Milford Star wg Caldercraft
: 17 lis 2022, 14:44
Witam Kogowiczów,
w ciągu ostatniego roku zbudowałem z zestawu Caldercraft model bocznego trałowca do połowu ryb „Milford Star”. Kadłuby całej serii statków były zbudowane wg konstrukcji trawlera „The Star of Orkney” zbudowanego przez Halla Russella w stoczni w Aberdeen w 1936r. W latach 1941-43 zbudowano osiem takich jednostek na potrzeby działań wojennych.
Ich wyporność to 278 BRT
Wymiary: długość 41.2m / szerokość 7,75m / zanurzenie 4,2m
Po wojnie statki zostały wyprzedane i służyły jako kutry, statki ochrony i trawlery. „Milford Star” jest jedną z ostatnich adaptacji.
Dla chcących pogłębić wiedzę o tych statkach – link:
http://www.llangibby.eclipse.co.uk/milf ... r_m120.htm
Zdecydowałem się na zestaw ze względu na niemożność (przy moich zasobach warsztatowych) wykonania takich detali jak winda trałowa czy kotwiczna, a te stanowią istotne elementy zabudowy. Caldercraft daje odlewy cynowe dość siermiężnie wykonane. Detale wymagały sporo obróbki, a czasami poprawek kształtu. Szkice ilustrujące budowę wind są dość nieczytelne, co wymagało sporego „główkowania” jak to złożyć.
Napęd stanowi wypróbowany w poprzedniej budowie (Ulisses) silnik od fotela mercedesa. Ma on tę zaletę, że, wespół z przekładnią, dają odpowiednie obroty do napędu tej wielkości statków. Do otworu wyjściowego przekładni pasuje kwadratowy koniec kawałka linki od licznika (np motocykla) tworzącej giętki przegub spinający napęd z wałem śruby. Trzeba tylko zastosować odpowiednią śrubę (w zestawie była dwułopatowa nadająca się do napędu ślizgacza). Całość pracuje bardzo cicho. Zasilanie 12 V 3S. Używam tej samej baterii LiPo do wszystkich moich pływadeł.
Na YoyTube pływa tak:
Dla potrzeb budowy (nie była zbyt trudna, stąd brak relacji) przetłumaczyłem instrukcję budowy. Chętnie odstąpię ew. potrzebującym.
Pozdrawiam
Wojciech Łączyński
Poniżej kilka fotek
w ciągu ostatniego roku zbudowałem z zestawu Caldercraft model bocznego trałowca do połowu ryb „Milford Star”. Kadłuby całej serii statków były zbudowane wg konstrukcji trawlera „The Star of Orkney” zbudowanego przez Halla Russella w stoczni w Aberdeen w 1936r. W latach 1941-43 zbudowano osiem takich jednostek na potrzeby działań wojennych.
Ich wyporność to 278 BRT
Wymiary: długość 41.2m / szerokość 7,75m / zanurzenie 4,2m
Po wojnie statki zostały wyprzedane i służyły jako kutry, statki ochrony i trawlery. „Milford Star” jest jedną z ostatnich adaptacji.
Dla chcących pogłębić wiedzę o tych statkach – link:
http://www.llangibby.eclipse.co.uk/milf ... r_m120.htm
Zdecydowałem się na zestaw ze względu na niemożność (przy moich zasobach warsztatowych) wykonania takich detali jak winda trałowa czy kotwiczna, a te stanowią istotne elementy zabudowy. Caldercraft daje odlewy cynowe dość siermiężnie wykonane. Detale wymagały sporo obróbki, a czasami poprawek kształtu. Szkice ilustrujące budowę wind są dość nieczytelne, co wymagało sporego „główkowania” jak to złożyć.
Napęd stanowi wypróbowany w poprzedniej budowie (Ulisses) silnik od fotela mercedesa. Ma on tę zaletę, że, wespół z przekładnią, dają odpowiednie obroty do napędu tej wielkości statków. Do otworu wyjściowego przekładni pasuje kwadratowy koniec kawałka linki od licznika (np motocykla) tworzącej giętki przegub spinający napęd z wałem śruby. Trzeba tylko zastosować odpowiednią śrubę (w zestawie była dwułopatowa nadająca się do napędu ślizgacza). Całość pracuje bardzo cicho. Zasilanie 12 V 3S. Używam tej samej baterii LiPo do wszystkich moich pływadeł.
Na YoyTube pływa tak:
Dla potrzeb budowy (nie była zbyt trudna, stąd brak relacji) przetłumaczyłem instrukcję budowy. Chętnie odstąpię ew. potrzebującym.
Pozdrawiam
Wojciech Łączyński
Poniżej kilka fotek