element kadłuba

Ustalenia, wymiana poglądów itp.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
jeskom
Posty: 269
Rejestracja: 26 paź 2011, 23:07

element kadłuba

Post autor: jeskom »

Panowie, co to są za białe elementy na kadłubie?. Jaki jest ich cel?
Załączniki
Brosen_propelersterntychy.jpg
Awatar użytkownika
Sailor1951
Posty: 4
Rejestracja: 19 lut 2013, 14:14

Re: element kadłuba

Post autor: Sailor1951 »

Witam. Co prawda w taki kształcie nigdy w naturze nie widziałem, ale wydaje mi się, że to są anody cynkowe przeciwdziałające korozji w wodzie morskiej. Kształt i liczba mogą się zmieniać. Dotychczas widywałem dużo większe wymiary tych (według mnie) zapobiegaczy.
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: element kadłuba

Post autor: wurcelstock »

Witaj;
To rzeczywiście są anody najprawdopodobniej cynkowe...
Za Wikipedią:

Korozja elektrochemiczna
Istotną wadą kadłubów wykonanych z metali jest ich tendencja do korodowania. Największe zagrożenie dla poszycia stanowi tzw. korozja elektrochemiczna. Jest to proces, w wyniku którego powstaje różnica potencjałów elektrycznych i przepływ prądu w elektrolicie (wodzie). Każdy element kadłuba zawierający żelazo ulega utlenianiu, co powoduje trwałe uszkodzenie materiału. W celu spowolnienia tego procesu stosuje się tzw. ochronę katodową opartą na zjawisku polaryzacji katodowej. Na elementach ulegających korozji umieszcza się anody wykonane z metalu o niższym potencjale elektrochemicznym. Np. na kadłubie aluminiowym umieszcza się anody cynkowe. Ich celem jest dostarczenie elektronów, które uwalniają się z atomów żelaza w wyniku utleniania. W przypadku nie dostarczenia brakujących ładunków, wbudowywana jest w ich miejsce grupa OH tworząc rdzę Fe(OH)3. W przypadku stosowania ochrony elektrochemicznej, korozji ulega anoda, którą należy wymieniać po zużyciu. Anody umieszczane są na kadłubie, płetwach sterowych, wałach śruby silnika i wszystkich innych metalowych elementach zanurzonych w wodzie. Dodatkowo stosuje się farby epoksydowe i przeciwporostowe, by uniemożliwić kontakt metali z wodą.
Awatar użytkownika
gdas
Posty: 57
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: element kadłuba

Post autor: gdas »

Witam
A tak wygląda z bliska
Obrazek
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: element kadłuba

Post autor: ryszardb »

Troszkę wyjaśnienia i parę obrazków z " Ship Knowledge a modern encyclopedia" . Anody na kadłubie są ochroną bierną , wielkości i kształty anod są różne , od 2,5 kg do 25 kg i więcej . Są one stosowane nie tylko na zewnętrznym poszyciu statku , ale i wewnątrz zbiorników balastowych , sea chest - czyli skrzyniach kingstonowych, wewnątrz zaworów itp. czyli tam gdzie jest ruch wody.
Obrazek
Obrazek
Stosowana jest też ochrona czynna kadłuba , ale ta jest mniej zauważalna , gdyż siatka elektrody jest wpuszczona w poszycie kadłuba
Obrazek
Awatar użytkownika
jeskom
Posty: 269
Rejestracja: 26 paź 2011, 23:07

Re: element kadłuba

Post autor: jeskom »

Dzięki wam za wyjaśnienia :D
Awatar użytkownika
grzegorz75
Posty: 674
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: element kadłuba

Post autor: grzegorz75 »

A tak już z ciekawości - to na słonych akwenach stosuje się anody cynkowe , na słodkich magnezowe , a jak się i tu i tu pływa to aluminiowe .

Instalowane są też w silnikach - w wymiennikach ciepła , chłodnicach powietrza doładowującego itp
http://www.iik.suzuki.pl/
ODPOWIEDZ