Olinowanie HMS Victory

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Grotbramsztag (Main topgallant stay)

1) Grotbramsztag (śr. 0,4 mm) w górnej części mocowany na głowie grotbramstengi tak samo jak fokbramsztag; w miejscu mocowania grotbramsztag jest owijany (served) do 10 mm poniżej oka szplajsowego.
2) Grotbramsztag biegnie następnie w kierunku fokmasztu gdzie przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 3,4 mm); blok przytwierdzony jest do stropu zamocowanego dookoła głowy fokstengi, tuż pod dybami (zob. rys. grotstensztagu); sztag zakończony jest okiem z kauszą.
3) Dolne oko grotbramsztagu mocowane jest następnie - za pomocą przewiązu - do drugiego oka, utworzonego z liny zamocowanej do podłużnych wsporników znajdujących się pod platformą marsa fokmasztu. Lina przytwierdzona jest do podłużnych wsporników tworząc kształt odwróconej litery „V”.

grotbramsztag.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Bezanbramsztag (Mizen topgallant stay)

1) Bezanbramsztag (śr. 0,3 mm) w górnej części mocowany jest na głowie bezanbramstengi, powyżej bramstenwant tak samo jak grotbramsztag; w górnej części jest owijany (served), do 10 mm poniżej oka szplajsowego.
2) Bezanbramsztag biegnie następnie w kierunku grotmasztu i przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,3 mm); blok mocowany jest stropem wokół głowy grotstengi, pod dybami; sztag zakończony jest okiem z kauszą.
3) Dolne oko bezanbramsztagu mocowane jest następnie – za pomocą przewiązu - do drugiego oka, utworzonego z liny zamocowanej do podłużnych wsporników znajdujących się pod platformą marsa grotmasztu. Lina przytwierdzona jest do wsporników tworząc kształt odwróconej litery „V” (identycznie jak dla grotbramsztagu).

bezanbramsztag.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Fokbombramsztag (Fore royal stay)

1) W górnej części fokbombramsztag (śr. 0,2 mm) uformowany jest w oko szplajsowe, mocowane na dwóch klinach, na głowie bombramstengi foka, poniżej szczeliny z szybrem.
2) Dalej fokbombramsztag biegnie w kierunku bukszprytu gdzie przechodzi przez półokrągłą szczelinę na noku bramstengi bukszprytu (zob. rys. nok bramstengi), następnie przez najniższy otwór w delfiniaku, a później przez pojedynczy blok (dł. 2 mm) osadzony w stropie zamocowanym wokół bukszprytu, na bakburcie. Do tego samego stropu, ale na sterburcie mocowany jest blok do sztagu zewnętrznego delfiniaka.
3) Ostatecznie fokbombramsztag odkładany jest na pachole na bakburcie.

fokbombramsztag.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Grotbombramsztag (Main royal stay)

1) W górnej części grotbombramsztag (śr. 0,2 mm) uformowany jest w oko szplajsowe, mocowane na dwóch klinach na bombramstendze grota w taki sam sposób jak mocowany jest fokbombramsztag.
2) Dalej grotbombramsztag biegnie w kierunku fokbramstengi gdzie przechodzi przez kauszę w stropie (zob. rys. dla bezansztagów); strop zamocowany jest wokół fokbramstengi, powyżej olinowania (bramstenwant i bramstenpadunów).
3) Dolna część grotbombramsztagu zakończona jest okiem z kauszą, które mocowane jest za pomocą przewiązu z kauszą w stropie zamocowanym do sztagu pomocniczego foka, za głową kolumny fokmasztu.

grotbombramsztag.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Bezanbombramsztag (Mizen royal stay)

1) W górnej części bezanbombramsztag (śr. 0,2 mm) uformowany jest w oko szplajsowe, mocowane na dwóch klinach, na bombramstendze bezana, w okolicy topu masztu.
2) Dalej bezanbombramsztag biegnie w kierunku grotmasztu gdzie przechodzi przez kauszę w stropie; strop mocowany jest dookoła głowy grotstengi (zob. rys. dla bezansztagów), tuż powyżej zamocowanych stenwant.
3) Dolna część bezanbombramsztagu zakończona jest okiem z kauszą, które łączone jest za pomocą przewiązu, z kauszą w stropie zamocowanym do sztagu pomocniczego grota, za głową kolumny grotmasztu (identycznie jak w przypadku grotbombramsztagu).
4) Wg oficjalnej strony okrętu, ten sztag był stosowany dopiero po 1810 r.

bezanbombramsztag.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Sztag kliwra (Jib stay)

1) W dolnej części sztag kliwra (śr. 0,3 mm) mocowany jest do kauszy na ślizgaczu bomstengi bukszprytu (zob. rys. ślizgacza).
2) Dalej sztag biegnie do góry w kierunku fokmasztu i przechodzi przez górny krążek mocowany w bloku policzkowym na głowie fokstengi, po stronie sterburty. Na końcu sztagu zamocowany jest podwójny blok (dł. 2,4 mm), który jest połączony liną z blokiem pojedynczym (dł. 2,4 mm) tworząc talię.
3) Blok pojedynczy mocowany jest za pomocą stropu do środkowego oka (jednego z trzech po stronie sterburty) w platformie marsa fokmasztu; oko utworzone jest z liny przechodzącej przez dwa otwory w platformie marsa i oplatającej rufową część podłużnego wspornika, znajdującego się po stronie sterburty.
4) Lina tworząca talię przechodzi następnie przez otwór marsa, w dół, wzdłuż kolumny foka i mocowana jest do kołkownicy znajdującej się za kolumną foka, na 12 naglu (licząc od bakburty).

sztag kliwra.jpg
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2013, 14:33 przez Jarcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Sztag latacza (Flying jib stay)

1) W dolnej części sztag latacza (śr. 0,25 mm) mocowany jest do kauszy na ślizgaczu bombramstengi bukszprytu.
2) Dalej sztag biegnie do góry w kierunku fokmasztu i przechodzi przez szyber w bramstendze foka, powyżej olinowania (bramstenwant i bramstenpadunów). Na końcu sztagu zamocowany jest podwójny blok (dł. 2,4 mm), który jest połączony liną z blokiem pojedynczym (dł. 2,4 mm) tworząc talię (identycznie jak w przypadku sztagu kliwra).
3) Blok pojedynczy mocowany jest za pomocą stropu do oka (jednego z dwóch po stronie bakburty) w platformie marsa foka; oko utworzone jest z liny przechodzącej przez dwa otwory w platformie marsa i oplatającej rufową część podłużnego wspornika, znajdującego się po stronie bakburty.
4) Lina tworząca talię przechodzi następnie przez otwór marsa, w dół, wzdłuż kolumny foka i mocowana jest do kołkownicy znajdującej się za kolumną foka, na 6 naglu (licząc od bakburty).

sztag latacza.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Olinowanie ruchome bukszprytu

Autholer kliwra (śr. – 0,3 mm); w górnej części mocowany jest do szekli na ślizgaczu bomstengi, dalej przechodzi przez szyber na noku bomstengi (zob. rys. nok bomstengi), następnie biegnie wzdłuż stengi bukszprytu po stronie sterburty. Na końcu zamocowany jest blok wiolinowy (dł. 4,5 mm) połączony talią (śr. 0,2 mm) z pojedynczym blokiem (dł. 2,4 mm). Pojedynczy blok mocowany jest hakiem do oka przytwierdzonego w dolnej, dziobowej części dyb bukszprytu (po stronie sterburty); talia autholera odkładana jest na 3 pachołku na dziobowej belce na fordeku (licząc od sterburty).

autholer kliwra.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 90
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Autholer latacza (śr. – 0,3 mm); w górnej części mocowany jest do szekli na ślizgaczu bramstengi, dalej przechodzi przez szyber na noku bramstengi (zob. rys. nok bramstengi), następnie biegnie wzdłuż steng bukszprytu po stronie bakburty. Na końcu zamocowany jest blok wiolinowy (dł. 4,5 mm) połączony talią (śr. 0,2 mm) z pojedynczym blokiem (dł. 2,4 mm). Pojedynczy blok mocowany jest hakiem do oka przytwierdzonego w dolnej, dziobowej części dyb bukszprytu (po stronie bakburty); talia autholera odkładana jest na 3 pachołku na dziobowej belce na fordeku (licząc od bakburty).

autholer latacza.jpg
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: krzysztof »

Jarcio, czy masz w planie wykonać rzut pokładu z zaznaczeniem miejsc kotwienia poszczególnych lin?
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
ODPOWIEDZ