LAWETA / ŁOŻE

Jak wyglądały typowe lawety w XVII wieku, znajdziemy w wątku
» Lawety
http://www.hmsvictory.com.pl/forum/viewtopic.php?p=911#p911


Kto zechce je waloryzować może oprzeć się na schemacie p. Krzysztofa Gerlacha (zalecam szukanie jeszcze innych wzorów) lub pozostawić jak w kolekcji.

Obrazek

Gdy przystąpimy do składania dział, to już na tym etapie musimy zdecydować czy pozastawiamy lawety w drewnie (ew. bejcowanie) czy będziemy malować (jak w kolekcji).

Obrazek

W XVII w. do malowania używano czerwonej ochry (również we francuskiej, hiszpańskiej czy holenderskiej flocie). Malowano nią nie tylko lawety, ale również kabestany (wcześniej kołowroty kotwiczne), burty po wewnętrznej stronie (na modelach widać też gretingi, dzwonnice) również całe pokłady (pokład rufówki na Batawi).
Co będzie wg instrukcji malowane na czerwono, jeszcze nie wiadomo. Spróbuję jedynie usystematyzować informacje na temat farb do pomalowania lawet (zebrane z internetu) w jednym miejscu.

Obrazek

Z farb modelarskich czerwoną ochrę spotkałem tylko w ofercie Caldrcraft - Red Ochre AP9116W /18ml/

Obrazek

Farby modelarskie HUMBROL /akryl/
Humbrol 60 SCARLET /12ml/ MATT Acrylic
HUMBROL /emalia/
Humbrol 60 SCARLET MATT
Obrazek

Farby REVELL /akryl/
Fiery Red Satin - 36330
Obrazek
Carmine Red Matt - 36136 - karmin matowy
Obrazek
Farby REVELL /emalia/
Fiery Red Satin - 32330
Obrazek
Carmine Red Matt - 32136 - karmin matowy
Obrazek

Farby TAMIYA
Flat Red 81307, XF7
Obrazek

W farbach artystycznych czerwona ochra jest w ofercie Sennelier Etude - 259-Red ochre /200ml/

jest to farba olejna:
Obrazek

W farbach Talensa (olejnych i akrylowych) podobny kolor będzie pod inną nazwą.
róż angielski
Obrazek

Rouge anglais 339
Obrazek

Farby akrylowe Daler Rowney
próbnik pod linkiem
http://www.szal-art.pl/farby-akrylowe-d ... _680_2063/

Farby RENESANS matowe
próbniki
http://www.szal-art.pl/farby-akrylowe-r ... -ml_66_60/
http://www.sklepplastyczny.pl/akryl-ren ... rs-338_62/


Na stronie harbour-hobby.com jest podany numer
08 Cynober

Obrazek

Mam tę farbę i powiem szczerze jakiś nietypowy to cynober tzn. wg mnie jak na cynober to jest zbyt ciemna. Będę musiał zobaczyć nr 09 Czerwień Kadmowa.

Obrazek
___________________________
Info z Shipmana.

Zdjęcia lawet z holenderskiej repliki Amsterdam. Lawety kontynentalne mają otwór w burtach na linę oporową. Angielskie nie mają tego otworu, lina hamująca przechodziła przez grono (oczko nad gronem).
Proponuję przejrzeć zasoby NMM w Greenwich w Londynie.

Jeszcze uwaga techniczna.

    Po malowaniu mogą podnieść się "tzw. włosy" i powierzchnia będzie nierówna, chropowata, dlatego przed malowaniem zalecam lekko nawodnić powierzchnie i przeszlifować (również te po cięciu laserem). Można również "zaimpregnować" rozrzedzonym Caponem lub lakierem i po wyschnięciu lekko przeszlifować wyrównując powierzchnie. Impregnacji nie stosować jeżeli decydujemy się na bejce, lakierobejce - "zaimpregnowanego" drewna (również zabrudzonego klejem) bejce wodne nie zabarwią. Bejce nitro, benzynowe (lakierobejce) też dadzą inny niepożądany efekt.
Polecam temat:
» Przygotowanie podłoża pod bejcowanie, malowanie
http://santisimatrinidad.jun.pl/viewtop ... =3174#3174




TALIE

Jak już jesteśmy przy temacie lawet to w instrukcji 4 zeszytu wydawca przedstawia wykonanie stropów bloczków z drutu - uproszczenie dla początkujących modelarzy (podobnie było w kolekcji HMS Victory). Na żaglowcach wszelkie stropy bloczków były wykonane z lin.



Wykonanie stropów z nici jest też wykonalne, nawet dla niedoświadczonych modelarzy. Dla tych, którzy zechcą się "trochę pobawić" polecam zobaczyć jak poradził sobie nasz kolega Przemek (PDyner - przy okazji pozdrawiam Przemka):
http://santisimatrinidad....php?p=1871#1871

Następnym etapem będzie robienie talii



Żeby mieć ogólne pojęcie o zagadnieniu, polecam temat Talie
http://santisimatrinidad....php?p=1574#1574

mimo, że to nie ta epoka i są niewielkie różnice w konstrukcji łoża, stropy i talie też różnią się nieznacznie. Nie pamiętam kiedy w Royal Navy wprowadzono haki do talii, ale w wieku XVII na pewno były - można też uprościć i zrobić talie bez haków - wiązane do oczek.




Wiązanie liny hamującej



lina hamująca wokół grona, łączona oplotem pod (rys. z instrukcji MANTUA - błędna instrukcja lawety)

Można również uprościć robiąc pół węzła



lub podwójny oplot


http://www.arbeitskreis-h...ell/2003/g1.htm

Zobaczymy co zaproponuje instrukcja. Może w ogóle nie dadzą liny hamującej.






Na czeskim portalu m.in. jest wykaz błędów w instrukcji Sergal Mantua niezgodnych z epoką czy ze sztuką szkutniczą
http://www.modelforum.cz/...86f5c4d#p892699