Chyba nie ma sensu żebym kopiował tu cały temat z budową Santa Marii
tym bardziej że budowa jest już mocno zaawansowana ,
(o wszystkim można przeczytać tu : http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?t=4263 )
ale chociaż pokaże Wam najświeższą fotkę :
a tu większa wersja :
http://img361.imageshack.us/img361/7811/img31398mr.jpg
2048x1536 pix, 470 KB
Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Zbyszek
- Posty: 968
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
No i od tego momentu będziemy obserwować relację z dalszych prac. :laugh:
Oglądałem wcześniejsze zdjęcia na twojej stronie , teraz nie będę musiał latać po stronach.
Oglądałem wcześniejsze zdjęcia na twojej stronie , teraz nie będę musiał latać po stronach.
Pozdrawiam!!!
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
No, :rolleyes:
tez podgladam, .:)
Czy kadlub po pokryciu byl juz czyms impregnowany a jezeli tak to czym ? :unsure:
i drugie pytanie o klej (kleje) jakich uzywales.
Szlifowales kawalkiem szkielka czy papierkiem.
tez podgladam, .:)
Czy kadlub po pokryciu byl juz czyms impregnowany a jezeli tak to czym ? :unsure:
i drugie pytanie o klej (kleje) jakich uzywales.
Szlifowales kawalkiem szkielka czy papierkiem.
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Cały model kleje przy pomocy Pattex Panel wodoodporny (patrz zdjęcie poniżej)
Czas schnięcia około 20 min.
Moim zdaniem z tych na zdjęciu godne uwagi są :
(od prawej)
Pattex Panel (wodoodporny) - czas schnięcia 20 min
Pattex Ekspress - czas schnięcia 10 min
Ponal Super 3 (wodoodporny) - czas schnięcia 15-40 min
Rakoll GXL-3 (wodoodporny) - czas schnięcia 30-40 min
Wikol i Klej Uniwersalny to zmarnowane pieniądze (długo schną , słabo trzymają ,
a kilkunasto-mililitrowe opakowania są nieporównywalnie droższe od Pattexu czy Ponala )
Pozostałe dwa to CA o różnej gęstości i ostatni to klej do plastiku (czasem się przydaje)
----------
Cały kadłub jest malowany lakierem Humbrol 135 półmatowy .
Lakier wydobył z drewna ładny soczysty kolor, a przy tym nie świeci się !
Nałożyłem dwie warstwy .
Pierwsza warstwa lakieru (grubsza) całkowicie wsiąka w drewno ,
druga warstwa nadaje ładny kolorek .
Stosuje zasadę że lakierem maluje dopiero jak przykleję wszystkie elementy
w danej części modelu - klej do drewna nie trzyma lakierowanych powierzchni .
W jednym miejscu (kołowrót) robiłem poprawkę i musiałem zastosować CA
----------
Całość (pierwsze i drugie poszycie) była szlifowana papierem ściernym .
Uważam że szkło nadaje się tylko do poszycia jednowarstwowego .
Dlaczego ?
Ano dlatego że zadaniem szkła jest uzyskanie gładkiej (ostrej) powierzchni .
Poszycie po skrobaniu szkłem jest takie jakby gładsze - ciężko to opisać :)
Przy poszyciu dwuwarstwowym bez sensu jest dopieszczanie pierwszego poszycia szkłem
bo i tak zostanie przykryte drugą warstwą .
Przy drugiej warstwie (przeważnie cienkiej z forniru) istnieje niebezpieczeństwo jej uszkodzenia .
Wystarczy odrobinkę za mocno zajechać (zadzior, nierówność) szkiełkiem
i może się okazać że przebijemy się do pierwszej warstwy poszycia , a to oznacza tragedię .
Osobiście jeżeli zdecydowałbym się na skrobanie szkłem to tylko
w przypadku poszycia jednowarstwowego gdzie listewki są grube
i gdzie efekt tego zabiegu będzie widoczny .
Jeszcze słówko o szlifowaniu - przestrzegam przed używaniem szlifierek elektrycznych
zwłaszcza w końcowej fazie dopieszczania poszycia !
Łatwo wtedy o zbyt mocne zajechanie w jednym miejscu i powstanie nierówność niemożliwa do usunięcia .
Sam popełniłem taki błąd w innym modelu .
Ręczne szlifowanie jest oczywiście bardziej pracochłonne , ale też bardziej precyzyjne !
Czas schnięcia około 20 min.
Moim zdaniem z tych na zdjęciu godne uwagi są :
(od prawej)
Pattex Panel (wodoodporny) - czas schnięcia 20 min
Pattex Ekspress - czas schnięcia 10 min
Ponal Super 3 (wodoodporny) - czas schnięcia 15-40 min
Rakoll GXL-3 (wodoodporny) - czas schnięcia 30-40 min
Wikol i Klej Uniwersalny to zmarnowane pieniądze (długo schną , słabo trzymają ,
a kilkunasto-mililitrowe opakowania są nieporównywalnie droższe od Pattexu czy Ponala )
Pozostałe dwa to CA o różnej gęstości i ostatni to klej do plastiku (czasem się przydaje)
----------
Cały kadłub jest malowany lakierem Humbrol 135 półmatowy .
Lakier wydobył z drewna ładny soczysty kolor, a przy tym nie świeci się !
Nałożyłem dwie warstwy .
Pierwsza warstwa lakieru (grubsza) całkowicie wsiąka w drewno ,
druga warstwa nadaje ładny kolorek .
Stosuje zasadę że lakierem maluje dopiero jak przykleję wszystkie elementy
w danej części modelu - klej do drewna nie trzyma lakierowanych powierzchni .
W jednym miejscu (kołowrót) robiłem poprawkę i musiałem zastosować CA
----------
Całość (pierwsze i drugie poszycie) była szlifowana papierem ściernym .
Uważam że szkło nadaje się tylko do poszycia jednowarstwowego .
Dlaczego ?
Ano dlatego że zadaniem szkła jest uzyskanie gładkiej (ostrej) powierzchni .
Poszycie po skrobaniu szkłem jest takie jakby gładsze - ciężko to opisać :)
Przy poszyciu dwuwarstwowym bez sensu jest dopieszczanie pierwszego poszycia szkłem
bo i tak zostanie przykryte drugą warstwą .
Przy drugiej warstwie (przeważnie cienkiej z forniru) istnieje niebezpieczeństwo jej uszkodzenia .
Wystarczy odrobinkę za mocno zajechać (zadzior, nierówność) szkiełkiem
i może się okazać że przebijemy się do pierwszej warstwy poszycia , a to oznacza tragedię .
Osobiście jeżeli zdecydowałbym się na skrobanie szkłem to tylko
w przypadku poszycia jednowarstwowego gdzie listewki są grube
i gdzie efekt tego zabiegu będzie widoczny .
Jeszcze słówko o szlifowaniu - przestrzegam przed używaniem szlifierek elektrycznych
zwłaszcza w końcowej fazie dopieszczania poszycia !
Łatwo wtedy o zbyt mocne zajechanie w jednym miejscu i powstanie nierówność niemożliwa do usunięcia .
Sam popełniłem taki błąd w innym modelu .
Ręczne szlifowanie jest oczywiście bardziej pracochłonne , ale też bardziej precyzyjne !
- RomekS
- Posty: 3205
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Sliczne dzieki za bardzo wyczerpujaca odpowiedz.
A co do kleju Pattex Ekspress to udalo mi sie go nie bez trudu znalezc.
Wlasnie kleje poszycie. Ten klej to rewelacja.
A ja sie tak meczylem z wikolem...... :mad: :mad: :mad:
W klejach jest ogromny postep technologiczny i trudno tu nawet porownac "superwlasciwosci Pattexu" z klejem Wikol ktory znam od dziecinstwa.
Wlasciwie to nawet nie ma co porownywac.
Dla kolegow rozpoczynajacych poszycie K&M polecam ten klej bez zadnych zastrzezen.
Super , super :blink: :blink: :blink:
Dzieki Marku za taka wyczerpujaca odpowiedz. (oklaski)
A co do kleju Pattex Ekspress to udalo mi sie go nie bez trudu znalezc.
Wlasnie kleje poszycie. Ten klej to rewelacja.
A ja sie tak meczylem z wikolem...... :mad: :mad: :mad:
W klejach jest ogromny postep technologiczny i trudno tu nawet porownac "superwlasciwosci Pattexu" z klejem Wikol ktory znam od dziecinstwa.
Wlasciwie to nawet nie ma co porownywac.
Dla kolegow rozpoczynajacych poszycie K&M polecam ten klej bez zadnych zastrzezen.
Super , super :blink: :blink: :blink:
Dzieki Marku za taka wyczerpujaca odpowiedz. (oklaski)
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Grotmaszt od dawna jest gotowy ,
ale przyszedł czas na zrobienie fokmasztu, bezanmasztu, bukszprytu i reji .
Nawiercanie otworu w masztach - będą jeszcze przedłużane :
Toczenie dłutkiem do drewna (nie ma na zdjęciu) plus wygładzanie papierkiem ściernym .
ale przyszedł czas na zrobienie fokmasztu, bezanmasztu, bukszprytu i reji .
Nawiercanie otworu w masztach - będą jeszcze przedłużane :
Toczenie dłutkiem do drewna (nie ma na zdjęciu) plus wygładzanie papierkiem ściernym .
-
- Posty: 476
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Walnij fotke tokarki :)
Pochwal się
Pochwal się
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Nie ma się czym chwalić !
Kupiłem najtańszą jaka była , a wygląda tak :
http://www.kinzo.com/catalogue?product=8E373
Kupiłem najtańszą jaka była , a wygląda tak :
http://www.kinzo.com/catalogue?product=8E373
-
- Posty: 476
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
No jezeli kupiles nowa to jest czym sie chwalic:) a jak uzywana to tez zwlaszcza ze wiesz, ze ja tez chce sobie kupic :mad:
Prosze zalozyc nowy WONtek i ladnie opisac co i jak.
A jak nie to sie wybioore do tego Poznania;)
Prosze zalozyc nowy WONtek i ladnie opisac co i jak.
A jak nie to sie wybioore do tego Poznania;)
- Marecki
- Posty: 377
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re:Santa Maria - model z zestawu Artesania Latina
Co konkretnie chciałbyś wiedzieć ?
Wszystkie podstawowe dane są na stronie powyżej
a tu polska wersja , ale opis trochę się krzaczy :
http://www.kinzo.com/catalogue_pl?grp=1522&product=8E373
Ta tokarka jest identyczna jak Proma SM300E
poza tym że jest od niej prawie 2x tańsza
http://www.artom.com.pl/Profer/067.htm
http://imak.pl/sklep/index.php?s=karta&id=19
http://www.promapl.pl/katalog/obrabeci/soustruhy/sm300e.htm
http://www.promapl.pl/katalog/obrabeci/soustruhy/presnosti.htm?Submit2222=Tolerancja+wykonania
a tu bardzo podobna (sporo szczegółowych zdjęć) :
http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Features/features.htm
Wszystkie podstawowe dane są na stronie powyżej
a tu polska wersja , ale opis trochę się krzaczy :
http://www.kinzo.com/catalogue_pl?grp=1522&product=8E373
Ta tokarka jest identyczna jak Proma SM300E
poza tym że jest od niej prawie 2x tańsza
http://www.artom.com.pl/Profer/067.htm
http://imak.pl/sklep/index.php?s=karta&id=19
http://www.promapl.pl/katalog/obrabeci/soustruhy/sm300e.htm
http://www.promapl.pl/katalog/obrabeci/soustruhy/presnosti.htm?Submit2222=Tolerancja+wykonania
a tu bardzo podobna (sporo szczegółowych zdjęć) :
http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Features/features.htm