lkemot pisze:Co do lin do podnoszenia ciężarów (Burton pendant) to nie wiem czy je wykorzystam, gdyż nie widziałem żadnego zdjęcia w jaki sposób było realizowane podnoszenie ciężarów za pomocą tych lin - jak by ktoś miał jakieś zdjęcia lub rysunki to byłbym wdzięczny.
Zrobię na pewno windy na rejach (Tackle pendant) i będzie na windach podniesiona największa szalupa Wiktorka
Znalazlem chyba najlepsze wyjasnienie Twego pytania i rysunki w niezastapionej ksiazce E. W. Petrejusa pt. "Modeling the brig of War "Irene" ". Tutaj autor pokazuje zastosowanie tych tzw. Burton pendants i Burton tackles do stabilizacji bomow/wytykow od tzw. studding sails (zagli na wytykach - po polsku?) Zwroc uwage szczegolnie na ilustracje 547b i objasnienia dotyczace niej.
Te zagle uzywane byly raczej rzadko, do maksymalnego zwiekszenia szybkosci okretu, np. w pogoni za innym, czy probach ucieczki, gdy kazdy wezel w szybkosci okretu sie liczyl. Dlatego, to cale olinowanie sluzace nim, tez bylo zdejmowane gdy akurat nie uzywano w/w zagli, tylko pozostawiano owe pendants, dyndajace obok masztu, albo tez dolne ich konce przywiazywano do tego masztu.
Burton pendants (wisiory Burtona?) wraz z Burton tackles (talie Burtona?) byly tez uzywane jako swego rodzaju dzwigi do podnoszenia ciezkich obiektow, np. beczek z zaprowiantowaniem, woda, dzial, etc. w podobny sposob jak to wyjasnia p. Petrejus - patrz ilustracje.
Tu masz dalsze wyjasnienie Twego pytania:
https://modelshipworld.com/topic/11733- ... 63-cutter/