ORP Iskra

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ORP Iskra

Post autor: Travis22 »

Faktycznie TBiU 26 Iskrę przedstawiaj Iskre I i jest to zupelnie inny model niz iskra II ktora wykonuje Na szczescie jest to material pomocniczy i póki co nie skorzystałem z niego przy budowie .
A jezeli chodzi o te plaskosci i lukowatosci To naturalne jest ze poklad obniza sie lukiem od srodka w kierunku burty jednak jest to za maly spad aby go uchwycic rysujac wregi ,Ja wykonam go na oko tak zeby delikatnie go zaznaczyc .

Jeszcze chcial bym prosic o pomoc rozwiazaniu malego problemu na fotografiach widac podniesienie burty: ale nie widze w jaki sposob odplywa woda z pokladu
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Awatar użytkownika
Emilius
Posty: 417
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ORP Iskra

Post autor: Emilius »

Herne
Kąt wzniosu - w uproszczeniu - kąt o jaki podnosi się pokład . w dwu płaszczyznach, jedna wzdłuż osi wzdłużnej, drugi w osi poprzecznej. Efekt-środek pokładu wyżej od jego brzegów. Współczesne jednostki - mały kąt wzniosu poprzeczny ze względów na materiał konstrukcyjny - stal, przy mniej wytrzymałym drewnie musiał być większy. To jest właśnie wypukłość pokładu. W skali 1:50 dobrze widoczna.
W modelach kartonowych trudno wykonać - powód - kartonowy pokład nie może zagiąć się tak w dwu płaszczyznach - środek jest zgniatany, boki rozrywane. Stąd górne krawędzie wręg kartonowych modeli są proste. Jak uzyskać wypukłość? Poszywać pokład wąskimi paskami.

Travis
też mam obawy o to, że przy piankowaniu sama pianka porozstawia ci wręgi. Ja bym dał dodatkowe wzdłużniki na brzegach wręg. Inna moja obawa - pasek papieru jako pierwsza warstwa- papier wąski może mieć tendencję do rozwarstwiania, zwłaszcza po złapaniu wilgoci, nawet z kleju. może słabo utrzymywać fornir. Zatem musiałby to być bardzo dobry jakościowo karton o gęstości niemal jak preszpan. Z innej strony natomiast - Iskra to stalowe poszycie. Po co poszywać fornirem. Wystarczy szpachla i dokładnie oszlifować.
Waterways - odszukaj to hasło - wyjaśni jak odpływa woda
Sail Ho!
Emil

W stoczni Santisima Trinidad
www.Santisima Trinidad.jun.pl
Herne
Posty: 44
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ORP Iskra

Post autor: Herne »

Jeśli jeszcze mogę zaśmiecić ten nie mój wątek - w jaki sposób na bazie rzutów poprzecznych (lub wszystkich rzutów) można wyznaczyć ugięcie pokładu zwłaszcza w osi poprzecznej?

Czy jeżeli pokład był podnoszony na dziobie i rufie, to miał jeszcze jakieś ugięcie w osi wzdłużnej, bo ja rozumiem, że to właśnie jest to ugięcie.

Na rysunku widoki poprzeczne Iskry I. Prosiłbym o pomoc bo ja w ząb nie potrafię. Jak wykreślić wręgi uwzględniające ugięcie pokładu w osi poprzecznej?
Obrazek
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ORP Iskra

Post autor: Travis22 »

Widze ze moja metoda budowa poszycia budzi brak zaufania to i tym bardziej bede ja kontynuował . Jako główny klej będę używał butaprenu ponieważ nie namacza on kartonu w przeciwieństwie do wikolowatych .Jezeli chodzi o ostateczne poszycie to:
-fotnir ,gesso, malowanie
-karton szpachla malowanie
-karton i okucie blacha - jednak pojawia sie tu problem jak przykleić blachę do kartonu? (pewnie cos żywicznego)

Musze do dokladnie przemyslec .Inna sprawa na fotce widac nierownosc poszycia i teraz kolejne pytanie "czy walczyc o to?" szpachla i blacha dalo by sie wyciagnac taki ksztalt ale czy jest sęs i czy nie bedzie dawalo to efektu niechlujstwa zamiast "zmeczenia i urzytkowania"
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ORP Iskra

Post autor: Travis22 »

Dla mnie Herne rozwiazanie twojego problemu wyglada nastpujaco prowadzisz linie poziome (czerwone) wyznaczajace poklad poziomy nastepnie wzorujac sie na lini pokladu (na czarno zaznaczone) dorysowywujesz poklad skosny w ten sposob otrzymujesz ksztalt wregi pamietaj tylko zeby pozniej odjac od tej wregi grubosc poszycia i pokladu.

Zeby pozbyc sie w/w problemu zastosowałem gruba tekturę i dopiero na niej wyciagne wlasciwy ksztalt
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Dziadek
Posty: 339
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ORP Iskra

Post autor: Dziadek »

Jeśli dobrze zrozumiałem wasze wątpliwości: chodzi o łuk wygięcia pokładu w poprzek. najczęściej na rzucie linii teoretycznych z boku jest zaznaczona linia pokładu. Wyznacza ona najwyższy punkt pokładu w danym miejscu - na konkretnej wrędze. Wyznaczamy tą krzywiznę łagodnym łukiem niestety ręcznie dla każdej wręgi - potem dopiero odejmując grubość poszycia pokładu. Faktycznie bowiem pokład to nierozwijalna krzywa siodłowa. na niektórych planach taka krzywizna jest podana osobno dla każdej wręgi. załaczony obraze dotyczy co prawda jaskółki ale chyba oddaje istote
Pozdrowionka dziadek
Obrazek
Wietrzny Bosman
Herne
Posty: 44
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ORP Iskra

Post autor: Herne »

Travis, jeśli jeszcze można - czy mógłbyś to samo zrobić np. dla wręgi numer 8, bo przez to, że pokład na dziobie i rufie jest uniesiony, to wyznaczenie wzniosu poprzecznego jest chyba w taki sposób niemożliwe - w przeciwnym wypadku wręga np. numer 5 mniałaby różne wzniosy w zależności czy patrzę na dziób czy też na rufę.

Wydaje mi się, że to co piszesz jest prawdą, ale przy pokładach bez jakiegokolwiek wzniosu wzdłużnego.

Jeszcze raz sorry za zaśmiecanie Twojego wątku, jeśli chcesz to sobie pójdę i otworzę własny.

I jeżeli nie wiemy, jaki był wznios poprzeczny, to jak sobie z tym poradzić przy budowie modelu? Robić bez (łatwiej), czy też założyć jakiś teoretyczny?
Herne
Posty: 44
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ORP Iskra

Post autor: Herne »

Sorry, że dręczę - czy jeśli pokłady były na kilku poziomach, to czy wznios poprzeczny występował na wszystkich pokładach czy też tylko na najniższym?

Teoretycznie rzecz ujmując, z górnych i tak woda spłynie do najniższego, bo są podniesione
Obrazek
Awatar użytkownika
Travis22
Posty: 170
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:ORP Iskra

Post autor: Travis22 »

Oczywiscie nie przeszkadza mi zasmiecanie a wrecz sprawia przyjemnosc prowadzenie dyskusji:)

Jezeli chodzi o pytanie dotyczace skosow poszczeolnych pokladow to oczywiscie na kazdym pokladzie on wystepuje

Na tych planach nie mozna jednoznacznie okreslic lini teretycznej pokladu ponieważ nie ma jej tam narysowanej a linia która opisuje pokład nie jest ta linia która wyznacza jego kształt a jedynie pokazuje punkty gdzie zaczyna sie pokład (kolokwialnie :) na lewej i prawej stronie wregi pokazuje poczatek pokladu mam nadzije ze nie zagmatwalem, tak jak napislem na rysunku)
Zeby wyznaczyc mniej wiecej linie pokladu osobiscie zrobil bym tak zmierzyl wysokosc wregi na rysunku lini wzdłuznych i naniósł ja na rysunek wręg ten punkt bedzie oznaczal gdzie w osi symerti zaczyna sie poklad i linia zbliżoną do tej narysowanej na wrędze 0 połączył oba punkty to bedzie wmiare zblizony ksztalt pokladu .

W raize jakiś niejasności w moim opisie wal śmiało postaram sie naprostować
Obrazek
W stoczni:
POLONEZ
ORP ISKRA

W porcie:
Section HMS Victory
Herne
Posty: 44
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:ORP Iskra

Post autor: Herne »

Dzięki, jasne, właśnie tak zrobię.
ODPOWIEDZ