Santisima Trynidad - Deore

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Santisima Trinidad / DeAgostini

Post autor: mirek »

Po prostu nie założyłeś własnego wątku i znowu się wszystko miesza.
Załóż własną relację a ja to wykasuję aby nie mieszać w wątku Emila
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / DeAgostini

Post autor: Emilius »

spokojnie, to akurat wątek deore , nazwa niemal ta sama ale w rozwinięciu widac różnicę w nazwie - spokojnie jest wszystko ok.
deore, wizualnie efekt pokładu jest nieco dziwny, takie przybarwienie postarzenie jest raczej zbędne w okrętach tej epoki, bo pokłady lśniły białością niemal od szorowania i zlewania morską wodą. Sól z tej wody nadawała pokładom z lichego drewna kolor piaskowy coś jak piasek kwarcowy. Szorowanie pokładów było wtedy normalnie praktykowane. Pokład z takim postarzeniem jakie prezentujesz jest dość odpowiedni do statków Kolumba lub pokładów korsarskich łajb.
inna sprawa którą zauważyłem to wystające z ram gretingi - chyba listwy ram przykleiłeś nie tym bokiem co potrzeba było. Greting z ramą musi licować. Skrajnik zejściówki przykleiłeś w kółeczko dookoła , a zwykle robione jest to tak, że dwie listwy są węższe a dwie szersze przykrywające czołówki krótszych listew.

Romek - w zasadzie listew poszycia pokładu jest na tyle dość, że można je było zeszlifować nawet do 3 mm.
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
deore
Posty: 30
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / DeAgostini

Post autor: deore »

Odpowiadając Emilowi : - wiem, wiem... po prostu nie podobał mi sie kolor pokładu jaki zaproponowalo wydawnictwo, marzeniem moim byłoby uzyskanie koloru pokładu takiego o jakim piszesz. No cóż..., może w następnym modelu, zastosuje jakis bielony dąb czy cos w tym rodzaju..;)
Zgadzam sie co do gretingów, nie wiedziałem ze nie powinny wystawać z ram. Jeśli sie uda, jeszcze je poprawię.
Zacząłem poszywać kadłub. Intuicyjnie, zaczynając od srodka kadłuba, potem dziób, potem rufa, na zmianę, prawa burta, lewa burta. Sadze ze jak na pierwszy raz, wychodzi całkiem znośnie. Póżniej , po solidnym szlifowaniu i tak całość zakryje warstwa forniru wiec zadowolony jestem ze kadłub zaczyna nabierać beczkowaty kształt a nie kańciasty;) Poszczególne listewki, składajace sie na długość kadłuba, łaczyłem na odcinkach prostych, bo , tak sadze, łaczenie listewek na łukach mogłoby stwarzać problemy.
Nie obyło sie bez uplastycznienia listewek. Nawet , bardzo giętkie robia sie po ugotowaniu. I apetycznie wygładają, - po co gotujesz makaron ? -, pyta żona...
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Mariusz

w stoczni: Santisima Trynidad
deore
Posty: 30
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad / DeAgostini

Post autor: deore »

Witam wszystkich.
Poczyniam próby ze schodami... Na planach, moich planach przynajmniej, sa niewyrażnie, ale są, pokazane poręcze, wiec metoda prób i błędów, aby widok był ogólnie przyjemny dla oka, modyfikuje zestawik. Nie wiem jak i z czego wykonac poręcze. Czy zrobić je z liny czy też z drewna..? Ladniej prezentowały by sie drewniane...
Zastanawia mnie tez fakt taki, mianowicie zestaw proponuje cztery stopnie , ale rozpatrując to skalowo, wychodzi na to że odleglośc między stopniami wynosiła by wtedy plus minus 50 cm., to trochę sporo, wydaje mi się. Może zastosować po pięc stopni ??? Pomyślę.....
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Mariusz

w stoczni: Santisima Trynidad
deore
Posty: 30
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Santisima Trinidad

Post autor: deore »

Witam wszystkich. W stoczni mozolnie trwa poszywanie burt listewkami. I nie taki diabeł straszny, jak go maluja, tak stwierdzam.
W oczekiwaniu na kolejne numery poczyniam kolejne próby ze stopniami, gdyż generalnie nie miał bym czym sie chwalić gdybym robil to w taki sposób jaki sugeruje wydawnictwo...
W związku z tym że nie mam żadnego warsztatu pomyślałem uzywac gotowych elementów na balustrady. W tym przypadku sa to wykałaczki średnicy 2 milimetrow..........Ale czy balustrada w Santisymie mogla mieć grubośc 18 cm. ??? Mam mieszane uczucia.......Czy ktoś coś o tym sądzi ? Pozdrawiam i do zobaczenia.
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Mariusz

w stoczni: Santisima Trynidad
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Santisima Trinidad

Post autor: mirek »

No te balustrady na schodach troszkę ci nie wyszły.
Moim zdaniem powinny wyglądać tak :
Obrazek

Troszkę pomyśl i przelicz skalę .Balustrady oczywiście mogły mieć grubość 18 cm.
Przecież takie balustrady jakie ty zrobiłeś od razu by się rozsypały :(
Pozdrawiam Mirek Rybus
wojteczekx
Posty: 38
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad

Post autor: wojteczekx »

Tralki z pewnościa nie miały grubości 18 cm.
Sądzę, że były toczone z materiału grubości max. 10 cm. tzn w skali 1/100 -1 mm.
Scienić wykałaczki można kładąc na leciutko rozchylonych szczękach imadełka
i obrabiając pilniczkiem iglakiem płaskim - najlepiej suwając równolegle do szczęk.
i obracając powoli i równomiernie wałeczek. Można użyć papieru ściernego ale nie polecam.
Wykałaczki muszą być z buczyny, tak samo można postąpić z patyczkami do szaszłyków
ale najlepiej trzcinowymi (bambusowymi).
Udawało mi się ścieniać do 0,5 mm.

WJK
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Santisima Trinidad

Post autor: RomekS »

wojteczekx napisał:
...ale najlepiej trzcinowymi (bambusowymi).
Udawało mi się ścieniać do 0,5 mm.

WJK


Czy mógłbyś dać jakieś fotki "owych" tralek,
bo akurat o patyczkach bambusowych mam jak najgorsze zdanie.
Próbowałem je toczyć,
aby zapewnić powtarzalność, ale nic z tego nie wyszło.
Do obrabiania są tragiczne...
Może robiłem coś nie tak ..

Co do schodków Autora wątku, to popraw barierki i będzie dobrze.
18 cm czy 10 cm..... i tak tego nie widać przy tej skali.
Skala 1:100 jest skalą, w której trzeba pewne elementy upraszczać,
IMHO.
wojteczekx
Posty: 38
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad

Post autor: wojteczekx »

Patyczków bambusowych nie można toczyć, bo przecina się włokna
należy obrabiać wzdłuż włokien - nie pisałem, że można zrobić w ten sposób milimetrowe tralki
ale uzyskać cienkie (nawet 0.5 ) patyczki bardzo elastyczne i łatwe do przyklejenia, łatwiejsze
niż metal.

Tralki tej grubości raczej należałoby zdaniem moim robić z metalu.

Nie bardzo się zgadzam, że wtej skali żadna różnica - ale to kwestia gustu raczej.

Jest produkujący się obficie w internecie wybitny modelarz (nie z Polski), który w swoich modelach (chyba 1:400)
instaluje olinowanie w którym najcieńsza linka po przemnożeniu przez skale byłaby grubości słupa
telegraficznego - można i tak, ale chwalić się tym raczej nie należy.

WJK
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Santisima Trinidad

Post autor: Emilius »

Mariusz, trochę pospieszyłeś się z tą balustradą, a to dla tego, że wpierw raczej pasowałoby wykonać balustradę pokładu i zrobić w jej ciągu poręcz schodów a nie odwrotnie, i tak jak pokazują rysunki zamieszczone wcześniej, a co do pomysłu to takie grubsze tralki pasuje ustawić na początku i końcu schodów a między nimi dać dopiero cieniutkie, nawet jeśli miały by to być cięte z metra :laugh: tak jak robi się kołki do pokładu, a niech mają nawet ten 0,8 mm- :whistle: no ok 1 mm.
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
ODPOWIEDZ