Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
Witek...
Posty: 92
Rejestracja: 16 gru 2016, 15:07
Lokalizacja: {"name":"Polska Zb\u0105szy\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Witek... »

Bardzo ładne armatki. Na górne pokłady pewnie wypasiesz w dodatkowe okucia, osie kół to dopiero będzie co podziwiać. A patent z prowadnicami świetny.
Pozdrawiam Witek
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Witam. To już trzeci rok z rzędu 30 grudnia składam meldunek z postępów w budowie modelu. Aby przystąpić do poszywania musiałem wykonać małe pokładziki na dziobie i rufie oraz brzuchatą ściankę przedniego kasztelu. Samo poszywanie okazało się dość trudne, nie dość że wypukłości są na dziobie i rufie to jeszcze są wklęsłości z zasadzką w którą wpadłem. Polega ona, ta zasadzka, na tym że normalnie przeszlifowanie planek robię tak że wewnętrzna szerokość planki jest zawsze ciut mniejsza od szerokości zewnętrznej a w przypadku wklęsłości po przeszlifowaniu szparka między plankami zaczyna się powiększać. Wniosek nie: nie zwężać planek po punkcie przegięcia. Ale to już musztarda po obiedzie. Same odbojnice z listewki 3x5 stawiały znaczny opór i gdyby nie patent Witka byłoby cieniutko mimo stosowania i wody i temperatury. Jeszcze do Witka armat na pokładzie nie będzie a będą jedynie dwie szrotownice a tak jak pisze Mateusz nasze żaglowce były niedozbrojone.
Na zbliżający się nowy rok życzę Wszystkim dużo zdrowia i wszystkiego najlepszego w tym udanych realizacji modelarskich.
Pozdrawiam. Janek
Załączniki
podfrezowane stewy
podfrezowane stewy
imitacje czopów z kolców głogownika
imitacje czopów z kolców głogownika
pierwszy pokładzik na rufę u góry wg Shipyardu a na dole mój z drewna
pierwszy pokładzik na rufę u góry wg Shipyardu a na dole mój z drewna
para o których mowa była w poprzedniej relacjipety w lukach armatnich stanowią również mocowanie prowadnic
para o których mowa była w poprzedniej relacjipety w lukach armatnich stanowią również mocowanie prowadnic
brzuchata ścianka kasztelu
brzuchata ścianka kasztelu
początek poszywania
początek poszywania
j.w
j.w
ostatnia odbojnica -uff
ostatnia odbojnica -uff
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Cześć. Kolejny etap - poszycie- niemal zakończony. Wstępny szlif wykonany ale pozostało jeszcze dopieszczenie drobnym papierem ściernym. Poszywałem listewkami gruszy 1,6 x 4,2 mm ale dziś mogę powiedzieć że wystarczyłaby grubość 1,2 mm a byłoby łatwiej. Można podziwiać Holendrów i wydawnictwo Shipyard bo listewki układały się płynnie i ładnie przylegały do kopyta. Świadczy o tym fakt że konieczne było założenie tylko jednego stealersa na rufie nieco poniżej linii wodnej i trzech już na płetwie tuż nad stępką. Myślami jestem już trochę dalej i zastanawiam się jaki był przebieg liny kotwicznej od kluzy do kołowrotu. W planach nie ma żadnego otworu by lina wyszła na pokład. Skłonny już jestem przypuszczać że był jeszcze drugi kołowrót na dolnym pokładzie a może brakuje mi wyobraźni i chłopaki rwali kotwicę w inny prosty sposób. Do następnego spotkania. Janek
Załączniki
po wklejeniu stew wbiłem trzy bolce dodatkowo mocujące
po wklejeniu stew wbiłem trzy bolce dodatkowo mocujące
stealers na pręgowatej gruszy
stealers na pręgowatej gruszy
20220116_135707.jpg
20220116_140034.jpg
20220116_140135.jpg
20220116_140656.jpg
20220116_140557.jpg
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Przyszła kolej na pokład główny ale żeby prawidłowo wytrasować wszystkie otwory muszę wykonać gretingi, pokrywy luków i gniazda masztów. Gretingi zrobiłem klasyczną metodą z grzebieni wyciętych na pile tarczowej o grubości 1,6 mm. Pierwsze podejście było nieudane bo wcięcia były za płytkie. Za drugim razem uzyskałem już przyzwoity efekt. Gretingi oprawiłem w ramki by wystawały jedynie 2,5 mm nad poziom pokładu. Z pokrywami luków mam mały dylemat. Generalnie na jednostkach tej wielkości i mniejszych wszystkie otwory w pokładzie były zabezpieczone kołnierzem zabezpieczającym by woda nie wlewała się do wnętrza i dopiero na ten kołnierz nakładana jest pokrywa. Według Shipyardu tak nie jest ale ich pokrywy są bardziej efektowne. A może zrobię w dwu wersjach i będzie można zmienić po przymiarce na odeskowanym pokładzie. Niczym proboszcz Kozioł z Wilkowyj (ten z Rancza) przy pomocy pędzelka i sprężonego powietrza z jamy ustnej oczyściłem z kurzu pierwsze dwie armaty i zabezpieczyłem taśmą malarską. Teraz mogłem przykryć pokład sklejką 0,5 mm. Jak to jest pokazują zdjęcia. Janek
Załączniki
nacinanie z listewką
nacinanie z listewką
20220119_121456.jpg
20220128_114143.jpg
ramki gretingu
ramki gretingu
pokrywy w mojej wersji
pokrywy w mojej wersji
przymiarka
przymiarka
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

W stoczni zaczęły się roboty pokładowe. Na deskowanie miałem deseczki do wyboru z brzozy, z derenia i z ostrokrzewu tu bardziej znanego jako holly. Wybrałem ten ostatni bo ma odcień szarości bardziej przypominający osmagany słońcem i słoną wodą prawdziwy drewniany pokład. Uszczelnienia między deskami są z czarnego papieru naklejonego na deseczki które pokrywam jeszcze rzadkim kaponem by się nie rozwarstwiał i dopiero tnę na listewki. Na próbę wykonałem też jeden rząd kołkowania wykałaczkami brzozowymi z czego nie jestem specjalnie zadowolony bo wyszły zbyt wyraźnie na tle desek i sprawiają wrażenie "sztuki dla sztuki". Z uwagi na małą ilość holly jaką posiadałem brzegowe deski (waterway) zrobione są już z brzozy. Mimo że zrobiłem płaską ściankę z desek na zakładkę to nie opanowałem jeszcze techniki pocieniania listewki w górnej części na którą przyklejana jest następna deska. Próbowałem na pochylonej pile ale nie wychodzi to równo i w końcu jest to pocieniane ręcznie papierem ściernym. Otwory w pokładzie muszą pasować do "mebelków" i stąd przymiarki na sucho. Pozdrawiam. Janek.
Załączniki
od lewej brzoza, dereń i holly
od lewej brzoza, dereń i holly
różnica kolorów brzozy i holly
różnica kolorów brzozy i holly
kołki to wykałaczki brzozowe
kołki to wykałaczki brzozowe
efekt kołkowania
efekt kołkowania
pokład jeszcze nie zakonserwowany
pokład jeszcze nie zakonserwowany
pocieniane listewki ręcznie
pocieniane listewki ręcznie
ścianka niska na zakładkę
ścianka niska na zakładkę
20220209_124201.jpg
20220209_124540.jpg
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: TomekA »

Emerjan pisze: 09 lut 2022, 18:04 Mimo że zrobiłem płaską ściankę z desek na zakładkę to nie opanowałem jeszcze techniki pocieniania listewki w górnej części na którą przyklejana jest następna deska. Próbowałem na pochylonej pile ale nie wychodzi to równo...
Jezeli masz mala tarczowa pilke stolowa typu np. Proxxon, to uwaznie ponacinaj na kazdej listewce rowki - naciecia z jednej krawedzi kazdej z listewek tak, aby wygladaly one jak na zalaczonym zdjeciu. Ten zabek bedzie stanowil swego rodzaju polke - barierke na ktorej beda siedzialy i opieraly sie nastepne listewki. Zapewni Ci to symetryczne szerokosci wszystkich planek na burcie.
Druga krawedz listewek bedziesz mogl uzyc do zwezania kazdej z nich, proporcjonalnie do stopniowo zwezajacej sie burty, ku dziobowi i rufie.
Załączniki
20220207_110548 copy.jpg
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Dzięki Tomku za podpowiedź. Jutro będę próbował choć proste to nie będzie bo listewki mają jedynie 1 mm grubości ale sama pólka dobrze wróży. Myślę że na krótkich listewkach mam szanse powodzenia. Dzięki . Janek.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: TomekA »

Ja mam do tych celow superprecyzyjna pilke PREAC, ktora sprawdza sie idealnie.
Zakladam oczywiscie, ze budujesz swe poszycie w typie klinkierowym (planki na zakladke)a nie carvel - bok do boku na plasko...
Ustaw sobie plotek (ogranicznik) Twej pilki o ok. pol milimetra od tarczy pilki i unies tarcze na ok 1 mm do gory ponad stol.
Ustaw swoja listewke pionowo opierajac ja na tym ograniczniku i przesun wzdluz stolu, nacinajac listewke w ten rowek. (Uwazaj na palce!) :D
Otrzymasz taki zabek wzdluz jednej krawedzi listewki. Jak wspomnialem wyzej, druga krawedz bedzie sluzyla do stopniowego zwezania jej szerokosci tak aby ta listewka/planka potem ciasno lezala na burcie razem z pozostalymi.

Info jak zwezac poszczegolne listewki do poszycia - na planki, znajdziesz tu:
https://www.koga.net.pl/forum/523/47386 ... 525#p87525
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: Emerjan »

Od pół roku cieszę się proxxonem fet. Służy mi nie tylko do modelarstwa a ostatnio dla mojego pierworodnego ( lutowego zresztą) robię gitarę cigar box i proxxon poradził sobie z bukowym gryfem co pokazuję na zdjęciach. Jak wyszły listewki do poszycia na zakładkę według Tomka metody pokazuję na zdjęciach. Te są przy płotku odsuniętym od piły o 0,4 mm ale do się zrobić nawet 0,3 mm. Mnie się to podoba. Dziękuję Tomku.
Załączniki
20220210_130805.jpg
20220210_130916.jpg
20220210_143933.jpg
20220210_144052.jpg
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Czarny Kruk 1:48 wg Shipyard

Post autor: wurcelstock »

Piękne wiosło!
ODPOWIEDZ