Witam wszystkich
Wojtek (Budrys) zadał mi ciekawe pytanie o regułę definiującą wielkość jufersów. Postaram sie krótko odpowiedzieć, w zakresie przydatnym dla modelarstwa.
Proporcje jufersów znalazłęm w dwóch opracowaniach.
Pierwsze to Boudriota, "The 74 Gun Ship" i monografia La Salamandere.
Przywołane jest tam tekst z manuskryptu niejakieg Geslain z 1730r
"Proporcje jufersów są zdefiniowane tak: Ich srednica ma być równa dwukrotności wielkości liny, z którą współpracuja. Grubość ma być równa połowie ich średnicy.
Załączam też zdjęcie z rysunku jufersa pochodzące z opracowania Boudriota. Mozna zauważyć, że otwory są przesuniete wzgledem osi jufersa w jedna stronę, tak że dwa leżą na średnicy. To jest odmienne od rysunków odnoszących sie do marynarki angielskiej. Nie czuję sie na tyle kompetentny aby to skomentować. Dla praktyki modelarskiej może to mieć znaczenie tylko dla największych jufersów. W małych kłopot, żeby w ogóle wywiercic trzy dziurki.
W książce "The Masting and Rigging of English Ships of War 1625-1860" J. Lees jest z kolei taki opis:
Grubość nieco większa niż połowa średnicy, która była jeden i pół raza wartości obwodu liny. Otwory po talrepy były uformowane w trójkąt, i odsuniete 1/4 srednicy jufersa.
Nie podaję innych szcegółów po dla praktyki modelarskiej sa raczej trudne do realizacji.
W niektórych monografiach ANCRE podają dokładne grubości lin i wymiary bloków olinowania więc sprawdziłem na przykładzie jakie są średnice jufersów względem obwodu lin. Dla monografii
Le Commerce de Marseille relacja wynosiła pomiedzy 1,48 do 1,76. Mozna powiedzieć, że w przybliżeniu zgodnie z formułą.
Pozdrawiam
Artur
