Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: ryszardb »

Znów troszkę podłubałem. Tym razem zrobiłem budkę sternika , ściankę przednią kasztelu rufowego.
Przejrzałem różne źródła z planami MF i tylko Biling Boats wyposażył swój model w plastikową budkę, która miała być pokryta listewkami. Sumienie mi nie pozwoliło użyć plastiku, a więc budka jest już z lipowego drewienka .
Obrazek
Obrazek
Obrazek

W statkach z epoki widnieją budki z dachem wypukłym , a nie płaskim jak w zestawie. Wiec będzie dach wypukły. Po położeniu budki na miejscu montażu nie podobało mi się że widać jasny pokład , a sternik stał przecież na pokładzie głównym (poniżej) i poruszał ciężkim rumplem. Wyciąłem więc otwór i zmajstrowałem (dla osłony)pudełeczko ze sklejki jako wypełnienie środka, a ponieważ wyglądało to pusto, należało tą "dziurę" wypełnić. Wsadzę tam sternika wystruganego z lipy, ale nie będę go malował. Pozostanie biała lakierowana postać, i tak będzie widoczna tylko głowa i ramiona.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozostało jeszcze pokryć dach, ale to drobiazg.Na ściance będą jeszcze drzwi i okno. Te które stoją na zdjęciu pójdą do kasacji - nie udały się . Będą nowe futryny i drzwi.
Obrazek
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: ryszardb »

Budka sternika i przednia ścianka kasztelu rufowego już z drzwiami i oknem

Obrazek
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: ryszardb »

Z Mirkowych listewek z gruszy zacząłem okładanie kadłuba. Na początek rufa
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Kadłub chcę zacząć od odbojnic. Jest ich 4 na burcie. Z załączonych do zestawu rysunków wynika że są one naklejone na gotowe poszycie. Zrobię je jednak bezpośrednio na kadłubie z grubych listew . Mam jednak dylemat co do długości belek i desek poszycia kadłuba. U Mondfelda jest wzmianka że poszycie w tym okresie było wykonywane z desek o długości 20 - 21 ft czyli ok 6 m. Jednak o belkach nic nie znalazłem , a może przeoczyłem. Na forum też nic nie znalazłem . Rysunki są beznadziejne i wiele muszę robić na "oko" ,( a wiadomo wszem i wobec że można na to umrzeć )
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
muli9
Posty: 200
Rejestracja: 17 lut 2012, 08:47

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: muli9 »

Kazde plany mowia inaczej - ja np w planach Bakera i polskich z gdanska mam po dwie odbojnice na strone, natomiast plany stevensa czy modelship maja po 3 odbojnice na strone, czyli tak jak w Twoich planach ale skad wziales 4 na burte ?
Co do dlugosci desek poszycia czy odbojnic to poruszalem ten temat w paru miejscach i nie ma nigdzie nic konkretnego - zadne plany nic o tym nie mowia, wiekszosc zwyczajnie zaklada pewna dlugosc i sie niej trzyma (czyli np 6m), dlugosc byla tak naprawde zalezna od dlugosci drzew jakie wtedy rosly i na pewno nie byly w calosci kladzione, ja zamierzam cale poszycie zrobic z calych listew bez dzielenia na kawalki zobaczymy co wyjdzie. Odbojnice kleje bezposrednio do kadluba wiec musza byc grubsze - ale pojawia sie problem giecia takiej listewki na dziobie gdzie promien jest bardzo maly i listewka 4x4 czy 5x5 sie lamie
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: ryszardb »

Drobna pomyłka w druku , miało być 3 z napisałem 4 . Przyjmę 6cio metrowe deski, ale belki ok 4m . Belki były często wymieniane w kawałkach ( szczególnie na śródokręciu) za wzgledu na ich częste uszkodzenia - obijanie statku w porcie o keję transport towarów i ludzi odbywał się przez burtę, na i duże pływy w portach angielskich. Jeżeli część dziobowa mi nie wyjdzie to zrobię ją z klejonych listew i każdą wygnę oddzielnie. Ale to sprawdzę w praniu.
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: mirek »

Nie wiem jak wyglądał podział tych belek w przypadku tego okrętu ale w 18 wieku podział wyglądał tak :
Załączniki
DSC04554.JPG
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
muli9
Posty: 200
Rejestracja: 17 lut 2012, 08:47

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: muli9 »

Ja probowalem juz na rozne sposoby giac ta listwe i za kazdym razem sie lamie, uzylem juz chyba wszystkich opisanych metod - wyglada na to ze chyba najlepszym rozwiazaniem bedzie naklejenie waskiej listewki na poszycie zamiast grubej do kadluba, jednak na Twoim miejscu odbojnice dal bym cale
Awatar użytkownika
Slawek Kromer
Posty: 917
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: Slawek Kromer »

witam
wiele lat temu zrobiłem Mayflawer z Planów Modelarskich.Kadłub był kryty listewkami pomiędzy pierw wklejonych odbojnicach i nie przypominam sobie abym miał problemy z gięciem odbojnic.Wszystko zależy z jakiego drewna się robi.Drewno które ma wyrażne słoje może pękać.Przy odpowiednim np olcha ten problem nie istnieje
Kolego MULI9 to co piszesz odnośnie pękania może jest i prawdą a ja twierdze co innego Tak na szybko listewka olchowa 3.5x6 wyginana na sucho
DSC00332.JPG
DSC00332.JPG (26.88 KiB) Przejrzano 6239 razy

i ta sama tylko namoczona w wodzie
DSC00333.JPG
DSC00333.JPG (27.52 KiB) Przejrzano 6239 razy

z tego wynika że jest możliwość gięcia
jeśli potrzymać dłużej w wodzie można jeszcze mocniej giąć
pozdrawiam sławek
zdjęcia robione na szybko telefonem
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: RomekS »

muli9 pisze:Ja probowalem juz na rozne sposoby giac ta listwe i za kazdym razem sie lamie, uzylem juz chyba wszystkich opisanych metod - wyglada na to ze chyba najlepszym rozwiazaniem bedzie naklejenie waskiej listewki na poszycie zamiast grubej do kadluba, jednak na Twoim miejscu odbojnice dal bym cale


Oj mulimulimuli !!!
viewtopic.php?f=536&t=28915

Udzielasz rad jak "stary wyga", a wygiąć listewki nie potrafisz.
Załączniki
proby1.jpg
Awatar użytkownika
ryszardb
Posty: 147
Rejestracja: 12 lip 2011, 11:36
Lokalizacja: {"name":"Polska Gda\u0144sk","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Mayflower , w.g Billing Boats 1:60

Post autor: ryszardb »

Dysponuję lipą, brzozą , dębem i sosną. Na początku budowy z sosny wygiąłem odbojnice na mokro za pomocą przerobionej lutownicy. Listwy słabo namoczone niestety się rozdwajały, ale po długim moczeniu w gorącej wodzie i gięciu na gorąco można wygiąć i deskę budowlaną.
Obrazek
A to mój przyrząd do moczenia listewek drugi mam zrobiony z rury fi 50mm i jest dłuższy.
Obrazek

Deski poszycia POMERANKI robionej przez szkutnika w Jastarni są parowane i gięte na gorąco.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Co ciekawe wręgi są wkładane dopiero po zrobieniu poszycia
Obrazek
Obrazek

Wracając do modelu - odbojnice zrobię z kawałków - dziób i rufa 6m , śródokręcie 4m.
ODPOWIEDZ