Żaglowce w filmie

Opis żaglowców, ciekawostki, rejsy i wspominki
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Żaglowce w filmie

Post autor: Emerjan »

Dla miłośników żaglowców - ku pamięci. W najbliższy wtorek 4 stycznia 2022 o godz. 20 w TVN 7 będzie można zobaczyć świetny film "Pan i władca: Na krańcu świata". Dla tych co go jeszcze nie widzieli polecam. Film z oskarami i kapitalną muzyką. Janek.
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 152
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: Żaglowce w filmie

Post autor: ralfee3 »

Film widziałem wiele razy. Jako dodatek proponuję obejrzeć historyczne spojrzenie na wątek przewodni filmu
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Żaglowce w filmie

Post autor: TomekA »

Ciekawy film pogladowy, warty obejrzenia. Dzieki za link.
Nalezaloby jednak dodac szereg spraw...
Po pierwsze, ow film "Pan i Wladca" nie jest w 100% wiernie oddajacym detale historyczne. Sfilmowany wg. ksiazek O'Briana z kategorii fikcji historycznej, pokazuje poscig i walke miedzy angielska fregata HMS "Surprise" a francuskim okretem liniowym "Acheron". Takie akcje nigdy nie mialy miejsca w historii, bo nie mogly! Okrety szostej czy siodmej kategorii, jak ta fregata, byly zbyt male i slabo uzbrojone by walczyc na otwartych wodach z liniowcami (okretami znacznie wiekszymi) przeciwnika. To byloby wbrew owczesnej strategii, logice i zasadom walki na morzu. Fregaty sluzyly glownie do wsparcia wiekszych okretow, a takze do komunikacji miedzy walczacymi okretami liniowymi. Termin "okret liniowy" oznacza ze taki okret walczyl "w linii" idac za innymi okretami, dajac ognia z jednej burty - stad inny termin "broad side". Okrety liniowe to byly duze okrety kategorii pierwszej drugiej czy trzeciej. Wszystko inne dalszej kategorii juz nie uczestniczylo bezposrednio w walce z racji w/w. Te zasady dopiero sie zmienily po bitwie pod Trafalgarem, gdzie Nelson zaatakowal sprzymierzone sily francusko/hiszpanskie przez przeciecie tej "linii" idacych okretow wroga - tym samym udowadniajac anachronizm owej strategii.
Poza tym, ta angielska fregata "Surprise" byla ksiazkowa fikcyjna jednostka, produkt wyobrazni autora ksiazek.
Po trzecie, dla potrzeb filmu Hollywood zakupil replike innej angielskiej fregaty HMS "Rose", ktora obslugiwala wowczas glownie kanadyjski i pln.wschodni obszar USA, rynek turystyczny na Atlantyku. Po kosmetycznych przerobkach, ochrzczono ja jako Surprise i uzyto dla potrzeb filmu. Sam okret dzis jest wlasnoscia muzeum marynistycznego w San Diego - ogladalem go wielokrotnie. Dla oka wyglada dosc autentycznie - przy blizszym ogladzie rzucaja sie jednak w oczy nastepujace niescislosci: maszty sa zrobione z metalowych rur, odpowiednio pomalowanych na kolor drewna. Figura dziobowa jest z wlokna szklanego a nie z drewna. Podobnie rzecz sie ma z dzialami - z fiberglasu, ktore dodatkowo sa zbyt duzego kalibru. Takielunek w czesci jest z wlokien syntetycznych, plecionych a nie skrecanych - co nie jest zgodne z historycznymi praktykami. Kolo sterowe na wierzchnim pokladzie jest atrapa - rzeczywiste kolo sterowe jest ukryte pod pokladem i jest ze stali. Okret tez ma nowoczesna nawigacje satelitarna i silnik diesla aby zgodnie z regulaminem portowym, w ogole moc wplynac do kazdego portu.
A najwiekszym babokiem jest to, ze pod pokladem zbudowano dodatkowy, swego rodzaju poklad - taka platforme dla umiejsoowienia tam dzial, ktora umozliwiala im by wygladac przez luki dzialowe i z zewnatrz stwarzac iluzje autentycznosci. Na ta platforme nie da rady wejsc bo jest zbyt nisko - mogloby to ewentualnie zrobic male dziecko, ale nie dorosla osoba!
Niemniej caly okret stwarza dosc silne powierzchowne wrazenie autentycznosci!

A co do legendarnej juz niezniszczalnosci USS "Constitution", to procz samych wlasciwosci owego gatunku amerykanskiego live oak (zwanego tu debem z Virginii) ktrory mial bardziej zwarte, ciasniejsze pory i wieksza twardosc, to szkoda tez ze nie wspomniano tam, ze procz samego drewna, cala konstrukcja kadluba USS Constitution tez byla inna od tamtych bardziej tradycyjnych. Glowny konstruktor okretu, facecik o nazwisku Joshua Humphreys, zastosowal tzw. diagonal riders - skosnie biegnace lukowatego ksztaltu belki tuz pod standardowymi wregami, ktore znaczaco wzmacnialy kadlub, przede wszystkim od tzw. "hogging" - wzdluznego wyginania sie kadluba pod wplywem ciezaru okretu - czesc dziobowa i rufowa okretu, jako te bardziej smukle i o mniejszej wypornosci, zapadaly sie po czasie w wodzie, przy czesci srodkowej kadluba bardziej pekatej a co za tym idzie - o wiekszej wypornosci, ktora miala wieksza plywalnosc. Ten proces hogging powodowal gorsze wlasciwosci plywalne okretu, mniejsza szybkosc i zwrotnosc. To dotyczylo wszystkich owczesnych jednostek, zanim nie zastosowano owych diagonal riders, ktore znacznie zmniejszyly ta wyginalnosc. Diagonal riders takze przyczynialy sie do wiekszej masywnosci burt, ktore byly bardziej odporne na ostrzal przeciwnika - stad powstal przydomek okretu "Old Ironsides".
Te diagonal riders nie byly wylacznie wynalazkiem amerykanskim, stosowano je takze i we flocie angielskiej jak i francuskiej... Jedni przejmowali takie odkrycia od drugich - podobnie jak to ma miejsce i dzis.Francuzi procz tego byli ogolnie bardziej nowatorscy od Anglikow jesli chodzi o konstruowanie drewnianych kadlubow - Brytyjczycy byli (i pozostali do dzis) bardziej tradycjonalistami, lgnacymi do sprawdzonych juz w praktyce tradycji szkutniczych.

W zalaczniku jest model (w budowie) okretu francuskiego "Le Fleuron", budowany przez japonskiego modelarza Katsuji Tsuchiya, gdzie wyraznie widac owe diagonal riders lezace od wewnatrz na wregach.
Załączniki
LE FLEURON 179.jpg
ODPOWIEDZ