Santa Maria
: 11 lis 2021, 18:45
Witam,
Ninę i Pintę przedstawiłem w przywitaniu. Teraz kolej na flagowy statek Kolumba - Santa Marię. Zestaw Amati otrzymałem od żony na okrągłe urodziny.
Kadłub zbudowany jest na typowym szkielecie grodziowym z podwójnym poszyciem: Pokład został pokryty klepkami oklejonymi czarnym papierem imitującym uszczelnienia: Przy okazji budowy kadłuba warto wspomnieć o technikach budowy kadłuba w stoczni średniowiecznej. Od czasów starożytnych aż do średniowiecza stosowano technikę polegającą na budowaniu najpierw skorupy, a następnie wzmacniano ją wręgami (ang. shell-first). Szkutnik nie dysponował żadnymi rysunkami ani wzornikami. Zaczynając od stępki dokładał identyczne deski poszycia po obu burtach, łącząc je z wcześniej ułożonymi przy użyciu gwoździ (poszycie zakładkowe) lub czopów (poszycie karawelowe). Wręgi, traktowane jako wzmocnienie, były dopasowywane do wewnętrznego kształtu kadłuba. Ten sposób budowy kadłuba jest stosowany do dziś w przypadku tradycyjnych łodzi rybackich na kaszubskim wybrzeżu (zdjęcie z struckboat.pl) Wadą takiego rozwiązania było stosunkowo słabe połączenie desek poszycia karawelowego przy użyciu czopów. Znacznie lepiej tę rolę spełniały wcześniej zamontowane wręgi (ang. frame-first). W technice wręgowej kadłub umownie dzielono na trzy części: środkową, dziobową i rufową. Kształt kadłuba definiowały trzy wręgi: najszersza i dwie kończące część środkową kadłuba. Mocowano na nich listwy kończące się na stewach (ang. ribbands). Do tych listew dopasowywano pozostałe wręgi, a następnie wykonywano poszycie. Technika ta została dosyć szczegółowo opisana w XVI wiecznych dokumentach, m.in. wymiary elementów konstrukcyjnych, rodzaj użytego drewna.
W stoczniach holenderskich stosowano przez pewien czas metodę pośrednią. Dolną część kadłuba budowano techniką shell-first, a górną frame-first.
Nie wiadomo w jakiej technice została wykonana XV wieczna "Santa Maria".
Ninę i Pintę przedstawiłem w przywitaniu. Teraz kolej na flagowy statek Kolumba - Santa Marię. Zestaw Amati otrzymałem od żony na okrągłe urodziny.
Kadłub zbudowany jest na typowym szkielecie grodziowym z podwójnym poszyciem: Pokład został pokryty klepkami oklejonymi czarnym papierem imitującym uszczelnienia: Przy okazji budowy kadłuba warto wspomnieć o technikach budowy kadłuba w stoczni średniowiecznej. Od czasów starożytnych aż do średniowiecza stosowano technikę polegającą na budowaniu najpierw skorupy, a następnie wzmacniano ją wręgami (ang. shell-first). Szkutnik nie dysponował żadnymi rysunkami ani wzornikami. Zaczynając od stępki dokładał identyczne deski poszycia po obu burtach, łącząc je z wcześniej ułożonymi przy użyciu gwoździ (poszycie zakładkowe) lub czopów (poszycie karawelowe). Wręgi, traktowane jako wzmocnienie, były dopasowywane do wewnętrznego kształtu kadłuba. Ten sposób budowy kadłuba jest stosowany do dziś w przypadku tradycyjnych łodzi rybackich na kaszubskim wybrzeżu (zdjęcie z struckboat.pl) Wadą takiego rozwiązania było stosunkowo słabe połączenie desek poszycia karawelowego przy użyciu czopów. Znacznie lepiej tę rolę spełniały wcześniej zamontowane wręgi (ang. frame-first). W technice wręgowej kadłub umownie dzielono na trzy części: środkową, dziobową i rufową. Kształt kadłuba definiowały trzy wręgi: najszersza i dwie kończące część środkową kadłuba. Mocowano na nich listwy kończące się na stewach (ang. ribbands). Do tych listew dopasowywano pozostałe wręgi, a następnie wykonywano poszycie. Technika ta została dosyć szczegółowo opisana w XVI wiecznych dokumentach, m.in. wymiary elementów konstrukcyjnych, rodzaj użytego drewna.
W stoczniach holenderskich stosowano przez pewien czas metodę pośrednią. Dolną część kadłuba budowano techniką shell-first, a górną frame-first.
Nie wiadomo w jakiej technice została wykonana XV wieczna "Santa Maria".