Nefy dziś zane są głównie z rycin. Nazwa Nef pochodzi od łacińskiego słowa navis (state). Jego konstrukcja wzorowana jest na knarach lub na statku normadzkim. Stosunek szerkokości do długości nefu wynosił 1:3 Był przybrzeżnym jednomasztowcem, jednym z pierwszych typów statków charakterystycznych dla związku Hanzy. Nefy Charakteryzował podobny kształt dziobu i rufy. Stępka i wysokie stewy w przekroju wzdłużnym były łukowato zaookraglone. Posiadały jeden maszt podtrzymywany na boki przez wanty, z przodu przez linę zwaną sztagiem i tylne liny - paduny. Jeden prostokątny żagiel rejowy był sterowany przy pomocy lin zwanych brasami (przymocowanych do rei) oraz szotów przyłączanych do dołu żagla. Poszycie posiadały załadkowe oraz tradycyjny boczny ster, nawet wtedy, gdy wymyślono inne sposoby sterowania statkami. Od końca XII w. można zaobserwować powstawanie nadbudówek rufowych i dziobowych tzw. kaszteli.Na początku osadzane były na pokładzie, później przesuwane w kierunku stew. Pełniły funkcje obronno - obserwacyjne. Na niektórych pieczęciach zaobserwowano bukszpryt oraz z tył tzw. "widełki" na których zapewne kładziono złożony maszt. Pod koniec XII wieku zatarły się w zasadzie różnice między nefem a późniejszą kogą, różnicę można było zauważyć głównie w sposobie sterowania statkiem - kogi posiadały ster zawiasowy.

Na podstawie :"Dawne Żaglowce" Przemysława Smolarka; "Mikroflota" Stanisława Katzera; "Żaglowce" Stefana Gulasa