Wg wszelkich dostępnych informacji wynika, że na ST są dwie łodzie, co prawda modelarze dodają jeszcze kilka (jak poniższe do muzeum w Hawanie), ale raczej potwierdzenia takiego stanu nie ma.
Zwróciłem uwagę, że takielunek na drugiej co do wielkości łodzi (feluka) jest identyczny jak na przykładach powyżej, czyli dwa maszty, na śródokręciu ożaglowanie łacińskie, na przednim ożaglowanie rozprzowe. Nawet ozdobny baldachim jak na rycinie.
|
|
2010.11.28 W necie znalazłem pdf modelarza włoskiego: UNA ‘BARCACCIA’ PER LA SANTISIMA TRINIDAD,są tam zawarte informacje o typach łodzi (to już znam z artykułów p. Krzysztofa) ich zastosowanie, instrukcja budowy, przypuszczalne malowanie. Pierwsza ilustracja na pewno nie przedstawia longbota - jest to barka admiralska. < /model ze zbiorów NMM, Greenwich/. W materiałach znajdziemy takie rozwiązania ożaglowania: Santisima Trinidad, La barcaccia e la lancia: Jeden maszt z ożaglowaniem łacińskim. CONSTRUCCIÓN DE BOTES AUXILIAREShttp://www.modelismonaval...s/galeria1.html http://www.modelismonaval...truccion01.html http://www.modelismonaval...truccion02.html Ożaglowanie francuskiej chaloupe: Trzy maszty, dwa z ożaglowaniem lugrowym, bezan z łacińskim i wystrzałem, bukszpryt i fok. I prezentowana już kilkakrotnie szalupa z National Maritime Museum, Greenwich, London Launch: Dwa maszty, grotmaszt ożaglowanie arabskie, fokmaszt lugrowe. Longboat, 1742 Jeden maszt, ożaglowanie gaflowe, bukszpryt dwa sztaksle. |
|
_________________ Przykład malowania i ożaglowania hiszpańskiej łodzi, dwa maszty, ożaglowanie lugrowe bez bukszprytu. |