
Sovereign of the Seas został zamówiony przez króla Anglii Karola I w 1634 roku. Okręt został zaprojektowany i zbudowany przez królewskiego szkutnika Phinaesa Petta, który pracował wraz ze swoim synem Peterem Pettem w stoczni w Woolwich nad Tamizą. Był to drugi po Prince Royal (1610) trójpokładowiec jaki został wybudowany w angielskiej stoczni. Statek został zwodowany w dniu 16 października 1637 a służył od 12 lipca 1638. Okręt charakteryzował się niezwykle bogatymi i pełnymi przepychu dekoracjami. Centralną częścią bogato dekorowanej pawęży rufowej była postać króla Edgara nawiązując w ten sposób do wielkości Anglii w X wieku. Oprócz rufy i dziobu okręt posiadał również zdobione burty na całej długości. Wszystkie barokowe rzeźby wykonane wg projektu Antoniego van Dycka zostały pokryte złotą farbą, co tworzyło zamierzony kontrast z malowanym na czarno kadłubem (przez wrogów był on nazywany Złotym Diabłem). W chwili premiery był uzbrojony w 102 armaty a wszystkie działa były odlane z brązu. Jednostka w trakcie swojej 60-letniej służby w Royal Navy była kilkakrotnie remontowana i przebudowywana a także zmieniano jej nazwę na Sovereign, a następnie na Royal Sovereign. Okręt już jako Royal Sovereign zakończył swój żywot w porcie w Chatham, gdzie padł ofiarą przypadkowego pożaru, który zniszczył liniowiec doszczętnie do linii wodnej 27 stycznia 1697.