Jeszcze się nie zdarzyło by żagle w kolekcjach spełniały wymogi fachowców, to za gruby materiał, za szerokie obszycie (w kolekcji Vasa nawet owerlok ), to brak likliny i reflinek itd. itp. Doświadczeni modelarze sugerują szycie własnych żagli.
W kilku zdaniach spróbuję ogólnie nakreślić zagadnienie. Przybliżyć wiedzę na temat żagli.
ŻAGLE / PORADY OGÓLNE
Pierwszą sprawą będzie decyzja o wyborze materiału na żagle: płótno lniane, bawełniane czy bardziej wyrafinowane nazwy perkal, batyst. Perkal - płótno bawełniane - rodzaj bawełnianej tkaniny o splocie płóciennym. Z perkalu szyje się bieliznę pościelową, męskie koszule. Batyst - tkanina o delikatnej fakturze, bardzo cienka i przezroczysta. Wykonana zazwyczaj z przędzy bawełnianej, jedwabnej lub lnianej, tkana splotem płóciennym. Dobór zależy od modelarza i od skali modelu. Myślę, że w poradniku koledzy rozwiną temat.
Dalej szycie, podbarwianie, formowanie i zawieszanie.
Materiały na żagle
Perkal, batyst, etamina, woal bawełniany, woal jedwabny, szyfon to są bardzo cienkie materiały (prawie przeźroczyste ), a kwestia podwieszania żagli to już "sztuka sama w sobie" To co będzie w kolekcji to niestety będzie znacznie grubsze płótno, ale jak ktoś nie ma możliwości szycia, to powiesi to co dostanie lub nie powiesi nic.
Na forum Gerarda DELACROIX http://5500.forumactif.or...-reduites#27538 znalazłem zdjęcia splotów cienkich materiałów na żagle /zdjęcia nie oddają rzeczywistego koloru płócien/
- B o r é a l e - Batyst - Biały Waga: 100gr/m2 Grubość: 17/100
- C a n i s s e - Batyst - Kość słoniowa Waga: 71gr/m2 Grubość: 13/100
- O r é l i n - Bawełniany woal - Nacre Waga: 85gr/m2 Grubość: 12/100
- E t a m i n e - etamina - tkanina z jedwabiu Waga: 88gr/m2 Grubość: 17/100
Żagle, tak jak wszystko w modelu można zrobić w formie uproszczonej (z zestawu) lub skusić się na waloryzację. Ostatnie żagielki jakie widziałem (waloryzowane), wykonał i opisał Kaziu i korzystając z Jego relacji przedstawię wygląd i "rozszyfruję" nazwy części składowych grota i marsli.
Grot przeszycia imitują szew zszycia brytów, krawędzie żagli to liki, wzmocnienia wokół żagla to banty, wokół żagla jest przyszyta liklina (do modelu możemy użyć kleju, również do przyklejenia wzmocnień - refbanty, lining?), linki na refbancie to reflinki.
W ogólnym uproszczeniu. Żagle są szyte z długich, równych brytów (w niektórych wchodzą naszywane wzmocnienia (banty, refbanty), reflinki, kausze, remizki itp. itd.) i obszyte likliną, ale my będziemy robić imitację łączeń tylko przeszyciem w równych odległościach lub można wyciągnąć nitki ze splotu (fotki poniżej). I dalej będziemy się starać odzwierciedlać wygląd rzeczywisty. Należy jeszcze pamiętać, że żagle różnych marynarek różnią się między sobą, dlatego ważna jest dokumentacja przed szyciem.
Detal ślizgaczy.
Podbarwianie
Czyściutkie płótno nie wygląda zbyt dobrze, dlatego modelarze stosują różnego rodzaju podbarwianie. Najbardziej znana metoda to moczenie w "herbatce",
Herbatka "żaglowa".
słyszałem też o łupinach cebuli. Dopóki nie będziemy mieli sprawdzonej metody, radzę barwić na próbkach.
Formowanie i zawieszanie
Żagle można rozwieszać (stawiać ) bez żadnego formowania, z formowaniem (stylizacja wydętych na wietrze), podwiązane (refowane) lub sklarowane na rejach, sztagach. Można łączyć, część rozwieszonych, część sklarowanych – to zależy od modelarza.
Zwijanie, to już wyższa szkoła jazdy, bo w różnych marynarkach robiono to odmiennie.
Obok wielu metod formowania żagli np. namoczony w krochmalu, rozpięty na stelażu żagiel formujemy za pomocą suszarki lub za pomocą piasku (na żagiel kładziemy folię i obciążamy piaskiem). Dodam jeszcze metodę formowania na kopycie (nie moją, wczoraj odnalazłem w necie).