Jak się tak chodzi po plaży, to czasem można znaleźć coś ciekawego. Na razie zamieszczam tylko zdjęcia in situ przesłane mi przez znalazcę, a informacje o tym wraku zamieszczę wkrótce.
Jarosław Serzysko podczas spaceru 18.01.2011r. w okolicy Kępy Redłowskiej i Klifu Orłowskiego natknął się i sfotografował coś takiego:
Poinformował Urząd Morski w Gdyni, a ten z kolei Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, które znaleziskiem się zainteresowało, przyjechało, zabrało i bada właśnie.
- Artykuł na ten temat i inne fotki: Dziennik Bałtycki
Krzywulce w Redłowie
- jaxa
- Posty: 518
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- jaxa
- Posty: 518
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Krzywulce w Redłowie
Historia odkrycia wraku wstępnie datowanego na XVII w.
W marcu 2010 Urząd Morski w Gdyni przeprowadza rutynowy monitoring dna morskiego w rejonie kotwicowisk i podejść do portów w Gdańsku i Gdyni. W badaniach udział bierze statek badawczy Hydrograf 10. Jacek Koszałka pracownik Wydziału Pomiarów Morskich zauważa na monitorze dziwne nierówności dna mogące kryć wrak, o czym informuje Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. 16 czerwca 2010 roku wyrusza wyprawa archeologów z Działu Badań Podwodnych CMM. Dr Waldemar Ossowski i Wojciech Joński przeprowadzają wstępne badania podwodne wraku leżącego zaledwie 350 metrów od gdyńskiego bulwaru. W ich ocenie jest to najprawdopodobniej jednostka pomocnicza typu morska lichtuga, licząca 150-200 lat, natomiast bliższe określenie czasu pochodzenia wraku ma umożliwić materiał pobrany do badań dendrochronologicznych. 18 stycznia 2011 ruku Jarosław Sarzysko podczas spaceru między Kępą Redłowską, a Klifem Orłowskim odkrywa wyrzucony na plażę drewniany wrak i powiadamia o tym Urząd Morski w Gdyni, który następnie sprawę przekazuje do Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 11 lutego 2011 roku na miejscu znaleziska pojawia się Iwona Pomian, Waldemar Ossowski i Tomasz Bednarz z Działu Badań Podwodnych, wraz z innymi pracownikami CMM. Wspomagani przez ekipę Urzędu Morskiego w Gdyni, wykonują dokumentację in situ, a następnie zbierają pozostałe elementy wraku i transportują je do basenu przy Klubie Morskiej Przygody na Ołowiance, gdzie zostają zabezpieczone przed wysychaniem i rozpadem. Pobrane próbki z fragmentów kadłuba pozwolą przeprowadzić szczegółowe badania dendrochronologiczne polegające na liczeniu rocznych przyrostów słojów drzewa, dzięki czemu możliwe będzie w miarę precyzyjne określenie czasu w którym statek powstał.
- do obejrzenia filmik na trojmiasto.pl
W marcu 2010 Urząd Morski w Gdyni przeprowadza rutynowy monitoring dna morskiego w rejonie kotwicowisk i podejść do portów w Gdańsku i Gdyni. W badaniach udział bierze statek badawczy Hydrograf 10. Jacek Koszałka pracownik Wydziału Pomiarów Morskich zauważa na monitorze dziwne nierówności dna mogące kryć wrak, o czym informuje Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. 16 czerwca 2010 roku wyrusza wyprawa archeologów z Działu Badań Podwodnych CMM. Dr Waldemar Ossowski i Wojciech Joński przeprowadzają wstępne badania podwodne wraku leżącego zaledwie 350 metrów od gdyńskiego bulwaru. W ich ocenie jest to najprawdopodobniej jednostka pomocnicza typu morska lichtuga, licząca 150-200 lat, natomiast bliższe określenie czasu pochodzenia wraku ma umożliwić materiał pobrany do badań dendrochronologicznych. 18 stycznia 2011 ruku Jarosław Sarzysko podczas spaceru między Kępą Redłowską, a Klifem Orłowskim odkrywa wyrzucony na plażę drewniany wrak i powiadamia o tym Urząd Morski w Gdyni, który następnie sprawę przekazuje do Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 11 lutego 2011 roku na miejscu znaleziska pojawia się Iwona Pomian, Waldemar Ossowski i Tomasz Bednarz z Działu Badań Podwodnych, wraz z innymi pracownikami CMM. Wspomagani przez ekipę Urzędu Morskiego w Gdyni, wykonują dokumentację in situ, a następnie zbierają pozostałe elementy wraku i transportują je do basenu przy Klubie Morskiej Przygody na Ołowiance, gdzie zostają zabezpieczone przed wysychaniem i rozpadem. Pobrane próbki z fragmentów kadłuba pozwolą przeprowadzić szczegółowe badania dendrochronologiczne polegające na liczeniu rocznych przyrostów słojów drzewa, dzięki czemu możliwe będzie w miarę precyzyjne określenie czasu w którym statek powstał.
- do obejrzenia filmik na trojmiasto.pl