2018-10-10
http://www.deagostiniedic...oyal/index.html
Zanim doczekamy się pierwszej relacji z budowy, możemy je sobie zobaczyć na stronie forum DeA.
Le Soleil Royal w kolekcji DeAgostini we Włoszech
http://www.deagostinipass...co/soleil-royal
[linki nieaktualne]
Obecnie włoską stronę można znaleźć pod linkiem
https://www.model-space.c...t-completo.html
ZESZYT 2
numer 2 starszej wersji - Działa i lawety są niezgodne z epoką i wiedzą historyczną
numer 2 nowszej wersji - działo z lawetą jest wzorowane na tym muzealnym.
Na lufie jest dekor, delfinki i nawet charakterystyczne grono na deklu w kształcie rogatej głowy.
Marek napisał/a: |
... Jestem przekonany, że modelarz doświadczony nie będzie miał pełnej satysfakcji ani budując "Hiszpana" (ocCre) ani "Niemca" (Artesania Latina) bo tu i tu będą błędy oraz wady. ... |
_________________________________________
Jeżeli ktoś zdecyduje się na taką opcję, to faktycznie niech użyje krótszej (i nieco cieńszej) linki. Zwracam jednak uwagę, że ta opcja jest niewłaściwa dla epoki, ringabulina nie była mocowana do serca dzwonu lecz do pręta połączonego z drewnianym jarzmem nad dzwonem. Co dobrze widać na replice Hermione chociaż na tejże Hermione widać, że ta linka mogła być długa. Polecam temat » [Le Soleil Royal] DZWON OKRĘTOWY / WALORYZACJA http://santisimatrinidad....p?p=19442#19442 PS Co nie znaczy, że nie znajdziemy przykładu właśnie takiego mocowania ringabuliny do serca dzwonu jak w kolekcji, bo znajdziemy np. na replice rosyjskiego Sztandarta |
|
_________________ |
Klapy ambrazur
Wziąłem na tapet temat bardzo odległy, mianowicie klapy ambrazur (malowania bodajże z numerem 110).
W naszej kolekcji klapy na zewnątrz będą w kolorze mahoniu (jak poszycie - listwy sapeli), a od wnętrza będą malowane na kolor czerwony. Producent nie zaproponował ani dekoracji, ani zawiasów, a jedynie szpilkę oczkową z pierścieniem (dobre i to choć powinny być 3 do 4).
W nowszej kolekcji z numerami 97, 101, 103 i kolejnymi są blaszki fototrawione z zawiasami klap (wersja uproszczona) i metalowe odlewy lilijek.
Klapy z obu stron będą malowane na niebiesko (jak burty), lilijki na złoto. Na zewnątrz oprócz zawiasów będzie szpilka oczkowa (brak na razie pierścienia).
Jest to jakiś pomysł na dodanie do naszej wersji np. lilijki, a dla bardziej ambitnych - zawiasów, dodałbym również wewnątrz i na zewnątrz po dwa pierścienie do podnoszenia i opuszczania klap oraz imitację gwoździowania klap.
Zobacz temat:
» Klapy ambrazur - waloryzacja
http://santisimatrinidad....p?p=19539#19539
_________________
O tej różnicy już pisałem, teraz możemy wreszcie porównać elementy obu kolekcji.
Okna galerii balkonowej
z lewej Tanneron, z prawej Berain
W naszej kolekcji z numerami 93, 99 i 101 (z zachodnich instrukcji) otrzymamy sklejki z pięcioma otworami okienno-drzwiowymi (Tanneron).
Wg instrukcji malujemy je na złoto, a płaszczyznę lustra na jasnoniebiesko imitując szyby.
Można sklejki podkleić folią, barwną lub np. czarną, albo pomalować na czarno, jak widać poniżej.
Do porównania mamy też zestaw Mantua, tu okna lustra wycięte są na jednaj sklejce i jak widać mają większe płyciny podokienne.
Kolejną różnicą jest jeszcze sklejka lustra/pawęży - w zestawie są ażury okienno-drzwiowe, co pozwala robić szyby (nawet z podświetleniem).
Obie wersje są uproszczeniem i stylizacją, i jak widać nieco odbiegają od modelu Tannerona.
W drugiej kolekcji w zeszycie 92 i zeszycie 105 jest mosiężna wytrawka i sześć otworów okienno-drzwiowych z ozdobami (Berain) oraz na imitację szyb czarna folia.
W tej kolekcji instrukcja radzi po zagruntowaniu pomalować wytrawki na kolor jasnego drewna.
____________________________________________________________________________
Tym razem zacznę inaczej - od nowszej kolekcji
Ozdoby lustra
Po dzisiejszym poście [Le Soleil Royal] Galeria boczna robię korektę wczorajszego wpisu.
W zeszycie 104 nowszej kolekcji są dalsze ozdoby galerii rufowej - figury Chronosa na daszku burtowym i rzeźby Trytona na podstawy dolnego balkonu.
rzeźby wyglądają realistycznie
W naszej kolekcji ozdoby podstawy będą w numerach 116 i 117,
a figury w 120 i 121.
O ile w naszej kolekcji ozdoby podstaw, choć bardzo uproszczone, to jednak przypominają te z modelu Tannerona (aniołki z girlandami "w liściach"),
to nie mam pojęcia dlaczego w kolekcji jest bóg Chronos i bóg Tryton - bo nie ze znanych rysunków Beraina.
Co prawda znam ten motyw z rysunku z relacji i modelu Michela Sauniera, ale to nie zmienia faktu, że nie wiem skąd takie rozwiązanie.
Mam nadzieję, że postacie - jak pamiętamy z lewej Alegoria Afryki, z prawej Alegoria Ameryki - będą takie jak na projekcie Beraina i w modelu Tannerona.
Pierwsze skojarzenie faceta z kosą i klepsydrą
- to "ponury żniwiarz z klepsydrą".
Ale jak się zorientowałem to chyba skrzyżowanie Kronosa (bóg rolnictwa stąd kosa) z Chronosem (czas stąd klepsydra). _________________