element kadłuba
- jeskom
 - Posty: 269
 - Rejestracja: 26 paź 2011, 23:07
 
- Sailor1951
 - Posty: 4
 - Rejestracja: 19 lut 2013, 14:14
 
Re: element kadłuba
Witam. Co prawda w taki kształcie nigdy w naturze nie widziałem, ale wydaje mi się, że to są anody cynkowe przeciwdziałające korozji w wodzie morskiej. Kształt i liczba mogą się zmieniać. Dotychczas widywałem dużo większe wymiary tych (według mnie) zapobiegaczy.
			
			
									
									
						- wurcelstock
 - Posty: 270
 - Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
 
Re: element kadłuba
Witaj;
To rzeczywiście są anody najprawdopodobniej cynkowe...
Za Wikipedią:
Korozja elektrochemiczna
Istotną wadą kadłubów wykonanych z metali jest ich tendencja do korodowania. Największe zagrożenie dla poszycia stanowi tzw. korozja elektrochemiczna. Jest to proces, w wyniku którego powstaje różnica potencjałów elektrycznych i przepływ prądu w elektrolicie (wodzie). Każdy element kadłuba zawierający żelazo ulega utlenianiu, co powoduje trwałe uszkodzenie materiału. W celu spowolnienia tego procesu stosuje się tzw. ochronę katodową opartą na zjawisku polaryzacji katodowej. Na elementach ulegających korozji umieszcza się anody wykonane z metalu o niższym potencjale elektrochemicznym. Np. na kadłubie aluminiowym umieszcza się anody cynkowe. Ich celem jest dostarczenie elektronów, które uwalniają się z atomów żelaza w wyniku utleniania. W przypadku nie dostarczenia brakujących ładunków, wbudowywana jest w ich miejsce grupa OH tworząc rdzę Fe(OH)3. W przypadku stosowania ochrony elektrochemicznej, korozji ulega anoda, którą należy wymieniać po zużyciu. Anody umieszczane są na kadłubie, płetwach sterowych, wałach śruby silnika i wszystkich innych metalowych elementach zanurzonych w wodzie. Dodatkowo stosuje się farby epoksydowe i przeciwporostowe, by uniemożliwić kontakt metali z wodą.
			
			
									
									
						To rzeczywiście są anody najprawdopodobniej cynkowe...
Za Wikipedią:
Korozja elektrochemiczna
Istotną wadą kadłubów wykonanych z metali jest ich tendencja do korodowania. Największe zagrożenie dla poszycia stanowi tzw. korozja elektrochemiczna. Jest to proces, w wyniku którego powstaje różnica potencjałów elektrycznych i przepływ prądu w elektrolicie (wodzie). Każdy element kadłuba zawierający żelazo ulega utlenianiu, co powoduje trwałe uszkodzenie materiału. W celu spowolnienia tego procesu stosuje się tzw. ochronę katodową opartą na zjawisku polaryzacji katodowej. Na elementach ulegających korozji umieszcza się anody wykonane z metalu o niższym potencjale elektrochemicznym. Np. na kadłubie aluminiowym umieszcza się anody cynkowe. Ich celem jest dostarczenie elektronów, które uwalniają się z atomów żelaza w wyniku utleniania. W przypadku nie dostarczenia brakujących ładunków, wbudowywana jest w ich miejsce grupa OH tworząc rdzę Fe(OH)3. W przypadku stosowania ochrony elektrochemicznej, korozji ulega anoda, którą należy wymieniać po zużyciu. Anody umieszczane są na kadłubie, płetwach sterowych, wałach śruby silnika i wszystkich innych metalowych elementach zanurzonych w wodzie. Dodatkowo stosuje się farby epoksydowe i przeciwporostowe, by uniemożliwić kontakt metali z wodą.
- gdas
 - Posty: 57
 - Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
 
- ryszardb
 - Posty: 170
 - Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
 - Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}
 
Re: element kadłuba
Troszkę wyjaśnienia i parę obrazków z " Ship Knowledge a modern encyclopedia" . Anody na kadłubie są ochroną bierną , wielkości i kształty anod są różne , od 2,5 kg do 25 kg i więcej . Są one stosowane nie tylko na zewnętrznym poszyciu statku , ale i wewnątrz zbiorników balastowych , sea chest - czyli skrzyniach kingstonowych, wewnątrz zaworów itp. czyli tam gdzie jest ruch wody. 


Stosowana jest też ochrona czynna kadłuba , ale ta jest mniej zauważalna , gdyż siatka elektrody jest wpuszczona w poszycie kadłuba

			
			
									
									
						

Stosowana jest też ochrona czynna kadłuba , ale ta jest mniej zauważalna , gdyż siatka elektrody jest wpuszczona w poszycie kadłuba

- jeskom
 - Posty: 269
 - Rejestracja: 26 paź 2011, 23:07
 
Re: element kadłuba
Dzięki wam za wyjaśnienia 
			
			
									
									
						- grzegorz75
 - Posty: 674
 - Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
 
Re: element kadłuba
A tak już z ciekawości - to na słonych akwenach stosuje się anody cynkowe , na słodkich magnezowe , a jak się i tu i tu pływa to aluminiowe . 
Instalowane są też w silnikach - w wymiennikach ciepła , chłodnicach powietrza doładowującego itp
			
			
									
									Instalowane są też w silnikach - w wymiennikach ciepła , chłodnicach powietrza doładowującego itp
http://www.iik.suzuki.pl/
						
                
						