KP400, czyli Kuter Pilotowy "Pilot 20".
Któż z modelarzy nie wie o co chodzi ? Swego czasu w każdej modelarni stał wykonany wdg. Planów Modelarskich nr 92 jako dodatkowe dwa arkusze do drobnicowca "Oliwa".
Mając już jako takie doświadczenie po zbudowaniu "Szkwała" i kilku wystawowych, biorę się za ten projekt gdyż zapragnąłem zbudowania czegoś wolniejszego niż motorówka Straży Granicznej.
Plany przeskalowałem o +50%, bo uważałem, że wdg planów jest trochę za mały. Mój będzie miał 1,2 metra długości.
Konstrukcja kombinowana. Kadłub wykonam na szkielecie wręgowym z wypełnieniem pianką, a następnie laminat szklany. Nadbudówki ? Zobaczymy, będziemy kombinować. Raczej sklejka, polistyren i włókno szklane.
Na tą chwilę posiadam prawie całe wyposażenie elektroniczno-elektryczne, zbieram materiały do budowy i zaczynam relację. Napisałem "prawie", bo ciągle coś się rodzi w mojej głowie żeby jeszcze coś dodać . Model chcę wykonać możliwie najwierniej oryginałowi, chociaż będzie trochę trudno, bo oprócz wspomnianych ubogich planów modelarskich nie posiadam dodatkowych materiałów a i jednostka w oryginale chyba już nie istnieje ? To konstrukcja lat 70-tych. Więc apel do kolegów: jeżeli posiadacie jakieś zdjęcia, lub może wiecie gdzie można znależć ten kuter w oryginale proszę o info.
Szykuje się długa relacja, bo i roboty jest od metra.
Stan na dzisiaj. Powycinane wszystkie wręgi:
Napęd chcę zastosować silnik elektryczny 850 z przekładnią 1:4,5, śruba czterołopatowa 90mm:
KP400 - Pilot 20
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
KP400 - Pilot 20
Ostatnio zmieniony 20 lis 2022, 18:36 przez Jarek, łącznie zmieniany 2 razy.
- futaba
- Posty: 99
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
- Kontakt:
Re: KP400 - Pilot 20
Bardzo ładna jednostka i faktycznie dość popularna wśród modelarzy. Znam przynajmniej 6 modeli tej jednostki. Faktycznie plany z PM są dość ubogie, ale nawet na ich podstawie można zbudować bardzo ładny model. Zasiadam więc w pierwszym rzędzie i oglądam
A co do napędu to bardzo go przewymiarowałeś. Do Pilocika w zupełności wystarczyłby silnik klasy 400 z przekładnią.
A co do napędu to bardzo go przewymiarowałeś. Do Pilocika w zupełności wystarczyłby silnik klasy 400 z przekładnią.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 30 wrz 2019, 23:04
Re: KP400 - Pilot 20
Witam.
Mam możliwość obfotografować tą jednostkę. Stoi sobie w Świnoujściu i pełni nadal funkcję kutra pilotowego. Obecnie nosi nazwę" PILOT 63".
Jeżeli się wybiorę z aparatem, a napewno tak będzie poproszę o podanie mi co mam uwiecznić na fotografiach. Wnętrze sterówki pomieszczenia maszynownia itp.
Pozdrawiam
Andrzej Szczecin
https://www.vesselfinder.com/pl/ship-photos/349383
Mam możliwość obfotografować tą jednostkę. Stoi sobie w Świnoujściu i pełni nadal funkcję kutra pilotowego. Obecnie nosi nazwę" PILOT 63".
Jeżeli się wybiorę z aparatem, a napewno tak będzie poproszę o podanie mi co mam uwiecznić na fotografiach. Wnętrze sterówki pomieszczenia maszynownia itp.
Pozdrawiam
Andrzej Szczecin
https://www.vesselfinder.com/pl/ship-photos/349383
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: KP400 - Pilot 20
W sprawie napędu Grzegorz zapewne 400 by wystarczyła do modelu w skali z planów. Mój będzie 50% większy. To będzie duży model 1,2 metra długości. Trochę się boję stosować mniejszy silnik. W Szkwale paliłem 2x700. Z tym, że tam mam bezpośrednie przełożenie na wal. Ale i śruby są zaledwie 45mm. Tu mam bardzo dużą śrubę - 9cm średnicy . Mam wątpliwości co do redukcji obrotów. Czy to 4,5 wystarczy. Może będę musiał zejść jeszcze niżej. Wtedy rzeczywiście mniejszy silnik by dał radę. Ale ta 850 pasuje mi ze średnicą wału bo mogę założyć koła pasowe.
- futaba
- Posty: 99
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
- Kontakt:
Re: KP400 - Pilot 20
Jarek, wierz mi, że 400 wystarczyła by nawet do modelu 2 razy większego niż ten w planach. Model metrowej długości klasy "kuterkowej" do pływania z "redukcyjną" prędkością potrzebuje max 10 W mocy w napędzie, nic więcej. 400 ma nominalnie około 40-60 W, w zależności od wersji, więc spokojnie dała by radę. Cała sztuka polega na tym, żeby odpowiednio dobrać przełożenie do zastosowanej śruby.
Przy 12V to na moje oko 4.5 może być mało.
Fajnie, że stosujesz przekładnię pasową, będzie cichutko.
Przy 12V to na moje oko 4.5 może być mało.
Fajnie, że stosujesz przekładnię pasową, będzie cichutko.
Pozdrawiam
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
Grzegorz Jermołaj
Pływające i latające RC.
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: KP400 - Pilot 20
Trochę mnie nie było, ale to nie znaczy, że nic się nie dzieje. A dzieje się dużo. Koledzy obserwują i spieszą z pomocą.
Podziękowania dla kolegi Andrzeja ze Szczecina (Bezan684), który specjalnie dla mnie pojechał do portu i obfotografował jednostkę wzdłuż i wszerz. Trochę uwspółcześniona i przerobiona, ale w tej garści szczegółów da się dużo podejrzeć.
Również kolega Roman (lucky) wykonał dla mnie wszystkie części toczone, brak których trochę mnie przystopował. Wielkie dzięki.
Wykonałem kompletny napęd. Wręga nr 4 ze sklejki 6mm okuta blachą amelinium 2mm. Przekładnia paskowa. Taki zestaw napędowy teraz wmontuję w budowany kadłub. Obroty śruby najprawdopodobniej będą OK przy napięciu 7,4V. Włożony taki zestaw do wiadra ze śrubą 90mm zrobił niezłą zadymę . Kuter powinien mieć realistyczną prędkość, więc przy napięciu 12V chyba pływał by za szybko. Ale to będę mógł stwierdzić gdy kadłub będzie gotowy.
Podziękowania dla kolegi Andrzeja ze Szczecina (Bezan684), który specjalnie dla mnie pojechał do portu i obfotografował jednostkę wzdłuż i wszerz. Trochę uwspółcześniona i przerobiona, ale w tej garści szczegółów da się dużo podejrzeć.
Również kolega Roman (lucky) wykonał dla mnie wszystkie części toczone, brak których trochę mnie przystopował. Wielkie dzięki.
Wykonałem kompletny napęd. Wręga nr 4 ze sklejki 6mm okuta blachą amelinium 2mm. Przekładnia paskowa. Taki zestaw napędowy teraz wmontuję w budowany kadłub. Obroty śruby najprawdopodobniej będą OK przy napięciu 7,4V. Włożony taki zestaw do wiadra ze śrubą 90mm zrobił niezłą zadymę . Kuter powinien mieć realistyczną prędkość, więc przy napięciu 12V chyba pływał by za szybko. Ale to będę mógł stwierdzić gdy kadłub będzie gotowy.
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: KP400 - Pilot 20
Kadłub poskładany i gotowy do dalszej obróbki :
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: KP400 - Pilot 20
Trochę mnie nie było. Ale to chyba wszyscy tak mają, że są chwile , że energia roznosi, po czym odkłada się pracę, aby nabrała "mocy urzędowej".
A także są też inne sprawy. Nie tylko model.
Kadłub z grubsza zrobiony. Nawet zrobiłem próbę na wodzie. Grzegorz miał rację. Dużo mniejszy silniczek z zasilaniem 7,4V bardzo sprawnie sobie radzi.
Stan na dzisiaj:
Kadłub do szpachlowania i do wykończenia pod lakier.
A także są też inne sprawy. Nie tylko model.
Kadłub z grubsza zrobiony. Nawet zrobiłem próbę na wodzie. Grzegorz miał rację. Dużo mniejszy silniczek z zasilaniem 7,4V bardzo sprawnie sobie radzi.
Stan na dzisiaj:
Kadłub do szpachlowania i do wykończenia pod lakier.
-
- Posty: 48
- Rejestracja: 21 lis 2011, 18:53
Re: KP400 - Pilot 20
Gdyby pianka była jeszcze wyżej to by wyszło nadburcie ale niezbyt gładkie.
- Jarek
- Posty: 536
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: KP400 - Pilot 20
Na nadburcie mam pomysł, ale najpierw chce "wyprowadzić" pokład na "gotowo"