Karl I Marie była typową jednostką bałtycką. Żaglowiec wybudował w 1884 r. w Ribnitz J.H Wilken i był typowym galeasem. Zanim zatem zabierzemy się do budowy modelu tego żaglowca, warto byłoby poznać jego charakterystykę i pochodzenie w kontekście historycznym.
Zacznijmy zatem od początku.
W XVIII wieku pojawia się nowy typ jednostki - kecz. Był to mały, dwumasztowy żaglowiec rozpowszechniony na wybrzeżach Europy Północnej. Kecze występują do dziś, jednak w nieco innej formie jak te sprzed 200 lat. Obecnie posiadają ożaglowanie skośne lub gaflowe, tylny maszt jest niższy od przedniego i znajduje się przed urządzeniem sterowym. Wcześniej posiadały również ożaglowanie rejowe. Jest to następstwem ich rodowodu, powstały bowiem z trzymasztowych statków rejowych w wyniku obcięcia fokmasztu. W zamian dodano mu długi bukszpryt z dwoma potężnymi sztakslami. Klasyczny kecz zatem posiadał po jednym żaglu skośnym na oby masztach, nad którymi zawieszone były zagle rejowe. W przypadku grotmasztu były nawet dwa. Z czasem kecze podzieliły się na kilka podtypów - drogger, galiot, galeasa, jacht, hooker. Było to podyktowane rejonem występowania, wielkością i ilością żagli. Dla przykładu właśnie galeasy posiadają już jeden żagiel rejowy na grotmaszcie zamiast dwóch. Galioty posiadają natomiast dwa, a droggery trzy, w zamian żagla gaflowego.
Karl und Marie rzeczywiście zatem odpowiada widokowi galeasa. W tamtych czasach te jednostki służyły głównie do transportu towarów wzdłuż wybrzeża. Był wykorzystywany do transportu głownie piwa, konserw rybnych, maszyn i cukru. Charakteryzował się bardzo wysoką stabilnością jednak kosztem prędkości.
Obrazek pochodzi ze strony:
http://www.jotika-ltd.com/Pages/1024768/Krick_Front.htm
CDN.
KROK 1 - Charakterystyka jednostki
- radek
- Posty: 744
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Warszawa","desc":"Warszawa,wojew\u00f3dztwo mazowieckie,Polska,pl","lat":"52.2319581","lng":"21.0067249&quo
- Kontakt:
KROK 1 - Charakterystyka jednostki
Radosław Kubera
Koga Portal
Koga Portal
-
- Posty: 476
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
do zainteresowanych K&M posiadam plany tej jednostki z niewiadomego źródła. Istnieje możliwość mailnięcia ;)
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
vegelus napisał:
To ja poproszę ;)
vito1@klub.chip.pl
do zainteresowanych K&M posiadam plany tej jednostki z niewiadomego źródła. Istnieje możliwość mailnięcia ;)
To ja poproszę ;)
vito1@klub.chip.pl
______________________________________________
Pozdrawiam
Witek
Pozdrawiam
Witek
- maciejza
- Posty: 512
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
-
- Posty: 101
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
W trakcie prac nad K&M nasuneło mi sie pytanie, ile członków zalogi liczył sobie K&M ??
moze którys z kolegów potrafi udzielic wyczerpujacej odpowiedzi ;) na to pytanko
:)
moze którys z kolegów potrafi udzielic wyczerpujacej odpowiedzi ;) na to pytanko
:)
"Ogłada przychodzi z miast, mądrość z pustyni"
zimoni@wp.pl
zimoni@wp.pl
-
- Posty: 15
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
Ja tez bardzo proszę o plany.
Mój adres:
mohaa1@o2.pl
...................................................
Już w kioskach
MM 4-5-6-/2005 Pancernik Bismarck
(ciekawe czego maja roczne opóźnienie)
Mój adres:
mohaa1@o2.pl
...................................................
Już w kioskach
MM 4-5-6-/2005 Pancernik Bismarck
(ciekawe czego maja roczne opóźnienie)
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
Jakos nie moge znalezc fotek K&M z Kricka na Forum/
Zle szukam albo .... no sam nie wiem.
Byly na Kodze, ale teraz nie wiem gdzie sa hiperlinki.
Dzisiaj wieszalem szalupe i zrobilem błąd,
ktory musze naprawic. (juz go naprawilem)
Postanowilem scisle trzymac sie planow Kricka,
Te fotki bardzo mi pomagaly :(
Pewnie zle szukalem.
..................
Bez dodatkowych fotek nie chce robic olinowania
bo narobie glupot.
Wracam do Wodnika :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Zle szukam albo .... no sam nie wiem.
Byly na Kodze, ale teraz nie wiem gdzie sa hiperlinki.
Dzisiaj wieszalem szalupe i zrobilem błąd,
ktory musze naprawic. (juz go naprawilem)
Postanowilem scisle trzymac sie planow Kricka,
Te fotki bardzo mi pomagaly :(
Pewnie zle szukalem.
..................
Bez dodatkowych fotek nie chce robic olinowania
bo narobie glupot.
Wracam do Wodnika :woohoo: :woohoo: :woohoo:
- jerry_bee
- Posty: 922
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
proszę bardzo, to wszystko co mam z Kricka:
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
pozdrawiam, jerry_bee
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
Sliczne dzieki Jerry :) :) :)
Wlasnie o te fotki mi chodzilo.
Wlasnie o te fotki mi chodzilo.
- JurekBin
- Posty: 1541
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}
- Kontakt:
Odp:Re:KROK 1 - charakterystyka jednostki
a kadłub pozostanie taki cały drewniany, czy będziecie go trochę malować :dry: ?
tak chociaż poniżej lini wodnej :unsure:
A poza tym to sam się teraz zastanawiam, czy również nie podjąć się budowy K&M :unsure: Patrząc na Wasze poczynania i teraz zdjęcia muszę przyznać że czuję się pokuszony
tak chociaż poniżej lini wodnej :unsure:
A poza tym to sam się teraz zastanawiam, czy również nie podjąć się budowy K&M :unsure: Patrząc na Wasze poczynania i teraz zdjęcia muszę przyznać że czuję się pokuszony