O:ZNOWU K&M
: 10 gru 2008, 05:22
Po co sobie utrudniac robote i kombinowac z ta listwa waterway-odbojnik, zwlaszcza, ze nie takie byly autentyczne praktyki szkutnicze. Owszem, jesli nie daje sie odwzorcowac ich wiernie w skali modelu, trzeba pojsc na kompromis i uproscic, ale jesli uda sie, to najlepiej tak wlasnie zrobic - oni iles tam -set lat temu wiedzieli dobrze, co robili, bo to sie bezblednie sprawdzalo w praktyce!
Proponuje zrobic tak:
1- ustaw sobie swoj szkielet idealnie pionowo w swej stoczni (sprawdz z obu burt za pomoca ekierek)
2- wyrysuj olowkiem na swych planach (rzut boczny kadluba) linie pozioma nizej kilu, przedstawiajaca linie blatu stoczni w ktorej tkwi Twoj szkielet
3- odmierzaj z planow odcinki miedzy w/w linia a dolna krawedzia odbojnika (wale) na kazdej wredze
4- za pomoca uprzednio zbudowanego prostego tzw. jigu do wyznaczania linii wodnej przenos te odcinki olowkiem na szkielet, z obu burt, zaznaczajac gorny punkt na przynaleznej wredze na szkielecie
Otrzymasz lagodnie biegnacy luk na szkielecie - pozycja odbojnika. Teraz, w odleglosci rownej szerokosci odbojnika pozaznaczaj powyzej w/w punktow inne, ktore beda oznaczac gorna krawedz odbojnika.
Uzyskasz podwojny luk punktow na szkielecie. Miedzy ta podwojna linia na wregach przykleisz odbojnik wstepnie wygiety z odpowiednio grubszej listewki z ciemniejszego drewna, albo tez pomalowanej ciemniejsza farba.
5- po przyklejeniu odbojnika podziel sobie cala burte nizej tego odbojnika symetrycznie (niczym wielkanocny baleron :) ) na 2 lub 3 wezsze pasy, tymczasowo przyklejajac na wregach ciensze listeweczki wyznaczajace granice tychze pasow. Pozwoli Ci to na przygotowanie idealnie symetrycznych planek poszycia, ktore beda perfekcyjnie pasowac na kadlubie.
6- hebluj z jednej strony kazdej planki poszycia nadmiar drewna, usuwajac je za pomoca mini hebelka modelarskiego, a planki do tego celu zamocuj w specjalnie do tego celu skonstruowanym jigu do ich heblowania.
7- poszywaj symetrycznie obie burty jednoczesnie (naprzemiennie, po jednej plance na kazdej z burt), idac od dolnej krawedzi odbojnika ku dolowi, do kilu.
8- po wypelnieniu jednego pasa plankami (przestrzen miedzy tymi w/w cieniutkimi listeweczkami) usun dolna listeweczke i kontunuuj poszywanie ku dolowi, w nastepnym pasie, zmierzajac do kilu.
9- jesli nie uda sie wypelnic danego pasa na burcie calymi szerokosciami planek, zastosuj krotsza planke tzw. stealer lezaca wachlarzowato na burcie. Uzywaj tych stealerow oszczednie - na burcie nie powinno byc ich wiecej niz 2, max. 3!
Wiecej informacji odnosnie poszywania kadluba metoda historyczna znajdziesz na stronie Mareckiego, w rozdziale pt. "Poszycie kadluba".
http://www.marecki.user.icpnet.pl/
Ta metoda pozwoli Ci na bezbledne, symetryczne poszycie kadluba, bez koniecznosci wielokrotnego eksperymentowania na slepo, frustracji, tracenia czasu i materialu i zrywania wczesniej polozonych planek.
Po poszyciu obu burt i zamontowaniu pokladu, proponuje wstepnie wykonac z bristolu szablon dla waterway'a, z nacieciami dla wspornikow nadburcia. Jesli ow szablon bedzie idealnie pasowal dla modelu, przekalkuj jego ksztalty na cieniutka sklejke modelarska, tzw. aircraft plywood, grubosci np.1 czy 2 mm, wytnij nozykiem exacto dokladny ksztalt waterway'a i zamontuj go na pokladzie w odpowiednim miejscu. Waterway powinien byc nieco grubszym od desek pokladu, jakby lezec na nich.
Podaje tu fotke z typowym wygladem tego tzw. waterway'a (biala szeroka deska przy wspornikach nadburcia) na przykladzie amerykanskiej brygantyny "Exy Johnson". Mysle, ze dla "Karl & Marie" to wygladalo podobnie.
http://img355.imageshack.us/my.php?image=059exyjohnsonbowdeckfroos6.jpg
Zycze udanych bojow z poszywaniem! :)
Proponuje zrobic tak:
1- ustaw sobie swoj szkielet idealnie pionowo w swej stoczni (sprawdz z obu burt za pomoca ekierek)
2- wyrysuj olowkiem na swych planach (rzut boczny kadluba) linie pozioma nizej kilu, przedstawiajaca linie blatu stoczni w ktorej tkwi Twoj szkielet
3- odmierzaj z planow odcinki miedzy w/w linia a dolna krawedzia odbojnika (wale) na kazdej wredze
4- za pomoca uprzednio zbudowanego prostego tzw. jigu do wyznaczania linii wodnej przenos te odcinki olowkiem na szkielet, z obu burt, zaznaczajac gorny punkt na przynaleznej wredze na szkielecie
Otrzymasz lagodnie biegnacy luk na szkielecie - pozycja odbojnika. Teraz, w odleglosci rownej szerokosci odbojnika pozaznaczaj powyzej w/w punktow inne, ktore beda oznaczac gorna krawedz odbojnika.
Uzyskasz podwojny luk punktow na szkielecie. Miedzy ta podwojna linia na wregach przykleisz odbojnik wstepnie wygiety z odpowiednio grubszej listewki z ciemniejszego drewna, albo tez pomalowanej ciemniejsza farba.
5- po przyklejeniu odbojnika podziel sobie cala burte nizej tego odbojnika symetrycznie (niczym wielkanocny baleron :) ) na 2 lub 3 wezsze pasy, tymczasowo przyklejajac na wregach ciensze listeweczki wyznaczajace granice tychze pasow. Pozwoli Ci to na przygotowanie idealnie symetrycznych planek poszycia, ktore beda perfekcyjnie pasowac na kadlubie.
6- hebluj z jednej strony kazdej planki poszycia nadmiar drewna, usuwajac je za pomoca mini hebelka modelarskiego, a planki do tego celu zamocuj w specjalnie do tego celu skonstruowanym jigu do ich heblowania.
7- poszywaj symetrycznie obie burty jednoczesnie (naprzemiennie, po jednej plance na kazdej z burt), idac od dolnej krawedzi odbojnika ku dolowi, do kilu.
8- po wypelnieniu jednego pasa plankami (przestrzen miedzy tymi w/w cieniutkimi listeweczkami) usun dolna listeweczke i kontunuuj poszywanie ku dolowi, w nastepnym pasie, zmierzajac do kilu.
9- jesli nie uda sie wypelnic danego pasa na burcie calymi szerokosciami planek, zastosuj krotsza planke tzw. stealer lezaca wachlarzowato na burcie. Uzywaj tych stealerow oszczednie - na burcie nie powinno byc ich wiecej niz 2, max. 3!
Wiecej informacji odnosnie poszywania kadluba metoda historyczna znajdziesz na stronie Mareckiego, w rozdziale pt. "Poszycie kadluba".
http://www.marecki.user.icpnet.pl/
Ta metoda pozwoli Ci na bezbledne, symetryczne poszycie kadluba, bez koniecznosci wielokrotnego eksperymentowania na slepo, frustracji, tracenia czasu i materialu i zrywania wczesniej polozonych planek.
Po poszyciu obu burt i zamontowaniu pokladu, proponuje wstepnie wykonac z bristolu szablon dla waterway'a, z nacieciami dla wspornikow nadburcia. Jesli ow szablon bedzie idealnie pasowal dla modelu, przekalkuj jego ksztalty na cieniutka sklejke modelarska, tzw. aircraft plywood, grubosci np.1 czy 2 mm, wytnij nozykiem exacto dokladny ksztalt waterway'a i zamontuj go na pokladzie w odpowiednim miejscu. Waterway powinien byc nieco grubszym od desek pokladu, jakby lezec na nich.
Podaje tu fotke z typowym wygladem tego tzw. waterway'a (biala szeroka deska przy wspornikach nadburcia) na przykladzie amerykanskiej brygantyny "Exy Johnson". Mysle, ze dla "Karl & Marie" to wygladalo podobnie.
http://img355.imageshack.us/my.php?image=059exyjohnsonbowdeckfroos6.jpg
Zycze udanych bojow z poszywaniem! :)