NAGIEL
Kołek (ang. belaying pin)
- drewniany lub metalowy, odpowiednio ukształtowany pionowo kołek, do połowy jego długości włożony w otwór nagielbanku (kołkownicy).
nagle z VOC Amsterdam, z 5 złotówką
Nagiel z VOC Amsterdam ma długość ok. 585 mm, górna część ok. 225 mm, ø≈ 41 mm, w najszerszym miejscu ø≈ 66 mm.
Służy do obkładania (mocowania) lin. Spełnia podobną rolę jak knaga, z tym że znacznie łatwiej na nim pracować, gdy jak to bywa na żaglowcach jedną linę wybiera wiele osób. Kiedyś liny produkowane były z włókien naturalnych (np. sizal, konopie, juta, bawełna) znacznie zatem zmieniały długość zależnie od zmian wilgotności. Przez to pracująca pod dużym obciążeniem zaknagowana lina mogła zacisnąć się tak, że jedynym sposobem, aby ją zwolnić było przecięcie liny. Aby tego uniknąć na naglach nie stosowano węzła knagowego, a jedynie wielokrotnie linę obwijano "w ósemkę" naprzemiennie wokół górnej i dolnej części nagla. Wolną cześć liny swobodnie (bez związywania) buchtowano na górnej części nagla. Obecnie, gdy liny żeglarskie produkowane są nieomal wyłącznie z włókien syntetycznych praktycznie nie ma ryzyka zaciśnięcia się jej na naglu. Na wielu żaglowcach dopuszcza się, a nawet zaleca parokrotne "ósemkowe" obwinięcie liny wokół nagla, a na koniec (zwłaszcza dla cieńszych lin) użycie węzła knagowego. Parokrotne "ósemkowe" obwinięcie liny wokół nagla, a na koniec użycie węzła knagowego.
Wolną część liny należy zwinąć na górnej części nagla lecz bez wiązania buchty.
Zdjęcie ryciny z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfeld, knagowanie i obkładanie na naglu
Nagielbank
albo kołkownica – pozioma belka z otworami na nagle. Umieszczana blisko masztu albo przy nadburciu.
Zwinięte liny na nagielbankach przy maszcie repliki Sztandart
Na burcie repliki VOC Amsterdam
Jeżeli decydujemy się na wykonanie własnych nagli, to powinniśmy przede wszystkim wiedzieć jak poprawnie wyglądają i jakie mają proporcje.
Na temat nagli Mateusz (mati) napisał:
Przydatne będą ilustracje z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfeld
gdzie znajdziemy proporcje kontynentalnego nagla drewnianego z lat przed 1750, 1750-1800, 1800-1850 i metalowego z lat 1830-1880:
Dla przykładu przedstawię nagle z jednostek jakie widziałem i na których byłem (piszę głównie o replikach m.in. Bounty, Sztandart, Amsterdam, chociaż mam zdjęcia ze wszystkich współczesnych żaglowców na których pokładach byłem w czasie zlotów, jak i przykładów z neta) nagle były takie bardziej "do ręki", jak na zdjęciach poniżej (nierzadko używane też były jako pałki w walce wręcz).
Sztandart - tu zasłaniają powieszone liny, ale można dostrzeć kształt, o którym pisałem
Bounty
Jak pisałem najbardziej w proporcjach odpowiadają mi nagle mosiężne
Na stronie / strona znika lub zmienia adres i wszystkie zdjęcia znikają - gdy zakładasz temat na Kodze, drogi czytelniku wstawiaj zdjęcia do kogowej Galerii /
http://www.u-shkipera.ru/...-05-10-10-06-39
autor postu przyjął długość nagla do pół metra i średnicę około 50 mm w rzeczywistości.
W skali będzie miał około 9-10 mm długości i 1 mm średnicy dolnej części.
I przedstawił "chałupniczą" produkcję równie proprcjonalnych nagli z gruszy wg wzornika, szablonu:
_________________
Pozdrawiam
Karol