TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Relacje z budowy tych jednostek
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 169
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: ryszardb »

Troszkę rysuneczków pokazujących jaki mają wpływ różne siły na konstrukcję statku. Dadzą one podgląd na złożoność zjawiska wytrzymałości konstrukcji kadłuba. Konstrukcja kadłuba pracuje w trzech osiach , a działają tu siły od ciężaru samej konstrukcji ,od konstrukcji i położenia usztywnień, ciężaru ładunku, siły i momenty gnące i skręcające od pracy kadłuba na fali , siły pochodzące od drgań pracy silnika głównego i urządzeń, siły i momenty tnące i wszystkie zło co wymyśliła mechanika .
praca statku na fali
Obrazek
Obrazek
Obrazek
siły od ładunku
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Rysunki pochodzą z różnych źródeł.
pozdrowienia Ryszard
Awatar użytkownika
Andrzej1
Posty: 1568
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Polska Szczecin","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: Andrzej1 »

ryszardb pisze:... siły i momenty tnące i wszystkie zło co wymyśliła mechanika .
...
pozdrowienia Ryszard

Nie chciałbym być za zbytnio upierdliwy i podziwiam Twoją wiedzę na temat.
Ale ...
Ja dość dawno uczyłem się mechaniki technicznej. Wiele zapomniałem, części się nie nauczyłem
i we w ogóle to elektryk automatyk jestem (taki papierowy bardziej).
Ale moment tnący chyba nie występuje w przyrodzie .
Siła tnąca - tak, moment gnący - a i owszem, ale... .
A może to jest właśnie to co opuściłem na studiach ?
A może mechanika wymyśliła to później ?
Z całą resztą tekstu zgadzam się, choć siły pochodzące od usztywnień nie są najszczęśliwszym
sformułowaniem.

Z ukłonami
Andrzej Korycki
janek44
Posty: 0
Rejestracja: 18 sty 2015, 12:44

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: janek44 »

Andrzej1 pisze:Ale moment tnący chyba nie występuje w przyrodzie .
Z ukłonami
Andrzej Korycki

Jako absolwent i doktorant Technische Universität München (wydział inżynierii mechanicznej) potwierdzam: nie występuje w przyrodzie. Takich zwieriej nie bywajet, jak powiedzial ruski kołchoźnik, gdy mu opisano żyrafę.
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

Panowie... Gdziem po tym nie był? Czegom nie skosztował? Jażem przez morze głębokie żeglował... Przypominam że wspólnymi siłami budujemy tankowiec... :) Drodzy Panowie Absolwenci, Doktoraci oraz Mechanicy. Każda informacja jest na wagę złota... Popełniane literówki nie są godne by skupiać na nich zbytnią uwagę (ponieważ wszyscy je popełniamy).

Ponieważ jesteśmy dżentelmenami a forum jest publiczne... sugeruję aby ewentualne redagowanie umieszczanych tu artykułów odbywało się na drodze wymiany korespondencji prywatnej... z ewentualną kopią do wszystkich zainteresowanych... Miejmy na uwadze że jesteśmy osobami poważanymi i powinniśmy zwracać na to szczególną uwagę...
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

W nawiązaniu do skanów Zamieszczonych przez Ryszarda... Podoba mi się koncepcja komory łańcuchowej... Z tego rozwiązania skorzystam... Faktycznie dwie rury dla każdego łańcucha to super opcja... Ktoś kto projektuje statki jednak ma głowę :) Padła informacje że komory to grube rury... idąc tym tropem domyślam się że owe rury muszą spoczywać gdzieś na szkielecie...

Kolejny wniosek... Paradoksalnie w miejscu gdzie statek wygina się najbardziej i świeci się na czerwono mój jest w tych miejscach najsłabszy :) zauważyłem że spód kadłuba ma skłonność do świecenia się bardziej na czerwono niż góra... zatem dodam od wewnętrznej strony 3 warstwy laminatu na tych wręgach które są najszersze... Mój statek osiąga w pewnym momencie maksymalny rozmiar wręgi i tak sklonowany wręga po wrędze idzie przez 70cm. Pokład wzmocnię dodatkowymi listwami... natomiast zewnętrzną stronę jak będę laminować postaram się tak układać włókno aby w tych miejscach nakładały się z większym zapasem...

Kolejna ciekawa rzecz... ale to już jako na przyszłość... wręgi wzdłużne jeśli dobrze interpretuję rysunek... u mnie jest jedna wręga wzdłużna a faktycznie przy tego typu jednostkach powinny być trzy... i tu nie chodzi o teorię... tylko faktycznie brakuje wsparcia na tak dużej powierzchni... Dla tego przy projektowaniu kolejnego modelu uwzględnię to... :)

Tu bardzo fajny film na którym jak się dobrze przypatrzeć widać jak kadłub pracuje i ugina się wraz z idącą falą... https://www.youtube.com/watch?v=RtBw6K0WDVo


Nie za bardzo jestem wstanie wyczaić rysunków siły od ładunku a) i b) Rozumiem że rysunek przedstawia siłę od ładunków stałych? Bo przy cieczach siła rozchodzi się również na boki?

Bardzo Ci jestem Wdzięczny Ryszardzie za informacje!
Awatar użytkownika
acdd
Posty: 0
Rejestracja: 05 paź 2014, 14:20

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: acdd »

No to jeszcze jedno pytanko... :)

Na filmiku który kończy się spektakularnym zgubieniem kotwicy https://www.youtube.com/watch?v=b7pRfix_sNg łańcuch kotwiczny oznaczony jest kolorami... Czy jest jakiś standard oznaczeń łańcucha czy to tylko amerykański wymysł? Domyślam się że biały kolor oznacza jakiś odcinek łańcucha... tak co by facet który kręci pokrętłem hamulcowym wiedział kiedy ma przestać...

Czy są jakieś zdefiniowane długości łańcuchów? Czy w tej kwestii ile fabryka daje? :)
Awatar użytkownika
Irek350
Posty: 137
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Polska Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: Irek350 »

A już myślałem że będzie to jakaś fajna relacja z budowy fajnego modelu, a tu ... zonk.
7 stron postów z czego 4-5 postów przedstawia budowany model, a reszta to jakieś teoretyczne rozmyślania. Wydaje mi się że powinieneś bardziej skupić się na budowie, a mniej na teorii (co prawda ciekawej, ale nie w tym dziale). Jak tak będziesz podchodził do każdego detalu w tym modelu to po pierwsze nie skończysz go do końca życia, po drugie pobijesz rekord w ilości postów dotyczących budowy jednego modelu i po trzecie stracisz co najmniej 3/4 widowni która obserwuje twoje zmagania (a tutaj nie jest duża).
Chcesz podyskutować o budowie prawdziwych okrętów, proszę bardzo są do tego odpowiednie działy, a w tym przedstawiamy wyniki swoich prac z modelem.
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 169
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: ryszardb »

Przepraszam za błąd . Nie zauważyłem tego , miała być tylko siła tnąca. Jak to razi proszę usunięcie moich postów.
Awatar użytkownika
Motyl
Posty: 53
Rejestracja: 29 sie 2011, 20:40

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: Motyl »

A właśnie dobrze że się pyta, budowa może służyć też nauce :!:
Lepiej się spytać i zrobić prawidłowo niż samemu kombinować ;)
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 471
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: TMS Seatrout Tankowiec skala H0 1:87

Post autor: Hadżi »

Witam!
Kolego „Motyl”, a po cóż modelarzowi potrzebne wiadomości dotyczące wytrzymałości konstrukcji rzeczywistej jednostki pływającej. Od lat modelarze budują modele RC z drewna, blach i tworzyw sztucznych i żaden nie zastanawiał się nad ich wytrzymałością. Bardziej martwią się nad ich ciężarem i wypornością aby można było w nich upchnąć napęd, zasilanie i elektronikę sterowania. Pytam więc Cię czy widziałeś jakiś model nawet trzy metrowy na wodzie co by się przełamał jak TITANIC? Czy ten model będzie pływał na fali 2-u metrowej czy w „kałuży” o zafalowaniu paru centymetrów? Czy w tym modelu będzie spuszczana i wciągana kotwica kiedy będzie na wodzie? Nie! Więc po co modelarzowi wiadomość w jaki sposób magazynowany jest łańcuch kotwiczny jak w modelu kotwica i tak będzie przyklejona na stałe do kluzy kotwicznej. Mógłbym jeszcze zrozumieć gdyby był wykonywany model w przekroju wzdłużnym i chodziło o dokładne odwzorowanie. Modelarza interesuje jak zewnętrznie wygląda stoper łańcucha, jak i z czego go wykonać niż jak on działa. Uważam więc, że takie dywagacje przy budowie modelu RC są nie potrzebne, co nie znaczy, że nie są ciekawe. Może powinny znaleźć się w temacie innego działu.

Pozdrawiam
„Hadżi”

P.S. Jeżeli autor tego wątku uzna, że ta wypowiedź jest nie odpowiednia w tym wątku, to niech poprosi moderatora o jej usuniecie.
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
ODPOWIEDZ