Re: Zemsta Królowej Anny (wersja filmowa)
: 21 kwie 2023, 09:02
W moich obawach chodziło dokładnie o miejsce w którym planki będą się stykały z kilem w części dziobowej. Boję się że ciężko mi będzie to dokładnie spasować i docisnąć do klejenia.
Dlatego jest sprawa wazna, by na styku stepki i kilu zrobic ten rowek - rabbet, takze i na dziobie i rufie, w ktory potem wcisniesz na klej najbardziej dolna planke (jej dolna krawedz) tak, by nie bylo tam zadnej szpary. Tak tez praktykowano przy budowie pelnowymiarowych jednostek. Przy rozwazaniu ksztaltu owego rowka, zauwazysz ze na jego przebiegu wzdluz kilu, nie bedzie on biegl jednakowo, bo kat pochylenia owej najnizszej planki (zwanej jako garboard strake) nie bedzie ten sam - chodzi tu o "pekatosc" kadluba. Czyli w srodokreciu planka ta bedzie najbardziej pochylona, ustawiona prawie poziomo i wraz ze zblizaniem sie do dziobu, a zwlaszcza ku rufie, bedzie ona stopniowo zblizac sie do pozycji pionowej. Stad ksztalt przebiegu tego rowka tez bedzie podobny tak, aby wcisnieta tam owa planka garboard dobrze i ciasno tam wchodzila. Przesledz to sobie na rysunkach tych detali na internecie, pod haslami rabbet in keel oraz garboard strake.
Jak wyznaczyc bieg owego rowka na stepce? Jesli luzno, na sucho, bez kleju wlozysz w stepke wszystkie grodzie, dolne ich krawedzie na stepce stworza punkty ktore polaczone razem z kolei stworza linie krzywa - nazwana jako bearding line. Wyrysuj ta linie po obu stronach stepki (obie strony powinny byc idealnie symetryczne). Nastepnie zrob nozykiem exacto (skalpelem) wciecie na przebiegu tej linii i dalej w odleglosci ok. polowy grubosci Twych planek, natnij pod katem druga linie wzdluz tej bearding line. Z drugiej strony odsunieta o ta sama odleglosc, natnij trzecia linie - tez pod katem tak aby razem te naciecia tworzyly rowek o dnie ze zboczami pod katem prostym. Trzeba stopniowo zmieniac kat nachylenia tego rowka, poglebiajac naciecia - z przyczyn wspomnianych wyzej.
Ty juz zrobiles szkielet swego kadluba, zmieniajac go z typowego szkieletu na swego rodzaju lity kadlub (przez wklejenie tych wyprofilowanych klockow miedzy grodziami), wiec teraz albo zaczniesz poszywac go, kladac planki od dolu ku gorze, tj. garboard strake od srodkowej linii w symetrii kadluba i idac do gory ku odbojnikom, z obu burt. Albo tez, po polozeniu obu planek garboards, naciac rowek w srodkowej osi kadluba na Twoj kil, wkleic go tam i dalej postepowac jak w przypadku standardowego poszywania kadluba. Wybor zalezy od Ciebie. Waznym jest jednak, by w obu przypadkach zachowac starannosc i dokladnosc, by obie burty byly idealnie symetryczne, bo od tego bedzie zalezec dalszy proces poszywania. Nie poszywac od razu cala jedna burte i przejsc do burty drugiej a raczej stopniowo klasc po jednej listewce z obu burt, by zapobiec wypaczeniu kadluba.
Przed zaczeciem poszywania, musisz tez sporzadzic sobie pare niezbednych prostych urzadzen - jig do wyznaczania linii wodnej i jig do szlifowania/heblowania krawedzi planek, po wyznaczeniu ich ksztaltu. No i trzeba tez sporzadzic sobie deske montazowa, wstawic tam kadlub i na tak zamocowanym kadlubie bedzies zaznaczal olowkiem odpowiednie punkty wziete z planow.
Te etapy sa b. wazne i nie oplaca sie je zignorowac, by dalej brnac na zywiol, bo to bez watpienia zaowocuje bledami i frustracja. Jak juz cos robic, to robic to prawidlowo i systematycznie, a sam proces poszywania da Ci sporo satysfakcji!
Na zalaczonych zdjeciach pokazalem przyklady, kiedy poszywalem swe modele 1- bez naciecia tego rowka (rabbet)- tu na przykladzie japonskiej brygantyny Osyoru Maru i mialem tam potem spore trudnosci z precyzyjnym wpasowaniem planek, szczegolnie na dziobie, oraz 2- model w/w okreciku Rattlesnake, gdzie zrobilem ow rowek, ktory potem ulatwil mi zamontowanie owej dolnej planki garboard, a wszystko dalej poszlo juz standardowo.
Jesli prawidlowo uksztaltujesz kazda z par (dla obu burt) planek i wygniesz je do ksztaltu kadluba, nie bedzie potem potrzeby na zadne sciski czy gwozdziki, ktore by docisnely planki do krawedzi grodzi. Ja uzylem zwyklych szpilek krawieckich, ktore delikatnie dobilem mloteczkiem do w/w krawedzi grodzi, ale nie wbijajac je przez planki (bo te potem zostawilyby tam dziury) a raczej tuz nizej planek, niejako docisnawszy je tam do reszty poszycia, az klej chwyci. To widac dokladnie na zdjeciu ukazujacym poszywanie w/w Rattlesnake'a.
Na koniec zalaczam krotki poradnik (w PDF) pokazujacy uproszczony nieco dla modelarstwa proces poszywania modeli.
https://modelshipworldforum.com/resourc ... inners.pdf
Jezeli cos jest niezrozumiale dla Ciebie, pytaj dalej.
TomekA
Dlatego jest sprawa wazna, by na styku stepki i kilu zrobic ten rowek - rabbet, takze i na dziobie i rufie, w ktory potem wcisniesz na klej najbardziej dolna planke (jej dolna krawedz) tak, by nie bylo tam zadnej szpary. Tak tez praktykowano przy budowie pelnowymiarowych jednostek. Przy rozwazaniu ksztaltu owego rowka, zauwazysz ze na jego przebiegu wzdluz kilu, nie bedzie on biegl jednakowo, bo kat pochylenia owej najnizszej planki (zwanej jako garboard strake) nie bedzie ten sam - chodzi tu o "pekatosc" kadluba. Czyli w srodokreciu planka ta bedzie najbardziej pochylona, ustawiona prawie poziomo i wraz ze zblizaniem sie do dziobu, a zwlaszcza ku rufie, bedzie ona stopniowo zblizac sie do pozycji pionowej. Stad ksztalt przebiegu tego rowka tez bedzie podobny tak, aby wcisnieta tam owa planka garboard dobrze i ciasno tam wchodzila. Przesledz to sobie na rysunkach tych detali na internecie, pod haslami rabbet in keel oraz garboard strake.
Jak wyznaczyc bieg owego rowka na stepce? Jesli luzno, na sucho, bez kleju wlozysz w stepke wszystkie grodzie, dolne ich krawedzie na stepce stworza punkty ktore polaczone razem z kolei stworza linie krzywa - nazwana jako bearding line. Wyrysuj ta linie po obu stronach stepki (obie strony powinny byc idealnie symetryczne). Nastepnie zrob nozykiem exacto (skalpelem) wciecie na przebiegu tej linii i dalej w odleglosci ok. polowy grubosci Twych planek, natnij pod katem druga linie wzdluz tej bearding line. Z drugiej strony odsunieta o ta sama odleglosc, natnij trzecia linie - tez pod katem tak aby razem te naciecia tworzyly rowek o dnie ze zboczami pod katem prostym. Trzeba stopniowo zmieniac kat nachylenia tego rowka, poglebiajac naciecia - z przyczyn wspomnianych wyzej.
Ty juz zrobiles szkielet swego kadluba, zmieniajac go z typowego szkieletu na swego rodzaju lity kadlub (przez wklejenie tych wyprofilowanych klockow miedzy grodziami), wiec teraz albo zaczniesz poszywac go, kladac planki od dolu ku gorze, tj. garboard strake od srodkowej linii w symetrii kadluba i idac do gory ku odbojnikom, z obu burt. Albo tez, po polozeniu obu planek garboards, naciac rowek w srodkowej osi kadluba na Twoj kil, wkleic go tam i dalej postepowac jak w przypadku standardowego poszywania kadluba. Wybor zalezy od Ciebie. Waznym jest jednak, by w obu przypadkach zachowac starannosc i dokladnosc, by obie burty byly idealnie symetryczne, bo od tego bedzie zalezec dalszy proces poszywania. Nie poszywac od razu cala jedna burte i przejsc do burty drugiej a raczej stopniowo klasc po jednej listewce z obu burt, by zapobiec wypaczeniu kadluba.
Przed zaczeciem poszywania, musisz tez sporzadzic sobie pare niezbednych prostych urzadzen - jig do wyznaczania linii wodnej i jig do szlifowania/heblowania krawedzi planek, po wyznaczeniu ich ksztaltu. No i trzeba tez sporzadzic sobie deske montazowa, wstawic tam kadlub i na tak zamocowanym kadlubie bedzies zaznaczal olowkiem odpowiednie punkty wziete z planow.
Te etapy sa b. wazne i nie oplaca sie je zignorowac, by dalej brnac na zywiol, bo to bez watpienia zaowocuje bledami i frustracja. Jak juz cos robic, to robic to prawidlowo i systematycznie, a sam proces poszywania da Ci sporo satysfakcji!
Na zalaczonych zdjeciach pokazalem przyklady, kiedy poszywalem swe modele 1- bez naciecia tego rowka (rabbet)- tu na przykladzie japonskiej brygantyny Osyoru Maru i mialem tam potem spore trudnosci z precyzyjnym wpasowaniem planek, szczegolnie na dziobie, oraz 2- model w/w okreciku Rattlesnake, gdzie zrobilem ow rowek, ktory potem ulatwil mi zamontowanie owej dolnej planki garboard, a wszystko dalej poszlo juz standardowo.
Jesli prawidlowo uksztaltujesz kazda z par (dla obu burt) planek i wygniesz je do ksztaltu kadluba, nie bedzie potem potrzeby na zadne sciski czy gwozdziki, ktore by docisnely planki do krawedzi grodzi. Ja uzylem zwyklych szpilek krawieckich, ktore delikatnie dobilem mloteczkiem do w/w krawedzi grodzi, ale nie wbijajac je przez planki (bo te potem zostawilyby tam dziury) a raczej tuz nizej planek, niejako docisnawszy je tam do reszty poszycia, az klej chwyci. To widac dokladnie na zdjeciu ukazujacym poszywanie w/w Rattlesnake'a.
Na koniec zalaczam krotki poradnik (w PDF) pokazujacy uproszczony nieco dla modelarstwa proces poszywania modeli.
https://modelshipworldforum.com/resourc ... inners.pdf
Jezeli cos jest niezrozumiale dla Ciebie, pytaj dalej.
TomekA