności od okoliczności.
...

Ile łodzi mogło być na ST? I jakiego rodzaju? Bo lancha służyła głównie do przewozu kotwic, armat (to pod łodzią), beczek z wodą i żywnością.

*) Jeżeli jedna stopa ma 278,6 mm to lancha wg. planu ma 3 metry 20 cm, a powinna mieć coś ok. 12 metrów. Bote ma 2,22 m, a powinna mieć ok. 10 metrów.



Ilość łodzi okrętowych

 


Jak wiemy na HMS Victory było 7 łodzi:
LAUNCH (34ft - 10.36m),
BARGE (32ft - 9.75m),
PINNACE (28ft - 8.54m),
YAWL (26ft - 7,93m)
2x CUTTER (25ft - 7.62m)
CUTTER (18ft - 5.48m)
i wszystkie wyspecjalizowane do obsługi Victory, to i na Santisima Trinidad zapewne musiało być więcej niż dwie.

Na francuskiej Rivoli z tego samego okresu jest też sześć łodzi.

/żeby zobaczyć fotki na ukraińskim forum, obecnie trzeba się zarejestrować/

W większości modeli ST w necie, spotkałem się tylko z dwoma łodziami na śródokręciu, ale są też wyjątki z 5 łodziami.
Dwie na śródokręciu, trzy na rufie poza burtą.

Jak widać na zdjęciach dodatkowe łodzie zasłonięte są płótnem, więc nawet nie wiadomo, jaki to typ łodzi.

Nie mam wielu materiałów dotyczących floty hiszpańskiej, ale znalazłem reprodukcję obrazu
Rescate del navío de línea Santisima Trinidad por el navío Pelayo en el combate del cabo de San Vicente en 1797 mal.: Antonio de Brugada Vila 1804-1863,
przedstawiający odsiecz Pelayo, Santisimie Trinidad (już pokiereszowanej).

Na obrazie widać rozmieszczenie łodzi okrętowych na Pelayo: na rufie - galeria rufowa, na burcie i na śródokręciu.

 

To by znaczyło, że musi być co najmniej 4 - 5 łodzi.
Ze względu na słabą jakość reprodukcji znakiem zapytania oznaczyłem coś, co też czytam jako łódź
(nawet dokładnie widzę pawęż z czerwonym paskiem, ale to może być złudzenie).
Jeżeli to też łódź, to ilość wzrasta do 6 - 7 łodzi.

TEMERAIRE liniowiec angielski - tu lepiej widać dwie łodzie na burcie /okręt znany z obrazu Williama Turnera/

 

zaczerpnąłem ze stronki:
http://www.batalladetrafalgar.com/navios.htm

Tutaj trzeba kogoś ze znajomością walki w tamtym okresie. Jak już wiem, abordaż to nie tylko walka burta w burtę, ale właśnie do abordażu były wykorzystywane łodzie okrętowe.
Dwoma łodziami, "admiralską" i "kapitańską" niewiele można wskórać ;-) .



Właśnie znalazłem w przepastnych linkach, które zgromadziłem pierwszy wizerunek Santisima Trinidad z sześcioma łodziami:
trzy na śródokręciu



i trzy na żurawikach na rufie.



Teraz to już tylko dowiedzieć się jakie rodzaje i można kleić





Model z Hawany

 


Do modelu w Hawanie (przypomnę skala 1:25) zostały zrobione też więcej niż dwie łodzie ;-) .
Ciekaw jestem z planów jakich jednostek korzystał autor (oryginalnych planów brak), bo przy tej skali to trzeba mieć DOBRE PLANY.




Jak widać na fotkach zostały zastosowane różne rozwiązania dulek (inne na każdej łodzi), cele dydaktyczne, czy tak było?






Żurawik z bloczkiem (też mnie ciekawi, czy do wyciągania liny był wykorzystywany kołowrót?).