francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Relacje z budowy tych jednostek
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wojtassS
Posty: 36
Rejestracja: 20 lis 2021, 09:09

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: wojtassS »

Jest czego zazdrościć(pozytywnie). Piękna robota.
Nie ma sposobu na ochłodzenia Twojego warsztatu? Domyślam się że w takich warunkach ciężko się skoncentrować
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: TomekA »

Dzieki za cieple slowo!
Sposob jakis zawsze jest, pytanie tylko, czy jest toto do zrobienia za jakies normalne pieniadze?
Moglbym tam ewentualnie wstawic klimatyzator w jedno z okien, ale to dosc kosztowny wydatek, jak na warsztat. W domu mam centralne AC - dziala bez zarzutu.
Na wstawienie tam okiennego klimatyzatora po prostu mi sie nie chce. Za jakies dwa miesiace powinno sie juz ochlodzic na tyle, ze praca tam bedzie mozliwa.
Pozdro,
Tomek
Le Superbe
Posty: 72
Rejestracja: 10 paź 2021, 09:01
Lokalizacja: {"name":"Bia\u0142ystok","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: Le Superbe »

I coraz ładniejszy,super!
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: TomekA »

Coraz trudniej idzie mi moja budowa mego modelu francuskiego zaglowca z XVIII wieku wg. Boudriota. Nie wiem, moze to stopniowy zanik zainteresowania, wypalenie sie po latach przy projekcie, moze wiek, a moze ostatnio upalne temperatury ktore nas nawiedzily (ok. 40 st. C w cieniu). Brak mi energii by to dalej ciagnac,, ale uparcie brne naprzod pomalenku...
Ostatnio zbudowalem (uszylem) i zawiesilem sredni zagiel na rei od grotmasztu (tzw. main topsail), ze wszystkimi jego akcesoriami, tj. roznego ksztaltu i wielkosci bloczkami i linkami, okuciami dla rei, obszyciem krawedzi zagla linka tzw. bolt rope, tudziez trzema rzedami krotkich linek na zaglu do podciagania sekcji zagla, (tzw. reef lines). Strasznie upierdliwa robotka, ktorej pozniej i tak w wiekszosci nie widac, bo zagiel jest w calosci polowicznie podciagniety na rei do konfiguracji tzw. brailed-up i czesciowo tylko zwiniety wokol rei. Cala ta koronkowa robotka wtedy znika wewnatrz faldow zagla.
Dolne konce linek jeszcze nie zamocowane na stale do kadluba, walaja sie jako chaotyczne klebowiska tu i owdzie.

Zalaczone zdjecia sa podwojne - trojwymiarowe 3D, czyli stereoskopowe.
Aby zobaczyc ten efekt trojwymiarowosci, trzeba najpierw sobie wyswietlic je na ekranie monitora w takiej wielkosci, by oba zdjecia ukazaly sie obok siebie w ich pelnych formatach, wypelniajac ekran.
Potem trzeba je ogladac z odpowiedniej odleglosci, najlepiej ok, pol metra od ekranu.
Nastepnie trzeba oczy zzezowac tak, by miedzy tymi dwoma zdjeciami zobaczyc trzecie. Odczekac, by wzrok sie ustalil na nim i nie rozjezdzal na boki i wtedy zobaczyc to trzecie zdjecie w srodku - juz w efekcie glebi 3D.

Niektorzy maja pewne trudnosci z zzezowaniem oczu, by uwidocznic sobie to trzecie zdjecie w srodku. Aby ten proces ulatwic, trzeba postepowac nastepujaco:
- Ogladajac oba zdjecia na ekranie monitora z w/w odleglosci ~ pol metra, trzeba wysunac srodkowy palec reki na odleglosc ok. 20 cm od oczu.
- Nastepnie probowac skoncentrowac wzrok na tym palcu tak, by go widziec na ostro i jako jeden
- Utrzymujac nadal wzrok na palcu, nagle go usunac z pola widzenia i teraz - tak zzezowanymi oczyma probowac spojrzec na to trzecie zdjecie w srodku ich obu.
- Ustalic wzrok na tym trzecim zdjeciu i ogladac efekt glebi 3D.
Załączniki
416  main topsail 3D.jpg
414  main topsail 3D.jpg
412  main topsail 3D.jpg
Awatar użytkownika
Artek
Posty: 83
Rejestracja: 31 maja 2011, 14:57

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: Artek »

PIĘKNIE wychodzi Ci to cudo.
Fotki w 3D też.
Pomimo trudności brniesz do przodu. Super.

Parę dni temu zarzuciłeś nam brak aktywności na forum. ;)
Ty masz problemy z upałem a my... w naszym pięknym kraju...
Modelarstwo jest ucieczką od problemów dnia codziennego, ale od niektórych nie sposób uciec.
To co aktualnie się dzieje jest dość demotywujące i trochę energii życiowej idzie na to by sobie jakoś z tym poradzić.
Czasem po tym brakuje już chęci i siły na to czy owo.

Piszę tu całkowicie tylko od siebie i nie po to by się czepiać słów, uwag itp.
Tak tylko, bo sam mam wyrzuty sumienia odnośnie mojej pracy przy modelu.

A Twój model jest przepiękny.

"Przechodzi pijany obok kobiety siedzącej w parku na ławce.
Zatrzymał się, zagląda jednym okiem, potem drugim i mówi : ale pani jest brzydka.
Kobieta oburzona odpala : a pan jest pijany!
No tak - odpowiada pijak - ale ja jutro będę trzeźwy."

U ciebie Tomku w końcu się ochłodzi, a tutaj...

Pozdrawiam, Artur.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: TomekA »

Dzieki Artek za cieple slowo. Inni jakos nabrali wody w usta...
Koga, juz od jakiegos czasu stala sie mniej forum modelarskim, gdzie istnieje wymiana konkretnych doswiadczen, a zamienila sie na jakies forum towarzyskie gdzie ludziska gadkuja o wszystkim i niczym...
Moze masz racje z tymi przyczynami, w koncu to jest hobby wymagajace cierpliwosci (czesto wieloletniej!), a z ta u mlodego pokolenia nie jest najlepiej... Oni wola klocki Lego.
Co do istniejacej w Polsce atmosfery i sytuacji, to wierz mi, ze wszedzie indziej jest podobnie - jakies przyglupy, doly spoleczne dorwaly sie do glosu i na social mediach polaczyli sie niczym 'miedzynarodowi proletariusze' i teraz glosno wydzieraja sie unisono, wykrzykujac swoje bzdurne hasla.
Kazdy pies musi w koncu sobie znalezc swoja latarnie...
Ale, moze, jak to ludowe przyslowie glosi, nie kazdy diabel jest tak czarny, jakim go maluja...?
I z tym przeswiadczeniem nalezy miec nadzieje, ze w koncu wszystko sie wyklaruje, wszak nic nie twa wiecznie!!!

Zycze Ci tego rychlego "ochlodzenia" i nabrania energii do budowy Twych modeli! :)

TomekA
Załączniki
425  main topsail 3D.jpg
423  main topsail 3D.jpg
Awatar użytkownika
wojtassS
Posty: 36
Rejestracja: 20 lis 2021, 09:09

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: wojtassS »

Tomku powtarzam się,ale Twoja 74-ka jest wspaniała(byłaby jeszcze wspanialsza pod pełnymi żaglami:) ) Moje skromne przemyślenia są takie, że wiele ludzi obserwuje i podziwia tylko nie mają nic do dodania. Wiem,że komentarz dla autora jest znacznie cenniejszy, ale właśnie dla takich ludzi stworzono mechanizm łapek w górę i serduszek. Nie jest to najlepsze rozwiązanie i dla autora i dla obserwatora, ale przynajmniej widać jakąś reakcję. Może inni będą mieli coś mądrzejszego do dodania.

Życzę ochłodzenia i wytrwałości w dalszej budowie.

PS. LEGO też można podzielić na małe zestawy, ogromne oraz scratch. Cierpliwość wtedy też jest wystawiana na próbę
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: TomekA »

Zagle rejowe ukonczone wraz z olinowaniem (dolne konce linek [running ends] jeszcze nie sa przymocowane do im przynalezn ych miejsc i leza luzno lub zwisaja wzdluz masztow).
Sorki za ogolny balagan w pomieszczeniu!
Pozdrowienia!
Załączniki
426 mizen yard with sail.jpg
427 mizen yard with sail.jpg
429 mizen yard with sail.jpg
430 yard sails finished.jpg
432 yard sails finished.jpg
Awatar użytkownika
wojtassS
Posty: 36
Rejestracja: 20 lis 2021, 09:09

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: wojtassS »

Model prezentuje się coraz ciekawiej.
Bałaganem się nie przejmuj, myślę że dla większości obserwujących nie jest to problem przy tak interesującym głównym obiekcie zdjęć.

Osobiście jestem ciekawy Twoich spostrzeżeń odnośnie umieszczenia zakończeń lin na pokładzie. Jakie są różnice w umiejscowieniu Boudriota z III Tomu o francuskiej 74-ce a książce-poradnikiem F. Joneta Fitting and Rigging a 74g.s.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: francuski okret 74-dzialowy 1780r. wg. J. Boudriot'a

Post autor: TomekA »

Wojtass,
Oba modele to nie sa te same okrety, bo mimo ze oba sa tej samej klasy (74dzialowiec z konca 18 wieku), to model Francisa Joneta jest zmodyfikowana wersja Le Superbe z jakiegos zestawu (tak przynajmniej podaje on sam), a moj model jest zobrazowaniem okretu Jeana Boudriota z jego ksiazek, hipotetycznego okretu trzeciej rangi wg. admiralicji angielskiej, bez podania jakiejs konkretnej nazwy jednostki, a raczej jest to przeglad typowych rozwiazan szkutniczych z tego okresu dla typowego dwupokladowca francuskiego. ktory ja buduje from scratch, wg. ksiazkowych planow.

Na oko, pobieznie, oba wygladaja prawie identycznie, ale gdy np. spojrzysz na tylny maszt mizen (czy mizzen) - bezanmaszt, to zauwazysz ze na modelu wg. Boudriota - pierwsze trzy zdjecia z mego poprzedniego postu, - dolna reja (mizen yard) jest dluga i ustawiona w dlugiej osi kadluba, skosnie wzgledem masztu, a do niej jest umocowany trapezoidalny zagiel, tzw. mizen-course (uzywam terminologii anglosaskiej, podanej w angielskojezycznej wersji ksiazek Boudriota). Z kolei na modelu p. Joneta jest rozwiazanie troche nowsze, bo zamiast w/w rei sa dwa drzewce, gaff i boom zamocowane do masztu za pomoca tych widelek (fork) i parrel'u, miedzy ktorymi jest zagiel o nazwie driver. Inne sa tez miejsca (punkty) obwiazania dolnych (running ends) koncow olinowania ruchomego dla rei i zagli.
Sa tez i inne roznice, bardziej subtelne, jak np. u Joneta umiejscowienie nagli na tzw. topgallant crosstrees (?), ze nie wspomne juz o innej figurze dziobowej na modelu Joneta...
Obie ksiazki podaja dosc szczegolowa informacje co do tych detali. U Boudriota sa to osobne dwa arkusze z jego planow odnosnie tzw. belaying plan, z podaniem dokladnego umiejscowienia tychze punktow tak na rysunkch jak i w tekscie. U Joneta sa to raczej tabele i schematy na koncu ksiazki - odpowiednie dla jego modelu.

Ja wzoruje sie na ksiazce Joneta raczej sporadycznie, traktujac ja bardziej jako ciekawostke nizli solidny dokument dla mego modelu, a podane przez Boudriota informacje sa dla mnie, przynajmniej na obecnym etapie, zupelnie wystarczajace, wiec ide tym sladem....

Jesli chcesz, to ja moge odszukac i zeskanowac odpowiednia informacje co do jakiejs konkretnej liny i jej przebiegu, z ksiazki Joneta i Ci tu podeslac, bys sam to przesledzil graficznie.

Nie sposob bowiem tu w krotkim poscie wyszczegolnic wszystkie odmiennosci w olinowaniu u obu okretow - na to potrzeba by pewnie napisac osobna ksiazke; informacje sa tu bowiem bardzo szczegolowe i jest tych roznic wiele.
Trzeba tez pamietac, ze te roznice i subtelnosci nie byly jakies sztywne i nie stosowano sie wtenczas don rygorystycznie; marynarze czesto obwiazywali konce lin tam gdzie bylo akurat wolne dlan miejsce, wiec to bylo dosc zmienne. Poza tym, sam kapitan mial duzo do powiedzenia na temat takich szczegolow na swoim okrecie...


Wracajac jeszcze do wczesniejszego Twego pytania, ja zdecydowalem sie na zobrazowanie mego modelu w konfiguracji tzw. brailed-up, czyli z zaglami tylko czesciowo zrefowanymi, a raczej luzno podciagnietymi na rejach, niz na pokazanie calych plaszczyzn zagli. Dlaczego wlasnie tak? Zwisajace ku dolowi zagle w znacznej mierze zaslaniaja cala ta pajeczyne takielunku, ktora modelarz z wielka pieczolowitoscia stara sie oddac. Czyli - jedno neguje cel drugiego. Wiekszosc modelarzy buduje wiec swe modele z takielunkiem ruchomym ale tylko dla rei, bez zamontowania tam zagli. Wg. mnie to jest podobnie, jakby budowac model jakiegos pojazdu, ale omijajac tam kierownice i kola i ten caly mechanizm sterowania - w sumie to najwazniejsza czesc w pojezdzie! Dlatego ja zdecydowalem sie pojsc na kompromis i uwzglednic zagle, ale czesciowo zwiniete tak, by one nie zaslanialy zanadto tej pajeczyny lin i linek, oraz innych struktur na okrecie.
Czy mi sie to udalo, to ocena nalezec bedzie juz do innych...
ODPOWIEDZ