Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Do podparcia opisów zamieszczonych przez Hadżiego załączam skany olinowania z naszego Daru Pomorza. Czasami opisy nie trafiają do głowy tak szybko jak spojrzenie na schemat czy rysunek. Pochodzą one z książki Biała Fregata która jest już stara i zużyta ale terminologię można odczytać. Janek
Załączniki
20230308_175507.jpg
20230308_175558.jpg
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 443
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: TomekA »

Te ilustracje sa bardzo cenne, zwlaszcza dla takich jak ja. Pozwalaja mi poznac polskie nazwy detali takielunku, bo wyroslem na anglosaskich.
W podsumowaniu, pozwalam sobie jednak wysnuc wniosek, ze polska nazwa "padun(a)", to nic innego, jak synonim anglosaskiego "backstay" (baksztag), bo wczesniejsze tutaj wyjasnienie raczej niczego nie wyjasnilo - tak na samej Kodze jak i na Wikipedii jest napisane, ze oba terminy sa "bardzo podobne". Co to konkretnie znaczy - bardzo podobne? A nie identyczne? Mozna sie wiec jednak domyslac, ze istnieje jakas roznica. Czy to tylko to, ze paduna nie byla regulowana a baksztag byl?
Co do ich przebiegu, to byl on rozny, zaleznie od jednostki, ale w sumie ten sam - od lawy talrepowej (czy burty tuz za nia) do gornego odcinka wyzszego topmasztu (stengi - jak to nazywacie), albo do crosstrees tamze, i sluzyl do dodatkowego naciagu i zabezpieczenia masztu ku tylowi (rufie) i bokach (athwartship).
Sorry za upierdliwosc i wracanie do poprzedniego tematu!
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Chyba weszliśmy na pole minowe najeżone baksztagami i padunami. Szukam różnicy między jednymi a drugimi i jej nie znajduję. Jedni piszą że paduny są stałe innym razem że i stałe i ruchome , jeszcze inni tak samo określają baksztagi, więc chyba nie w tym tkwi sedno sprawy. Ja najbardziej skłaniam się ku naszemu koledze Krzysztofowi z Gdańska który 17 lat temu w zakładce -grupy- opisał olinowanie powołując się na dzieło R.C.Andersona "Seventeenth Century Rigging". Książka pewnie dziś nieosiągalna ale sam tytuł brzmi trafnie. Krzysztof pisze że paduny nie były używane przy kolumnach bo funkcje te spełniała ostatnia para want ( lub pierwsza od rufy) a miały zastosowanie dopiero do steng. To jest istota mojej korekty rysunku a ponadto pozostawienie stengi na jednej tylko parze baksztagów (padunów) byłoby bardzo ryzykowne. Pewnie Tomku nie znikną znaki zapytania bo jak wyjaśnić np: baksztagi na Darze Pomorza które trzymają w ryzach bukszpryt ( patrz moje wcześniejsze rysunki). Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

TomekA zasiał trochę wątpliwości i chwała Mu za to. Byłem skupiony na linach do obsługi żagli a na żaglowcach są jeszcze liny i bloki do obsługi załadunku i wyładunku przewożonych towarów. Te które nie pasowały mi okazały się tymi ostatnimi. Cofam moją korektę planów bo są one prawidłowe a potwierdzenie tego znalazłem w relacji Matiego. Teraz kiedy zniknął problem mogłem robić olinowanie stałe. Do wiązania wyblinek na wantach użyłem poziomicy z laserem krzyżowym i kiedy nitka na całej długości zaświeciła na czerwono to miałem poziom. Odległości między linkami ustalałem listewką w moim przypadku o szerokości 6,5 mm. Jak wyszło pokazuję na zdjęciach. Pozdrawiam Janek
Załączniki
narzędzia do wiązania wyblinek
narzędzia do wiązania wyblinek
ustalenie i kontrola poziomu
ustalenie i kontrola poziomu
ustalenie i kontrola symetryczności
ustalenie i kontrola symetryczności
20230413_092718.jpg
wanty grota
wanty grota
wanty foka
wanty foka
20230413_092805.jpg
20230413_133433.jpg
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Olinowanie stałe skończone. Kruk dostał baksztagi, "wronie pazurki", flagsztoki, kompletny "łepek" czyt. bukszpryt. Brakuje jeszcze "skrzydełek" czyt. żagli. Pozdrawiam Janek
Załączniki
20230421_171408.jpg
20230421_170820.jpg
20230421_171307.jpg
20230421_171538.jpg
20230421_170605.jpg
Awatar użytkownika
Muctancer67
Posty: 2
Rejestracja: 25 kwie 2023, 21:51
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
Kontakt:

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Muctancer67 »

Miałam kiedyś taką drewnianą łódkę, zrobił ją dla mnie ojciec, ale potem wypaliła się na słońcu i straciła swój piękny kolor... może wiesz jak ją zabezpieczyć na przyszłość przed takimi przypadkami?
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Niestety nie potrafię Ci pomóc. Mój najstarszy model z gruszy ma dopiero niespełna 3 lata i taki problem nie wystąpił. Widziałem w muzeach czy choćby na Dworze Artusa że modele bardzo pociemniały. Przypuszczam że konserwowane były pokostem a ja stosuję oleje lniany czy tungowy. Można jeszcze poszukać metod u konserwatorów pracujących w drewnie.
Pozdrawiam Janek
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 443
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: TomekA »

Pociagnij pedzelkiem niemalowane czesci drewniane modelu jedna warstwa oleju konserwujacego do drewna, jak np. olej dunski (Danish Oil z np. firmy Watco), albo olej tungowy, a z braku takich wystarczy tez olej lniany - ten dla artystow. Olej do pewnego stopnia wyciagnie z drewna jego naturalny kolor i nasaczy je, zapobiegajac nadmiernemu wysychaniu.
Mozna tez dac bezbarwny szelak.
Te preparaty nieznacznie pociemnia drewno, ktore jednak po ich wyschnieciu powroci w pewnym stopniu do swego kolorytu.

Model przechowuj z dala od bezposredniego naslonecznienia, w szklanej czy plastikowej gablotce, zapobiegajac jego zakurzeniu i uszkodzeniu oraz wplywom atmosferycznym.
Ostatnio zmieniony 17 maja 2023, 00:31 przez TomekA, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 443
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: TomekA »

Muctancer67 pisze: 16 maja 2023, 11:09 Miałam kiedyś taką drewnianą łódkę, zrobił ją dla mnie ojciec, ale potem wypaliła się na słońcu i straciła swój piękny kolor... może wiesz jak ją zabezpieczyć na przyszłość przed takimi przypadkami?

Pociagnij pedzelkiem niemalowane czesci drewniane modelu jedna warstwa oleju konserwujacego do drewna, jak np. olej dunski (Danish Oil z np. firmy Watco), albo olej tungowy, a z braku takich wystarczy tez olej lniany - ten dla artystow. Olej do pewnego stopnia wyciagnie z drewna jego naturalny kolor i nasaczy je, zapobiegajac nadmiernemu wysychaniu.
Mozna tez dac bezbarwny szelak.
Te preparaty nieznacznie pociemnia drewno, ktore jednak po ich wyschnieciu powroci w pewnym stopniu do swego kolorytu.

Model przechowuj z dala od bezposredniego naslonecznienia, w szklanej czy plastikowej gablotce, zapobiegajac jego zakurzeniu i uszkodzeniu oraz wplywom atmosferycznym.
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 143
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

U mnie wiosna oznacza przerwę a przynajmniej spowolnienie w budowie modelu (bo są inne prace) ale małymi kroczkami udało się skończyć żagle. Lubię kiedy wszystko jest wystarczająco mocne a w przypadku żagli liklina stanowi o ich wytrzymałości. Z doświadczenia wiem że likowanie żagli to mozolna praca i czyniłem różne podejścia by sobie ułatwić. Były próby szycia podwójną igłą z zamiarem wciągnięcia likliny ( na zdjęciu w miejsce igły) ale chyba z uwagi na źle dobrany rozstaw igieł poległem. Ostatecznie skończyło się na ręcznym szyciu raz w płótno raz w linę, czyli nic nowego. Nowością dla mnie było sznurowanie bonetu do bezana bo nigdy tego nie widziałem. Pierwsze podejście było z linką o średnicy takiej samej jak wiązanie do rej ale sam szew wyszedł dość grubo i musiałem rozsznurować i zastosować cieńszą linę. A teraz totki żagli. Janek
Załączniki
szew maszynowy z podwójnej igły
szew maszynowy z podwójnej igły
szew bonetu wychodzi dość grubo
szew bonetu wychodzi dość grubo
druga strona szwu
druga strona szwu
20230601_075030.jpg
komplet żagli
komplet żagli
ODPOWIEDZ