HMS Beagle

Relacje z budowy tych jednostek
emilc78
Posty: 8
Rejestracja: 24 maja 2017, 12:27

Re: HMS Beagle

Post autor: emilc78 »

Witam kolegów,

W obecnej chwili toczę nierówną walkę z montowaniem szalup na HMS Beagle i zastanawiam się czy ktoraś z mądrych głów mogłaby mi pomóc. Chodzi o montowanie i zabezpieczanie szalupy na rufie. Ilustracja z Anatomy of Ship przedstawia to z taki sposób:
Zrzut ekranu 2022-08-9 o 01.11.30.png
Zrzut ekranu 2022-08-9 o 01.11.30.png (158.51 KiB) Przejrzano 1087 razy
Jest to zupełnie inaczej niż w instrukcji OCCRE (uproszczone) , a książka nie przedstawia gdzie i jak montować końce lin nr2 (gripes). Sama ilustracja wykonanego modelu z książki również nie zawiera informacji, a przedstawia uproszczony sposób.
Zrzut ekranu 2022-08-9 o 01.18.09.png
Mogę się tylko domyślać, że mają one swoje końce gdześ w okach / knagach na pokładzie, jak to jest w przypadku szalup na burtach, przydałaby się jednak bardziej szczegółowa informacja. inne modele prezentowane w necie nie zawierają owych zabezpieczeń (gripes). Inne mądre książki? W Rigging Period Ship Models nie znalazłem informacji, tak samo milczy Ship Model Builder's Assistant.
Czy ktoś zna...wie...? Help me Obi-Wan...
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: HMS Beagle

Post autor: TomekA »

OK, skoro zaden z kolegow na Kodze nie zabral dotad glosu w tej kwestii, pozwole sobie wrzucic tu swe trzy grosze.
Nie zapieram sie, ze mam racje, byc moze jej nie mam, bo odpowiedzi na Twe pytanie nie sa jasno podane i bardzo skape.
Oto moje wnioski na podstawie odczytania tekstu z ksiazki Anatomy...:
1) Beagle nie byl duza jednostka i oryginalnie nie byl przeznaczony do dlugich podrozy oceanicznych, wiec przebudowano go z brygu na bark, rozszerzono i wzmocniono takielunek i omasztowanie, by zrobic z niego jednostke nadajaca sie do dalekich rejsow po oceanach.
2) z ksiazki Anatomy of the Ship wynika, ze statek niosl kilka lodzi (7, o ile pamietam) popodwieszanych z obu burt, rufy i skladowanych na pokladzie. Podczas plywania po oceanach, przy sztormach i silnie wzburzonym morzu (tzw. rough seas), marynarze skarzyli sie, ze po wielekroc tracili te szalupy, ktore sie zawyczajnie obrywaly ze standardowych zamocowan i zostawaly wrzucane do morza, znikajac na zawsze.
3) zastosowano wiec dodatkowe zabezpieczenia, by wzmocnic skladowanie tam owych lodzi a takze zapobiec uderzaniu kiwajacych sie szalup w burty/pawez rufowa, w postaci tzw. gripes (doslownie - zaciśnięć) - to sa te dodatkowe grube liny, ktore swymi dolnymi koncami umocowane sa pod lodziami, do burt czy pawezy rufowej (taffrail jak w przykladzie tego bączka (dinghy) zawieszonego na rufie); sa to trzy liny, ekstra grube i uplecione w tzw. sennit, ktore otaczaja z zewnatrz lodz, idac ku gorze i tam zbiegaja sie razem w postaci metalowego piersionka, zwanego w zargonie anglosaskim jako "thimble". Do tego thimble jest zawiazany krotki odcinek cienszej linki, ktora nastepnie jest ciasno obwiazywana gdzies u wnetrza burty (czy pawezy rufowej) do, najpewniej haka, metalowego pierscienia czy knagi (tego na rysunkach w ksiazce nie widac). W efekcie, taka szalupa jest ciasniej zamocowana na zurawikach i nie husta sie az tak bardzo (w ksiazce widac to u szalup tzw. whaling boats (lodzi wielorybniczych) u boku obu burt Beagle na zdjeciach modelu), nieco jednak zamazane na tych fotografiach. Mysle, ze podobnie bylo i w przypadku owego bączka (dinghy) na rufie.
4) mysle, ze takie rozwiazanie nie bylo czescia standardowego takielunku, a stosowano je tylko wyjatkowo, w przypadkach pogody sztormowej, gdy dochodzilo do duzych przechylow kadluba i nadmiernego hustania szalupami - wtedy to mogloby dochodzic do utraty ich w rezultacie zerwania lin mocujacych je do zurawikow czy owych belek wysiegnikowych (davits).

Patrz takze tu: https://modelshipworld.com/topic/2161-h ... er/page/3/ szczegolnie post nr. 75

Moze ktos z kolegow znajdzie lepsze wytlumaczenie tego rozwiazania gdzies na internecie? ;)

Pozdrowienia,

Tomek
PS: W ksiazce zu Mondfelda na str 199.
U Petrejusa znalazlem tez taka ilustracje (ktora zu Mondfeld u siebie skopiowal):
Załączniki
boat secured (Petrejus).jpg
ODPOWIEDZ