Statek dwu- lub trzy- masztowy z ożaglowaniu rejowym, czasami posiadający maszt gaflowy na bezanie. Posiadają stalową konstrukcję kadłuba, stalowe liny oraz, dosyć często (szczegłonie większe jednostki), windy parowe do stawiania żagli. Windy te mają ograniczyć liczbę załogi potrzebną do obsługi żaglowca. Były wykorzystywane głównie do przewozu ładunków masowych, często pełnią funkcje szkoleniowe.
Istniały również właśnie większe fregaty wielomasztowe, które charakteryzowały się posiadaniem czteru lub nawet pięciu masztów rejowych. Wtedy posiadały na każdym z masztów po pięć lub więcej żagli rejowych. Często nazywane są windjammerami od angielskiej nazwy "to jam" co oznacza "wtłoczyć", "wepchnąć". Przykłdem fregaty wielomasztowej jest fregata "Preussen", największy pełnorejowiec świata, który posiadał aż pięć masztów rejowych. Do innych znanych fregat swiatowych można zaliczyć czteromasztową fregatę "Peter Rickmers" - jeden z najszybszych i najpiękniejszych żaglowców świata lub, również czteromasztową "Falls of Clyde", aktualnie znajdującą się w Honolulu jako eksponat Bishop Museum. Ze znanych polskich fregat można wymienić "Dar Pomorza" który jest również uważany za jeden z najpiękniejszych żaglowców świata i jest aktualnie eksponatem Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, czy pełniący aktualnie jego funcje - "Dar Młodzieży".

Na podstawie:"Żaglowce" Stefana Gulasa