Złocenie złotem
- ryszardw
- Posty: 900
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Złocenie na mixtion/Imitacja patynowania
Efekt niesamowity.Te rzeźby żyją.Szkoda ze u siebie nie stosowałem tej metody,co prawda stosowałem płatki złota i u mnie wszystko się jarzy.Najlepiej się ogląda w półświetle .R.
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Złocenie na mixtion/Imitacja patynowania
ryszardw napisał:
Ryszardzie, nie masz czego żałować, czyste złoto to czyste złoto (to jest właśnie to o co chodzi). Też bym robił dekoracje złotem, ale niestety ekonomia się kłania
, dlatego pokazałem kolegom metodę zdobienia na "płytszą kieszeń"
(szlagmetal jest dużo tańszy od złota, a efekt, że tak się wyrażę zadowalający
).
W pozłotnictwie najcenniejszą metodą jest "złocenie na poler" (opisywałem we wcześniejszych postach), ale właśnie ze względów ekonomicznych np. na figurach tą metodą wykonywano tylko wierzchy fałd szat, skrzydeł, a we wgłębieniach stosowano tańsze złoto na mat (metody olejne, mikstion) lub imitacje złota (szlagmetal) lub nawet malowano brązem (czyli łączy się te techniki, o których pisałem). Tak samo na ornamentach, kapitelach i bazach kolumn, itp., itd.
Na koniec zademonstruję najtańsze rozwiązanie
(w relacji już opisywałem), tylko zakończę temat "patyny", jeszcze nad tym pracuję
.
...
Efekt niesamowity. Te rzeźby żyją. Szkoda ze u siebie nie stosowałem tej metody, co prawda stosowałem płatki złota i u mnie wszystko się jarzy. Najlepiej się ogląda w półświetle
.R.
Ryszardzie, nie masz czego żałować, czyste złoto to czyste złoto (to jest właśnie to o co chodzi). Też bym robił dekoracje złotem, ale niestety ekonomia się kłania
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
W pozłotnictwie najcenniejszą metodą jest "złocenie na poler" (opisywałem we wcześniejszych postach), ale właśnie ze względów ekonomicznych np. na figurach tą metodą wykonywano tylko wierzchy fałd szat, skrzydeł, a we wgłębieniach stosowano tańsze złoto na mat (metody olejne, mikstion) lub imitacje złota (szlagmetal) lub nawet malowano brązem (czyli łączy się te techniki, o których pisałem). Tak samo na ornamentach, kapitelach i bazach kolumn, itp., itd.
Na koniec zademonstruję najtańsze rozwiązanie
![Smile :)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 00:53 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
- oksal
- Posty: 1881
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Pozłotnictwo/Złocenie na mixtion/Imitacja patynowania
pisz, pisz, pisz...
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Złocenie na mixtion/Imitacja patynowania
Kontynuacja.
Malowanie podeschło, można zademonstrować w szczegółach efekty "imitacji patynowania".
Odkleiłem detale od blaszki i taka uwaga dotycząca taśmy dwustronnie klejącej:
- im dłużej detal jest przyklejony tym trudniej później go odkleić (klej się utwardza), dlatego cały proces staramy się wykonać w dość krótkim czasie
. Przy złoceniach "na mikstion" trochę to jednak trwa, więc odklejanie jest nieco utrudnione. Ja przy odklejaniu podważam detal końcem nożyka, powoli i delikatnie. Jak taśma za mocno trzyma to suszarką podgrzewam blaszkę z drugiej strony i klej mięknie.
Jak można zauważyć na detalach widoczne są "farfocle" - ja usuwam je po całkowitym wyschnięciu i utwardzeniu szelaku.
Efekt pozłacanych detali na pawęży można zobaczyć TUTAJ.
Malowanie podeschło, można zademonstrować w szczegółach efekty "imitacji patynowania".
Odkleiłem detale od blaszki i taka uwaga dotycząca taśmy dwustronnie klejącej:
- im dłużej detal jest przyklejony tym trudniej później go odkleić (klej się utwardza), dlatego cały proces staramy się wykonać w dość krótkim czasie
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Obrazek](/images/old_forum/01lwy70.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/02lwy72.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/03lwy78.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/04lwy76.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/05lwy82.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/06lwy92.jpg)
Jak można zauważyć na detalach widoczne są "farfocle" - ja usuwam je po całkowitym wyschnięciu i utwardzeniu szelaku.
Efekt pozłacanych detali na pawęży można zobaczyć TUTAJ.
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 00:55 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Patynowanie na brąz
W postach wprowadzających do tematu >> Pozłotnictwo, opisywałem sposób na uzyskanie "starej pozłoty". Pokażę to przy okazji wykonywania ozdób do ST i kilka detali zrobię metodą malowaną ("na spatynowany brąz"). Jest to metoda znacznie szybsza niż złocenie szlagmetalem czy czystym złotem i z całą pewnością najtańsza.
Na naklejone na blaszki detale nałożyłem akrylowy podkład (zmieszałem czarną ze sieną paloną, ale można dać taki podkład jaki każdemu indywidualnie pasuje do uzyskania imitacji patyny).
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy03.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy05.jpg)
Pomalowane podkładem detale przetarłem brązem (przypomnę złoty proszek zmieszany z szelakiem) - półsuchym pędzlem, tylko po wypukłościach aby w zagłębieniach było widać farbkę podkładu. Jeżeli zamaluje nam się za bardzo to potem można nanieść imitację patyny jak wyżej opisałem. Do najlepszych efektów dochodzi się metodą prób i błędów
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy11.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy08.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy07.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy06.jpg)
Do wykonania przecierek można też zastosować farbkę, pastę Goldfinger lub inną złotą farbkę (artystyczną lub do konserwacji - najlepsza jakość).
Efekt finalny.
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy09.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy13.jpg)
Detale na lustrze.
Do porównania efektu obu technik, zestawiłem lewki malowane brązem (pierwsze z góry) z detalami złoconymi szlagmetalem. Każdy może sobie wybrać technikę, która będzie najbardziej odpowiadała ze względów estetycznych lub ekonomicznych![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Obrazek](/images/old_forum/08lwy88.jpg)
Na naklejone na blaszki detale nałożyłem akrylowy podkład (zmieszałem czarną ze sieną paloną, ale można dać taki podkład jaki każdemu indywidualnie pasuje do uzyskania imitacji patyny).
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy03.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy05.jpg)
Pomalowane podkładem detale przetarłem brązem (przypomnę złoty proszek zmieszany z szelakiem) - półsuchym pędzlem, tylko po wypukłościach aby w zagłębieniach było widać farbkę podkładu. Jeżeli zamaluje nam się za bardzo to potem można nanieść imitację patyny jak wyżej opisałem. Do najlepszych efektów dochodzi się metodą prób i błędów
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Smile :)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy11.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy08.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy07.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy06.jpg)
Do wykonania przecierek można też zastosować farbkę, pastę Goldfinger lub inną złotą farbkę (artystyczną lub do konserwacji - najlepsza jakość).
Efekt finalny.
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy09.jpg)
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy13.jpg)
Detale na lustrze.
![Obrazek](/images/old_forum/dallwy16.jpg)
Do porównania efektu obu technik, zestawiłem lewki malowane brązem (pierwsze z góry) z detalami złoconymi szlagmetalem. Każdy może sobie wybrać technikę, która będzie najbardziej odpowiadała ze względów estetycznych lub ekonomicznych
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Obrazek](/images/old_forum/08lwy88.jpg)
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 00:58 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Podkład
Na zakończenie tematu, dla kolegów którzy będą korzystać z którejś z wymienionych metod małe uzupełnienie dotyczące koloru podkładu. Przy opisie metody na poler (na pulment)
pisałem:
Wyjaśniam o co chodzi z tymi kolorami. Pod złoto używa się ciepłych kolorów: czerwony – cynobrowy, żółty – ochrowy, brązowo czerwony – siena palona, (kolor podkładu ma wpływ na odcień złota, ponadto przy przecierkach ma to szlachetniejszy wygląd),
a kolory zimne np. czarny, niebieski stosuje się pod srebro.
I ta zasada dotyczy również podkładów pod szlagmetal
pisałem:
Nie sprecyzowałem o jaki kolor chodzi. A właśnie można pomalować podkładem o ciepłym kolorze np. cynober, czerwień, siena lub ochra.
Na fotce detale pomalowane cynobrem.
![Obrazek](/images/old_forum/01podkl.jpg)
Po pozłoceniu.
![Obrazek](/images/old_forum/02pawe01.jpg)
I po spatynowaniu.
![Obrazek](/images/old_forum/02pawe02.jpg)
Więcej zdjęć w relacji.
Ps
Jeszcze wzmianka o srebrze, oczywiście można również łączyć ze złoceniami. Srebro na poler lub mat, albo imitacja (folia aluminiowa) nadaje się idealnie do imitowania kamieni szlachetnych. Posrebrzone detale malujemy farbą laserunkową - karmin lub zieleń szmaragdowa i mamy rubiny, szmaragdy.
pisałem:
...
pulment może być w różnych kolorach np. czerwony, żółty, brązowo czerwony, niebieski, zielony i inne
...
Wyjaśniam o co chodzi z tymi kolorami. Pod złoto używa się ciepłych kolorów: czerwony – cynobrowy, żółty – ochrowy, brązowo czerwony – siena palona, (kolor podkładu ma wpływ na odcień złota, ponadto przy przecierkach ma to szlachetniejszy wygląd),
a kolory zimne np. czarny, niebieski stosuje się pod srebro.
I ta zasada dotyczy również podkładów pod szlagmetal
pisałem:
...
można ewentualnie pomalować jakąś farbą podkładową, na nią mikstion [cienko i równomiernie] i złocić)... ... Odlewów nie trzeba impregnować (ale jak ktoś chce można nałożyć szelak, Capon, jakiś inny lakier lub dać kolorowy podkład)
...
Nie sprecyzowałem o jaki kolor chodzi. A właśnie można pomalować podkładem o ciepłym kolorze np. cynober, czerwień, siena lub ochra.
Na fotce detale pomalowane cynobrem.
![Obrazek](/images/old_forum/01podkl.jpg)
Po pozłoceniu.
![Obrazek](/images/old_forum/02pawe01.jpg)
I po spatynowaniu.
![Obrazek](/images/old_forum/02pawe02.jpg)
Więcej zdjęć w relacji.
Ps
Jeszcze wzmianka o srebrze, oczywiście można również łączyć ze złoceniami. Srebro na poler lub mat, albo imitacja (folia aluminiowa) nadaje się idealnie do imitowania kamieni szlachetnych. Posrebrzone detale malujemy farbą laserunkową - karmin lub zieleń szmaragdowa i mamy rubiny, szmaragdy.
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 01:01 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
O:Pozłotnictwo/Podkład
Karol,
a czy mógłbyś wypisać jakie jest minimum akcesoriów i materiałów
aby móc zacząć się bawić w pozłacanie np. szlagmetalem.
I może jakie są orientacyjne ceny takiego minimalnego zestawu.
Tak "pi razy oko"
Czy "mikstury" mają jakieś ograniczenia czasowe etc.
a czy mógłbyś wypisać jakie jest minimum akcesoriów i materiałów
aby móc zacząć się bawić w pozłacanie np. szlagmetalem.
I może jakie są orientacyjne ceny takiego minimalnego zestawu.
Tak "pi razy oko"
Czy "mikstury" mają jakieś ograniczenia czasowe etc.
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Pozłotnictwo/Materiały i narzędzia
Do wykonania pozłoty szlagmetalem (w wersji minimalistycznej) potrzebne są:
- Szlagmetal
- Mikstion
- Pędzelek do mikstionu o szorstkim, krótkim włosiu
- Nożyczki do cięcia szlagmetalu
- Lakier do podkładu i zabezpieczenia pozłoty (szelak, Capon lub inny [V33 też pewnie dobry])
- Pędzelek do lakieru
- Tampon waty
- Pędzelek do oprószania
- Rozpuszczalnik do mycia pędzli
- Denaturat do odtłuszczania nożyczek (mycia pędzli po szelaku)
Jeżeli nie pocą się dłonie to już wszystko, ale jak się pocą to jeszcze
- Pędzelek pozłotniczy
W wersji rozszerzonej dochodzi jeszcze
- Brąz w proszku (do oprószania).
Koszt szlagmetalu i mikstionu to ok. 40 zł w sklepie (w necie można znaleźć niższe ceny), no bo jakieś pędzelki, lakier czy nożyczki to w domostwach modelarskich raczej są.
Pędzle pozłotnicze – wachlarzowate od 6,80 do 13,61 zł ; płaskie od 15,40 do 36,30 zł (ceny z neta).
Szelak od 5,10 do 38,60 zł (ceny z neta).
Zamieszczam ceny ze sklepów zaopatrzenia plastyków w Gdyni i Gdańsku na dzień dzisiejszy:
![Obrazek](/images/old_forum/cennik.jpg)
Ceny materiałów na aukcjach internetowych.
RomekS napisał:
Tego nie wiem (pewnie tak), ale mój mikstion ma blisko 20 lat i jeszcze działa
szelak też coś koło tego. Mam też szlagmetal z tamtego okresu (ale ze szlagmetalem to już nie jest taka prosta sprawa bo się utlenia i potrafi się odbarwić, dlatego zapasów nie polecam robić
)
EDIT:
Podejrzewam, że można przedłużyć żywotność szlagmetalu, przechowując go w pojemniku próżniowym
, jednak lepiej jest kupić tyle materiału ile zużyjemy.
- Szlagmetal
- Mikstion
- Pędzelek do mikstionu o szorstkim, krótkim włosiu
- Nożyczki do cięcia szlagmetalu
- Lakier do podkładu i zabezpieczenia pozłoty (szelak, Capon lub inny [V33 też pewnie dobry])
- Pędzelek do lakieru
- Tampon waty
- Pędzelek do oprószania
- Rozpuszczalnik do mycia pędzli
- Denaturat do odtłuszczania nożyczek (mycia pędzli po szelaku)
Jeżeli nie pocą się dłonie to już wszystko, ale jak się pocą to jeszcze
- Pędzelek pozłotniczy
W wersji rozszerzonej dochodzi jeszcze
- Brąz w proszku (do oprószania).
Koszt szlagmetalu i mikstionu to ok. 40 zł w sklepie (w necie można znaleźć niższe ceny), no bo jakieś pędzelki, lakier czy nożyczki to w domostwach modelarskich raczej są.
Pędzle pozłotnicze – wachlarzowate od 6,80 do 13,61 zł ; płaskie od 15,40 do 36,30 zł (ceny z neta).
Szelak od 5,10 do 38,60 zł (ceny z neta).
Zamieszczam ceny ze sklepów zaopatrzenia plastyków w Gdyni i Gdańsku na dzień dzisiejszy:
![Obrazek](/images/old_forum/cennik.jpg)
Ceny materiałów na aukcjach internetowych.
RomekS napisał:
...
Czy "mikstury" mają jakieś ograniczenia czasowe etc
...
Tego nie wiem (pewnie tak), ale mój mikstion ma blisko 20 lat i jeszcze działa
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
EDIT:
Podejrzewam, że można przedłużyć żywotność szlagmetalu, przechowując go w pojemniku próżniowym
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 01:04 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
O:Pozłotnictwo/Materiały i narzędzia
Śliczne dzięki za konkretną odpowiedź.
Tak szczerze mówiąc myślałem, że jest to bardziej skomplikowane.
Ale "diabeł pewnie tkwi w szczegółach".
Karol , kontynuuj.
Myślę, że wielu Kolegów to ciekawi.
Człowiek całe życie się uczy.
Tak szczerze mówiąc myślałem, że jest to bardziej skomplikowane.
Ale "diabeł pewnie tkwi w szczegółach".
Karol , kontynuuj.
Myślę, że wielu Kolegów to ciekawi.
Człowiek całe życie się uczy.
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Pozłotnictwo/Materiały i narzędzia
RomekS napisał:
Romku przecież pisałem, że z pozłacaniem na mikstion to sprawa jest prosta. Bardziej skomplikowane jest pozłacanie na poler, operujesz jednocześnie pięcioma narzędziami (tzn. operujesz jednym, ale w drugiej ręce trzymasz cztery pozostałe) i wszystko na bezdechu
:laugh:
Jeżeli będą jakieś niejasności to służę pomocą.
Dodam jeszcze, że najlepsze mikstiony produkuje firma LeFranc. W ofercie mają nawet 30 minutowe mikstiony.
...
Tak szczerze mówiąc myślałem, że jest to bardziej skomplikowane.
Ale "diabeł pewnie tkwi w szczegółach".
Karol , kontynuuj.
Myślę, że wielu Kolegów to ciekawi.
Człowiek całe życie się uczy.
...
Romku przecież pisałem, że z pozłacaniem na mikstion to sprawa jest prosta. Bardziej skomplikowane jest pozłacanie na poler, operujesz jednocześnie pięcioma narzędziami (tzn. operujesz jednym, ale w drugiej ręce trzymasz cztery pozostałe) i wszystko na bezdechu
![Wink ;)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Smile :)](/phpbb3/images/smilies/icon_e_smile.gif)
Jeżeli będą jakieś niejasności to służę pomocą.
Dodam jeszcze, że najlepsze mikstiony produkuje firma LeFranc. W ofercie mają nawet 30 minutowe mikstiony.
Ostatnio zmieniony 31 gru 2020, 01:07 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
![Obrazek](http://i.imgur.com/BaRKd.png)